موضوع: "مقاله"

مقاله با عنوان آسیب شناسی عزاداری و موانع معرفتی

چکیده مقاله محبت خدا از منظر آیات و روایات

چكيده
محبت خدا، طريق ره پويان سعادت و حقيقت است، كه حاصل آن عشق و شور و شيدايي است و انسان به وسيله آن به مقام قرب و فنا وصول مي يابد. محب خدا در اين دنيا با مظاهر حق سروكار دارد، جز خدا مؤثري نمي بيند، و با ياد او و در جوار رحمتش زندگي مي كند، نور عشق حق، دلش را روشن ساخته و هر لحظه محبوب حقيقي را مي نگرد و هر لحظه به حيات معنوي جديدي دست پيدا مي كند.

محبت خدا نسبت به بندگانش نيز عبارت است از بخشايش نعمت ها از جمله پاك كردن باطن بنده از غير اوست و خالي نمودن وجود انسان از هر مانعي كه بين او و مولايش مانع شود، دقيق ترين علامت محبت به بنده آن است كه بنده، خدا را دوست مي دارد و عملي كه دلالت مي كند بنده اي محبوب خداست آن است كه خدا امر ظاهر و باطن بنده را به عهده مي گيرد و تنها با خواست اوست كه بنده حركت مي كند.

راه تحصيل محبت و تقويت آن پاك نمودن قلب از مشغله هاي دنيوي و وابستگي هاي به دنيا، و بريدن از دنيا و حركت به سوي خداست. و اين هم با فكر و ذكر خدا و با خالي كردن محبّت غير او از قلب تكميل مي شود. كمال حبّ آن است كه با تمام قلب خدا را دوست بداريم و فكر غير خدا را از ذهن خارج كنيم، مگر آن كه توجه به غير خدا از اين باب باشد كه او صنع خدا و فعل خدا و يكي از مظاهر اسماء‌الله است، خلاصه اينكه او را براي خدا و در راه خدا دوست بدارد، همچنان كه انسان انبياء و اولياء را.

واژگان كليدي: محبت خدا، محبت بنده، حب، بندگي، توحيد، معرفت نفس، رضا، تسليم، يقين.  

خانواده و اقتصاد مقاومتی

در دنیای امروز زندگی مردم در جوامع و کشورهای مختلف چنان با مسائل اقتصادی در آمیخته که نه تنها برای دانشجویان رشته های مختلف بلکه طبقات روشن فکر جامعه ، نیز ، توانایی درک وتجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی اهمیت زیادی پیدا نموده است . امور اقتصادی طبعاً در زندگی خانوادگی و اجتماعی افراد مؤثر واقع می شود ، وآشنایی با مفاهیم و مسائل اقتصادی برای پی بردن به علل تحولات داخلی وخارجی و انجام مؤثر وظایف انفرادی و اجتماعی ، به خصوص در اوضاع کنونی کشور عزیزمان و وجود تحریم ها ی صورت گرفته ، یک امر ضروری به نظر می رسد. اقتصاد مهمترین عامل در هر دولتی است.به طوری که سرنوشت هر کشوری در گرو تصمیمات اقتصادی آن کشور است؛.و هرگونه تصمیم مدبرانه می تواند ، نقش مهمی در آینده ی ملت ایجاد کند.چرا که در واقع اقتصاد مطالعه طرز سلوک و رفتار انسان در زندگی مادی روزانه می باشد.
اقتصاد مقاومتی فقط به زمان تحریم ها اختصاص ندارد ولی در آن شرایط بیشتر محسوس و کارگشا خواهد بود.چرا که تبعات واقعی تحریم همان بعد روانشناختی آن است ،جلوگیری از ایجاد جو روانی به مقاوم سازی مردم در اقتصاد مقاومتی برمی گردد و اینکه چقدر افراد جامعه اسیر بازی های روانی می شوند یا خودشان هم به آن دامن می زنند. ایجاد اقتصاد مقاومتی نوعی مصونیت از احتمال خطر در آینده را برای آینده اقتصاد ما ایجاد می کند.
از آنجا که خانواده رکن اساسی جامعه است، نقش اساسی در اقتصاد کشور بازی می کند. خانواده با رعایت الگوی مصرف ، مصرف كالاهای داخلی، عمل به آموزه های دینی در باب مصرف و پرهیز از چشم و هم چشمی و تجمل گرایی و. . . که از جمله مصادیق اقتصاد مقاومتی است می توانند به اقتصاد کشور کمک شایانی نمایند.در این راستا بانوان می توانند حتی جلوتر از مردان به تحقق آن در خانواده ها و در نتیجه سطح اجتماع كمك كنند.
کلید واژه: اقتصاد، مقاومت، خانواده

مقاله سیری در سیره ی اخلاقی حضرت زهرا(سلام الله عیها)

مقاله اقتصاد در حکومت اسلامی

 دانلود مقاله اقتصاد در حکومت اسلامی

مقاله مرزبندی امام حق و باطل در سیره و کلام حضرت زهرا (س)

