تحلیلی بر سیره رفتاری وگفتاری حضرت زینب سلام الله علیها

چکیده
این نوشته با عنوان «تحلیلی بر سیره‌ی گفتاری و رفتاری حضرت زینب‌ سلام الله علیها » زندگی این بانوی بزرگ جهان تشیع را از هنگام ولادت تا وفات مورد بررسی قرار داده است.
در این نوشته سعی گردیده تا هر آن‌چه که در کتب روایی و تاریخی به صورت پراکنده آورده شده است را جمع‌آوری نموده و هر آن‌چه که در نسخ مختلف به صورت متفاوت آمده است ذکر گردد.
در این مقاله به ذکر تاریخ‌های ولادت ایشان در سندهای مختلف پرداخته شده و پس از آن ذکر کوتاهی از زندگی ایشان تا هنگام وفات بیان گردیده شده است.
سپس زندگی حضرت زینب سلام الله علیها در زمان پنج معصوم مورد قرار گرفته و نکات تربیتی و حوادث و وقایع زندگی ایشان در این دوران جمع‌آوری شده است.
در ادامه به صورت مفصل به زندگی آن بانوی بزرگ از زمان حرکت از مدینه به همراه بردار و سفر ایشان به کربلا و دوران اسارت آن و حوادث مربوط به دوران اسارت به کوفه و شام و پس از آن بازگشت به کربلا و مدینه مورد بررسی قرارگرفته است. که در این دوران خطابه‌ها، ندبه‌ها و مرثیه‌های ایشان با توجه به نسخ تاریخی و اختلافاتی که با یکدیگر دارند ذکر شده است.
و در پایان ایشان به عنوان یک الگو معرفی گردیده تا جوانان و بالاخص زنان و دختران بتوانند ایشان را با عنوان یک الگوی کامل و جامع در زندگی خود قرار دهند تا مسیر رسیدن به کمال الهی را به سلامت طی کنند. در این قسمت ابتدا به تعریف الگو و اسوه ‌جایگاه آن در اسلام و شرایط و ویژگی‌های یک الگوی جاودانه و پس از آن اثراتی که یک الگو می‌تواند بر شخص داشته باشد. بیان گردیده و در پایان نیز صفاتی چند از حضرت زینبسلام الله علیها که می تواند در زندگی به انسان یاری رساند بیان شده است صفاتی همچون عفت و پاکدامنی ایثار و بخشش، عبادت و بندگی، ولایت مداری، بیدادگری و آگاهی، فصاحت و بلاغت، شجاعت و … .
واژگان کلیدی : الگو، اسوه، سیر، سیره، کربلا، عاشورا، حضرت زینب سلام الله علیها

متن کامل پایان نامه


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.