چکیده تحقیق پایانی تبیین شخصیت اجتماعی حضرت علی (ع)

شخصيت اجتماعي امام علي(ع)و انديشه‌هاي والاي انساني ايشان همواره راه و روشي جديد براي رهايي از مشكلات مادي و معنوي بشر محسوب مي‌شود.

اميرالمؤمنين امام علي7به عنوان انساني كامل اسوۀ تامّي هستند كه زندگاني اجتماعي ايشان نمونه‌اي براي همۀ انسان‌ها مي‌باشد.

سیره و روش رفتاري امام علي7در خانواده عبارت است از: تقسيم كار با همسر، تربيت فرزند بر اساس تعاليم قرآن، استفاده از ابزار تشويق و تنبيه و … .

با اين اوصاف روشن مي‌شود كه اميرالمؤمنين در فضاي خانواده، تجلّي بارزترين اوصاف ربوبي بوده‌اند.

سیره و روش رفتاري ايشان در طول حكومت خلفاي سه گانه، شيوه‌اي تعامل گونه بوده و در بسياري موارد پاسخگوي سوالات اساسي آن‌ها در زمينه تبيين و تفسير آيات قرآن، احكام و عقايد و مسائل حكومتي بودند و نقايص علمي و اشتباهات رفتاري آن‌ها را برطرف مي‌ساختند. دوران حكومت پر بركت حضرت سرشار از عدل و مدارا بوده و همواره توصيه به محبت و مدارا با خلق، عدالت خواهي، پرهيز واليان از استبداد و تجسس در امور مردم، تاكيد بر حقوق متقابل مردم و حكومت را داشته‌اند.

امّا متأسفانه بسياري از افرادي كه از عدالت و روش حكومت حضرت ابا داشتند و از آن ناراضي بودند با حضرت همراهي نكرده و در بسياري موارد ممانعت ورزيدند و همين امر باعث شد كه سه جنگ داخلي جمل، صفين و نهروان را بر حضرت تحميل گردد.

اميرالمؤمنين در دوران خانه نشيني و 25 سال سكوت خود اقدامات و فعاليت‌هاي اجتماعي بسيار ارزشمندي انجام دادند كه ريشه فقر را از بين برده مانند حفر قنات و … .

کلید واژه‌ها: شخصيت، شخصيت اجتماعي، اميرالمؤمنين، خلفاي سه گانه.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.