مقاله عروج از جمال به کمال در باند وحی

مقاله حسن خلق

خانواده و اقتصاد مقاومتی

در دنیای امروز زندگی مردم در جوامع و کشورهای مختلف چنان با مسائل اقتصادی در آمیخته که نه تنها برای دانشجویان رشته های  مختلف بلکه طبقات روشن فکر جامعه ،  نیز ، توانایی درک وتجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی اهمیت  زیادی پیدا  نموده است .  امور اقتصادی طبعاً  در زندگی خانوادگی و اجتماعی  افراد مؤثر واقع می شود ، وآشنایی با مفاهیم و مسائل اقتصادی برای پی بردن به علل تحولات داخلی وخارجی و انجام مؤثر وظایف انفرادی و اجتماعی ، به خصوص در اوضاع کنونی کشور عزیزمان و وجود تحریم ها ی صورت گرفته ، یک امر ضروری به نظر می رسد. اقتصاد مهمترین عامل در هر دولتی است.به طوری که سرنوشت هر کشوری در گرو تصمیمات اقتصادی آن کشور است؛.و هرگونه تصمیم مدبرانه می تواند ، نقش مهمی در آینده ی ملت ایجاد کند.چرا که در واقع  اقتصاد مطالعه طرز سلوک و رفتار انسان در زندگی مادی روزانه می باشد.

      اقتصاد مقاومتی فقط به زمان تحریم ها اختصاص ندارد ولی در آن شرایط بیشتر محسوس و کارگشا خواهد بود.چرا که تبعات واقعی تحریم همان بعد روانشناختی آن است ،جلوگیری از ایجاد جو روانی به مقاوم سازی مردم در اقتصاد مقاومتی برمی گردد و اینکه چقدر افراد جامعه اسیر بازی های روانی می شوند یا خودشان هم به آن دامن می زنند. ایجاد اقتصاد مقاومتی نوعی مصونیت از احتمال خطر در آینده را برای آینده اقتصاد ما ایجاد می کند.

   از آنجا که خانواده رکن اساسی جامعه است، نقش اساسی در اقتصاد کشور بازی می کند. خانواده  با رعایت الگوی مصرف ، مصرف كالاهای داخلی، عمل به آموزه های دینی در باب مصرف و پرهیز از چشم و هم چشمی و تجمل گرایی و. . . که  از جمله مصادیق اقتصاد مقاومتی است  می توانند به اقتصاد کشور کمک شایانی نمایند.در این راستا بانوان می توانند حتی جلوتر از مردان به تحقق آن در خانواده ها و در نتیجه سطح اجتماع كمك كنند.

 

مسیری به سوی سراب

 

مقدمه:
توسعه ی ارتباطات باسرعتی شگرف وبی اعتنا به مرزهای سنتی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی مجموعه ای نوین از چالش ها و فرصت ها را فرا روی جوامع قرار داده است وجنبه های گوناگون حیات بشری را متأثر ساخته است.
پیوستگی و پیچیدگی جوامع انسانی در عصر ارتباطات ، بیش از هر چیز به مدد توسعه رسانه ها و ابزارهای رسانه ای محقق شده است. ماهواره یکی از مؤثرترین، فراگیرترین و مقبول ترین رسانه ها در دنیای کنونی است که برخی تحلیل گران مسائل اجتماعی بخاطربرخورداری از انواع گوناگون مؤلفه های تأثیرگذاردرصدرفهرست توجهات خودقرارداده اند.فارغ ازتمامی پیامدهای مثبت ومنفی این پدیده،آن چه اهمیت ویژه می یابد انفعال و بی اختیاری جوامع در رد یا قبول اموج بی امان وشتابان رسانه ای است. بی گمان این امرناقض حاکمیت ملی و موجب اختلال در مبانی امنیت ملی کشورها وتضعیف بنیان خانواده هاست.
عصری که درآن هستیم ، ازسویی عصر ارتباطات و یا به قول برخی عصرکامپیوتر، ماهواره و اینترنت است و ازسوی دیگر، همه ی امکانات تکنولوژیکی جدیددردست کشورهای ابرقدرت و استعمارگری است که با استیلای فرهنگی سعی دارند ارزش ها و سنن دیرپای جهان سوم و کشورهای درحال توسعه رادرهم بشکنند و پایمال نمایند .آنان با از خود بیگانه کردن ملل محروم ،آغوش دروغین خود را به سوی آنان بازکرده و دایه ی بهتر از مادر شده اند . ماهواره ها به عنوان یکی ازاساسی ترین وبنیادی ترین ابزار جنگ روانی در دست اجانب این نقش حساس را ایفا می نمایند .قابلیت هایی که آن ها دارند این است که با تحت پوشش قرار دادن کشورها آن ها را بسان مرغی به دام انداخته و اسیرخود می نمایند،کشورهای مزبورتبدیل به ابزاری شده اندکه قدرت های استکباری توسط آن ها می توانند راحت تر از پیش دست به تهاجم فرهنگی و جنگ روانی بزنند . امواج سرطانی قمرهای مصنوعی، عامل بیماری روانی مخ افراد بخصوص قشرجوان وتنوع طلب جوامع عقب نگه داشته می باشند.این جاست که اهمیت شناخت ماهواره ها و تأثیرات روانی آن و نیزمقابله اصولی با این پدیده ی انسانی آشکار می گردد و در این پژوهش سعی شده اثرات مضر ماهواره بر نظام خانواده مورد بررسی قرارگیرد.

ادامه »