چکیده تحقیق پایانی با عنوان دين زرتشت و راهكارهاي مقابله با ترويج آن در جامعه كنوني

چکیده

تحقيق پيش‌رو با عنوان دين زرتشت و راهكارهاي مقابله با ترويج آن سعي دارد با روش توصيفي – تحليلي – به آسيب‌شناسي ديني بپردازد .

طبق منابع اسلامي ، زرتشتيان اهل كتاب هستند و در قرآن ( سوره حج ، آيه 17) نام آنان به دنبال ملت‌هاي اهل كتاب آمده است . در مقايسه آيين زرتشت با اسلام به تفاوت‌ها و شباهت‌هايي برمي‌خوريم كه از آن جمله شباهت در اصول اعتقادي ( توحيد ، معاد ، نبوت ) است و تفاوت در برخي احكام ، نيات اعمال و نماز و روزه … .

دين زرتشت همانند اديان بزرگ ديگر پس از دوران اوليه‌اش ، عرصه‌گاه خرافات و اعمال فراواني شد از جمله انحراف در اصول اعتقادي ، انحراف روحانيون زرتشتي و كتاب اوستا ، انحطاط در برخي مراسمات و قوانين اين دين كه همين اوامر موجب سقوط اين آيين با ورود اسلام به سرزمين ايران شد . اسلام خدمات فراواني به ايرانيان و حتي مذهب زرتشت نمود .

از مهمترين علل گرايش مردم به دين زرتشت ناآگاهي و دين نشناسي آنان مي‌باشد و نبايد نقش غرب و تهاجم فرهنگي را در اين راستا ناديده گرفت آنان كمر همت بسته‌اند تا از طريق ماهواره و اينترنت ، رسيدن به اهدافي غير از دين زرتشت را دنبال ‌كنند . آنان خواستار ضربه زدن به اسلام و كم نمودن جمعيت شيعه در جهان مي‌باشند و ما براي مقابله با آنان بايد به يك باور ديني – اسلامي برسيم تا با آگاهي از دين كامل اسلام و خودشناسي و شناخت تاريخ ايران ،به نقطه‌هاي تاريك تاريخ پي‌برده و از آنان به عنوان درس و پندي براي شرايط فعلي جامعه و فرهنگ مردم استفاده كنيم .

راهبردهاي اجرايي مقابله بازرتشتيگري را بايد از خانواده سپس جامعه ، حوزه‌هاي علميه ، مراكز آموزشي و رسانه و بخصوص صدا وسيما شروع كنيم . مبارزه فرهنگي در مقابل تهاجم فرهنگي داشته باشيم و آيين اسلام را برتر بدانيم و براي احياء و گسترش هر چه بيشتر آن در بين جوانان و جوامع مختلف جهان تلاش كنيم .

واژگان كليد : دين ، زرتشت ، اسلام ، اهورامزدا ، اهريمن .

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.