چکیده تحقیق پایانی با عنوان فضیلت علم و راه های کسب آن از منظر آیات و روایات

امروزه اهميت علم و دانش بر بشریت مخفي نيست، همه مكاتب بشري و اديان آسماني بر كسب علم و دانش تأكيد دارند و پيشرفت و ترقي در مسير علم را افتخار آميز مي‌شمرند. لكن بدون ترديد دين مبين اسلام بيش از هر دين و آيين ديگري به علم بها داده و انسان‌ها را به کسب علم فراخوانده است.

ده‌ها آيه در قرآن كريم و صدها حديث در مجموعه ارزشمند سخنان اهل بيت عصمت (عليهم السلام) در بيان اهميت علم،کسب علم وجایگاه علما و نيز مذمت جهل و آفات علم آمده است. در حدیثی پیامبراکرم(صلي الله عليه و آله)می‌فرمایند :کسب علم برهر مسلمانی واجب است، وآموختن علوم و معارف، حدود سنی مشخصی ندارد .

علم: در مقابل جهل و نادانی است علم یعنی کشف حقایق و کمال شخصیت انسان که بر دانش و بینش او استوار است برای  کسب علم راه‌های مختلفی وجود دارد که از مهمترین آن‌ها می توان  به معرفت حسی تجربی  ،عقلی ،شهودی اشاره کرد وآفت‌هایی چون تکبر ،جهل،پیروی ازغیر علم،کتمان وغیره برسر راه علم آموزی وجود دارد که آنها راشناخت وجداً ازآن‌هاپرهیز کرد.

کلید واژها:علم ،علما،راه کسب، معرفت.

  • نظر از: الزهرا (س) نصر
    1394/02/01 @ 04:58:35 ب.ظ

    الزهرا (س) نصر [عضو] 

    موفق باشید
    به وبلاگ ما سر بزنید

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.