چکیده مقاله محبت خدا از منظر آیات و روایات

چكيده
محبت خدا، طريق ره پويان سعادت و حقيقت است، كه حاصل آن عشق و شور و شيدايي است و انسان به وسيله آن به مقام قرب و فنا وصول مي يابد. محب خدا در اين دنيا با مظاهر حق سروكار دارد، جز خدا مؤثري نمي بيند، و با ياد او و در جوار رحمتش زندگي مي كند، نور عشق حق، دلش را روشن ساخته و هر لحظه محبوب حقيقي را مي نگرد و هر لحظه به حيات معنوي جديدي دست پيدا مي كند.

محبت خدا نسبت به بندگانش نيز عبارت است از بخشايش نعمت ها از جمله پاك كردن باطن بنده از غير اوست و خالي نمودن وجود انسان از هر مانعي كه بين او و مولايش مانع شود، دقيق ترين علامت محبت به بنده آن است كه بنده، خدا را دوست مي دارد و عملي كه دلالت مي كند بنده اي محبوب خداست آن است كه خدا امر ظاهر و باطن بنده را به عهده مي گيرد و تنها با خواست اوست كه بنده حركت مي كند.

راه تحصيل محبت و تقويت آن پاك نمودن قلب از مشغله هاي دنيوي و وابستگي هاي به دنيا، و بريدن از دنيا و حركت به سوي خداست. و اين هم با فكر و ذكر خدا و با خالي كردن محبّت غير او از قلب تكميل مي شود. كمال حبّ آن است كه با تمام قلب خدا را دوست بداريم و فكر غير خدا را از ذهن خارج كنيم، مگر آن كه توجه به غير خدا از اين باب باشد كه او صنع خدا و فعل خدا و يكي از مظاهر اسماء‌الله است، خلاصه اينكه او را براي خدا و در راه خدا دوست بدارد، همچنان كه انسان انبياء و اولياء را.

واژگان كليدي: محبت خدا، محبت بنده، حب، بندگي، توحيد، معرفت نفس، رضا، تسليم، يقين.  

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.