چکیده تحقیق پایانی با عنوان عقل در معارف دینی

چكيده

موضوع تحقيق ، عقل در معارف ديني مي باشد كه با استفاده از آيات و روايات به بررسي مفهوم عقل و جايگاه آن ، نسبت عقل و دين و چگونگي اثبات دين به وسيلة عقل و عوامل و موانع شكوفايي عقل پرداخته شده است .

از آنجا كه توجه به اين موهبت الهي و به كارگيري آن در مسير صحيح باعث سعادت انسان در دنيا و آخرت مي شود و از طرفي بي اعتنايي و عدم به كار گيري آن موجب خسران در هر دو جهان مي‌گردد لازم است پيرامون اين موضوع بررسي بيشتري صورت بگيرد .

عقل در لغت به معناي حبس و منع است و در فرهنگ دین نیرویی است در انسان كه به واسطة آن حق را مي فهمد و عمل مي كند . آن شأني كه عهده دار فهم و انديشه است عقل نظري ، و آن شأني كه عهده دار انگيزه و عمل است ، عقل عملي نام دارد .

قرآن كريم به انحاء گوناگوني چون دعوت به تعقل در بيش از 48 آيه ، اقامة براهين عقلي و طلب برهان ازمخالفان ، بيان فلسفة احكام و… حجيّت و ارزش عقل را امضاء نموده است . در روايات نيز عقل حقيقت و اصل انسان ،‌ حجت الهي ، معيار ثواب و پاداش و ارزش گذاري اعمال و … معرفي شده كه اينها همه بيانگر عظمت عقل در نگاه معارف ديني‌اند .

در مورد رابطة عقل و دين سه ديدگاه كلي در تفكر غرب و سه ديدگاه كلي در تفكر اسلامي مطرح شده است . در تفكر اسلامي برخي عقل گرا ، برخي ظاهر گرا و بعضي نيز عقل گراي نقل پذيرند .

نكتة ديگر اينكه بر خلاف اعتقاد مسيحيان كه اصول دين را براي عقل منطقة ممنوعه مي‌دانند در نگاه اسلام اصول دين اساساًً منطقة انحصاري عقل به حساب مي آيد و وجود خداوند و ضرورت نبوت و معاد به راهنمایی عقل اثبات می شود .

نهضت اشاعره و اخباري‌گري از مهم‌ترين جريان‌هاي ضد عقل در دنياي اسلامندكه اولي در ميان اهل سنت و دومي در دنياي شيعه به وجود آمده است . عملكرد اين دو نهضت نسبت به مسألة عقل و تعقل در اين تحقيق تبيين شده است .


 
البته برخي از امور هستند كه از نظر معارف دين موجب تقويت و شكوفايي عقل آدمي مي‌شوند؛ مثل تقوا ، علم ، پيروي از حق و … ، و در مقابل برخي از امور وجود دارند كه مانع تكامل و پرورش عقل مي‌شوند ؛ مانند پيروي از هوس نفس ، سنّت گرايي، شخصيت گرايي و … كه هر كدام از اينها جداگانه مورد بحث قرار گرفته‌اند .

عقل‌ واژه‌اي است عربي و معناي اصلي آن در لغت « حبس كردن » ، « منع كردن » و « بستن » است . در بسياري از مشتقات اين كلمه نيز همين معناي اصلي اخذ شده است ؛ چنانچه به وسيله‌اي كه زانوهاي شتر را با آن مي بندند تا حركت نكند ، « عقال » مي گويند .معادل فارسي اين كلمه « خرد و فهم شعور است كه مانع رفتن انسان به سوي افعال ذميمه و ناپسند مي شود » .در اصطلاح معاني متعددي براي عقل بيان شده است از جمله : عقل نيرويي است در آدمي كه به واسطة آن درك مي كند و خير و شر و نفع و ضرر را در مسائل عملي و حق و باطل را در مسائل نظري تشخيص مي دهد .

از آنجا كه توجه به اين نيروي دروني ( كه مورد فراموشي واقع شده ) و استفاده از آن باعث سعادت دنيا و آخرت انسان مي‌شود و به عكس عدم توجه و بي اعتنايي به اين موهبت الهي و حجت دروني ماية خسران در هر دو جهان مي شود ، لازم و ضروري است كه زمينه‌اي براي آشنايي با اين نعمت و استفاده از آن فراهم شود .

تاريخ عقل و تعقل همزاد تاريخ بشري است . از آن زماني كه بشر زندگي خود را آغاز نموده ، عقل و تعقل نيز وجود داشته است . بر اساس اطلاعات مكتوب در مورد عقل در زمان يونان باستان و بعد از آن در عصر جديد كتاب هايي نگاشته شده است . در قرآن و به تبع آن در روايات نيز اين مسأله مورد توجه قرار گرفته است .

باب اول اصول كافي تأليف شيخ كليني ، كتاب منزلت عقل در هندسة معارف ديني نوشتة آيت الله جوادي آملي و كتاب تعليم و تربيت در اسلام نوشتة استاد مرتضي مطهري از جمله كتب نگاشته شده پيرامون اين موضوعند .

روش تحقيق در اين نوشتار بر اساس نگرش‌ها هم بنيادي است و هم كاربردي و بر اساس راهبردها تحقيقي توصيفي و بر اساس راهكارها از نوع تحقيقات كتابخانه‌اي است .


واژه هاي كليدي در اين تحقيق عبارتند از : « عقل ، عاقل ، تعقل ، جهل ، معارف ، دين و وحي» .


 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.