چکیده تحقیق پایانی با عنوان اصول و روشهای تربیتی انبیاء در قرآن


تربیت، به عنوان یک رکن اصلی زندگی بشر در تمام جوامع و ملل محسوب می‌شود.تربیت، به معنی پرورش دادن و به فعلیت رساندن استعدادهای درونی انسان‌هاست و یکی از وظایف و اهداف پیامبران به شمار می‌آید.

فعالیت‌های تربیتی از جمله فعالیتهای بسیار مهمی است که در زندگی افراد تأثیر زیادی دارد که این فعالیت‌های تربیتی برای رسیدن به اهدافشان تابع اصل‌هایی هستند. مقصود از اصل، بیخ و بن و ریشه است و برای بحث در هر امری باید به ریشه و اساس واقعی آن توجه کرد.واژه‌های اصل و اصول، تقریباً در همه‌ی شاخه‌های دانش بشری به کار می‌روند از جمله در تعلیم و تربیت نیز سخن از اصول تعلیم و تربیت به میان می‌آید.

متناظر با مفهوم لغوی (اصل) اصول تربیتی به دستورها و قواعد کلی اطلاق می‌شود که حکم ریشه و بنیان تدابیر، تصمیمات و فعالیت‌های تربیتی را دارند. با این نگاه اصول تربیتی همه‌ی جریان و یکسری بحث‌های تربیت شامل سیاست‌ها، اهداف، برنامه‌ها، روش‌ها و … را تحت سیطره و نفوذ خویش دارند، پژوهش حاضر با هدف بررسی اصول و روش‌های تربیتی مستمر در آیات قرآن و روش‌های تربیتی انبیای الهی و کاربرد آن در تعلیم و تربیت انجام شده است.

روش تربیتی عبارت است از شیوه انتقال بینش‌ها و ارزش‌ها به متربی. روش‌های تربیتی بر اساس مبانی و اصول تربیتی ودر راستای اهداف شکل می‌گیرد.

تبیین روش‌های تربیتی انبیاء در ابعاد بینشی، گرایشی و عملی است. فلسفه‌ی اصلی رسالت پیامبران تعلیم معارف الهی و تصحیح عقاید آنان خصوصاً در معاد و حقایقی پیرامون انسان و تحولات درون وی جهت تغییر رفتارهای بیرونی او ذکر شده است. هدف انبیاء تنها پرورش افراد نیست بلکه تربیت معلمان و مربیان و رهبران است.

که در این‌جا به چندین اصل از اصول انبیاء الهی که عبارتند از: اصل کرامت، اصل اختیار، اصل عقل، اصل عدل و … همچنین به نمونه‌ای از ابعاد و روش‌های تربیتی انبیاء در قرآن پرداخته‌ایم که عبارتند از روش الگویی، روش امربه‌معروف و نهی از منکر، روش یادآوری نعمت‌های الهی و … .

کلید واژه: تربیت، سیره، اصل، انبیاء، شیوه.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.