موسيقي و غنا از ديدگاه اسلام و علوم تجربي

چكيده
موضوع تحقيق، موسيقي از ديدگاه اسلام و علوم تجربي است كه در ابتدا به مفهوم‌شناسي موسيقي پرداخته شده است و سپس موسيقي از ديدگاه آيات و روايات بررسي شده است و همچنين به نظر علما و فقها و احكام موسيقي پرداخته شده است و نظر پزشكان و روانشناسان درباره موسيقي آورده شده است.
هر صدايي كه از نواختن آلات و ابزارها ايجاد مي‌شود و آهنگ آن متناسب با قواعد موسيقي باشد، موسيقي ناميده مي‌شود. و هر صدايي كه از حنجرة انسان درآيد، مشتمل بر ترجيع بوده و به گونه‌اي باشد كه صلاحيت طرب‌انگيزي داشته باشد، غنا ناميده مي‌شود كه به عنوان خوانندگي يا آوازخواني از آن ياد مي‌شود.
در سوره‌هایی از قرآن كريم از جمله ( لقمان ، حج ، فرقان ، مؤمنون ، قصص ، اسراء ، نجم ، جمعه ، انبیاء) آیاتی وجو دارد که مفسران آن را به غنا تفسیر کرده‌اند وهمچنين در رواياتي كه از ائمه معصومين(ع ): به دست ما رسيده است به كساني كه در اين دنيا خود را به امور باطل و لهوي همچون غنا سرگرم مي‌كنند خسارت در دنيا و آخرت را وعده داده‌اند .
همچنين در اين نوشتار به نظر علما و فقها در مورد حكم شنيدن غنا ، آوازخواني، نوازندگي، خريد و فروش آلات موسيقي و … پرداخته شده است.
و در پايان هم نظر پزشكان و روان شناسان دربارة تأثير موسيقي غیر طبیعی بر اعصاب و روان بررسی شده است .
واژگان کلیدی : موسيقي، غنا، طرب، لهو، مطرب، ترجيع

متن کامل پایان نامه

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.