چکیده تحقیق پایانی با عنوان رازهای طهارت در نماز

چكيده

فلسفه‌ی اساسي نماز اين است كه ما اين «خودپرستي»ها را كنار بگذاريم و همه‌ی وجودمان را تسليم خدا كنيم و از خود و هر چيز ديگري، رويمان را تنها به سوي «خدا» برگردانيم، نماز وسيله‌اي براي آن است كه انسان متواضعانه در برابر خداي متعال بايستد و بر آستان او سر بر خاك بگذارد و تسليم محض خدا شدن را تمرين كند. نماز میدان تمرين و سكوي پرشي است براي آن‌كه مي‌خواهد همه چيز خود و زندگي و مرگ خويش را براي خدا قرار دهد و تسليم او كند.
بنابراين سرّ آن‌كه تا اين حدّ به نماز اهمّيّت داده شده، اين است كه نماز بهترين وسيله‌اي است كه مي‌تواند هدف آفرينش، يعني رفع انانيّت و ايجاد روحيه‌ی بندگي را به منصه‌ی ظهور برساند.
این تحقیق را در پنج فصل تهیه و تدوین نموده‌ ابتدا فصل اول که شامل کلیّات می‌باشد و در آن به اهداف و پیشینة تحقیق پرداخته و در انتهای آن فرضیۀ تحقیق بیان گردیده است. در فصل دوم به مفهوم شناسی طهارت پرداخته و مراتب طهارت بیان گردیده و در ادامه به حکمت طهارت در آینه قرآن با تحقیق نسبتاَ مستدلی ادامه داده شده است. در فصل سوم به مقدمات طهارت در نماز پرداخته و آثار ایجاد شده از این طهارت مورد پژوهش قرار گرفته است سپس به انواع طهارت وضو و غسل از نگاه شریعتی – طریقتی و حقیقتی اهتمام ورزیده و تفاوت هرکدام بیان شده در سیر تحقیق چگونگی رسیدن به طهارت طریقتی را از گذر عرفان و سیر و سلوک مورد بحث قرار داده و از کلام بزرگان بهره گرفته شده است. در فصل چهارم اساس طهارت که حضور قلب است را بطور جداگانه و ویژه مورد کنکاش قرار داده و راه‌های رسیدن حضور قلب بر طبق آیات و روایات ارائه گشته است. در فصل پنجم الگوهای رفتاری امیرالمؤمنین علیعلیه السلام را مورد تحقیق قرار داده و اسطوره‌هایی از علماء و عرفا را که با نظر به طهارت باطنی به مقام فناء فی‌الله رسیده‌اند بیان داشته و در پایان نتیجه‌گیری قابل توجهی ارائه گردیده که انشاء الله مورد رضایت حضرت سبحان قرار گیرد.

 

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.