چکیده تحقیق پایانی با عنوان نقش تربيتي زنان اسوه در قرآن

در تاريخ نمونه‌هاي ممتازي از زنان وجود دارد كه حتي در حراست از پيامبران الهي ، گوي سبقت را از ديگران ربوده‌اند ، زناني از همين جامعه دعوت شده‌اند كه با تربيت نفس خويش و حركت در راه رضايت محبوب ، چنان ذوب در معشوق شدند كه از آنان بايد به عنوان «الگو» نام برد.
حضرت حوّا8در کنار حضرت آدم7چه در بهشت برین و چه در دار امتحان دنیا، پا به پای همسرش حرکت کرد. آسیه همسر فرعون اوّلین و بزرگترین قدم را در حفظ و حراست از حضرت موسی7 برداشت، همانطور که خواهر موسی7 در ورطه‌ای خطرناک گام نهاد و در نجات و تربیت برادر به عنوان یک زن شایسته الهی انجام وظیفه کرد. هاجر در بنیانگذاری مناسک حج این بزرگترین « کنگره حج » شرکت فعال داشت. مریم8دخت عمران با تحمل مشقت طاقت فرسای بهتان و تهمت یهودیان کافر ، به مقام «آیت اللهی» رسید.
در فصل دوم به بررسي پيرامون زنان نمونه به عنوان الگو و اسوه در مراحل مختلف زندگي پرداخته مي‌شود بر فرض مثال زن نمونه را از بعد تربيت اعتقادي و عبادي او مورد بررسي قرار داده كه در اين زمينه داراي هويت فكري مستقل مي‌باشند ، اعتقادات آن‌ها بر مبناي تحقيق و ساختار فكري خود را بر اين اساس قرار مي‌دهند. در برابر دستورات الهی تسلیم محض می‌شوند . از نظر تربیتی عبادی خلوص و جدیت در عبادت دارند.
از نظر تربيت الگويي در ابعاد اجتماعي ، سياسي و اقتصادي حضور زنان برگزيده الهي در متن جامعه با مردان در مقاطع بسيار حسّاس اجتماعي به چشم می‌خورد . از نظر الگوی اقتصادی نیز، می‌توان این نمونه تلاش اقتصادی را در دختران شعیب مشاهده کرد.
واژگان كليدی: تربيت ، زن ، اسوه و قرآن.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.