نشست علمی - پژوهشی با عنوان «نقش آفرینی طلاب در تحقیق و پژوهش علوم اسلامی» در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

 

نشست پژوهشی با عنوان « نقش آفرینی طلاب در تحقیق و پژوهش علوم اسلامی » با حضور جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای بهرامی، مدیران، اساتید و طلاب مدارس خمینی شهر به مناسبت هفته پژوهش  در مدرسه علمیه فاطمیه اندان برگزار شد. 

جناب حجت الاسلام آقای بهرامی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان ، در نشست پژوهشی با عنوان «نقش آفرینی طلاب در تحقیق و پژوهش علوم اسلامی»، نتیجه کار پژوهشی را تولید علم خواند و گفت: پژوهش آن است که  عالم با استفاده از ابزار علمی که در دست اوست بتواند به تولید علم برسد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان افزود: خروجی یک پژوهش ممکن است، مقاله، سخنرانی علمی‌، نظریه پردازی یا ارائه ی نظریه ی جدید باشد و آن پژوهشی قوی است که بتواند نظریه ی علمی شود.

وی اضافه کرد: طلاب در سطح ۳و ۴به عنوان پژوهشگر نظریه ارائه می‌دهند و آن را به اثبات می رسانند و لازمه ی آن این است که با ابزار آموزشی و مهارت های پژوهشگری آشنا شوند، بنابراین طلبه باید خوب درس بخواند و عالم شود ! پنج سال اول را باید به طور جدی به تحصیل علم بپردازد که این مقدمه ی پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی تاکید کرد: در کنار علم آموزی باید مهارت های پژوهشگری را نیز یاد بگیرید و ما در حوزه های علمیه به دنبال پژوهشگر هستیم و طلبه باید حرف جدید بزند، با زمانه پیش رود، مخاطب و نیاز های جامعه را بشناسد،تا بتواند به شبهات پاسخ دهد و بایستی یک پژوهشگر خوب باشد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه ی گام دوم،  افق ۴۰ساله را برای ایران و برای جامعه بزرگ فرهنگی-اسلامی تبیین نموده، گفت: رسالت حوزه های علمیه پژوهش و اخلاق است، حال ببینید چقدر باید کار کنید و چقدر مسئولیت دارید؟

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان افزود: امروز در جامعه  جهانی  بستر ها کاملا فراهم شده و کشور های زیادی گرایش به تشیع و فقه شیعی دارند، همچنین جوامع غربی از فساد و بی بند و باری سرشان به سنگ خورده و به دنبال راهی دیگر هستند و حال آیا کسی به جز حوزه های علمیه میتواند زمینه ساز باشد؟!

وی با اشاره به اینکه  امروزه  به برکت پیشرفت علم و تکنولوژی می‌توانید عالمی شوید، که مخاطب  علم شما جمعیتی جهانی و میلیاردی باشد، متذکر شد: مخاطب های شما انسان هایی با سوادند و به راحتی هر حرفی را نمی پذیرند، پس باید حرف علمی بزنید و اگر طلبه با سواد نباشد نه جامعه او را می پذیرد نه به درد دین خواهد خورد.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی بابیان اینکه علم ابزار پژوهشگری است، تصریح کرد: علم حوزوی علم اهل بیت(ع) می باشد و به برکت اهل بیت ما با دریای نورانی معارف اسلامی مواجه هستیم، و این دریا بی انتهاست و با تمسک به آن می‌توان به شبهاتی که هر روز وارد می شود پاسخگویی مناسب داشت.

وی افزود: بر خلاف دنیای دیروز، امروزه فضای گسترده ای وجود دارد و شرایط از هر جهت برای کار علمی مهیا است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان عنوان کرد: اگر زمانی شهدا تکه تکه شدند جهت دفاع از دین و مسئولیت های فرهنگی جامعه بود و امروزه ما به عنوان عالمان دینی باید سنگربانان دفاع از دین، اخلاق و معنوت باشیم، عالمان باید اشهد ان علی ولی الله را در فضای علمی به اثبات برسانند و شعار دادن در خیابان مهم نیست، بلکه باید در صحنه ی علم و عمل نقش آفرینی نمایید!

وی گفت: شما زنان می‌توانید به اوج کمال انسانی برسید و لازمه  آن کار علمی وتربیتی است، امروزه یک زن می‌تواند در خانه بنشیند و از اهل بیت(ع) دفاع کند، چرا که فضای کار علمی باز شده است بنابراین طلاب باید استعداد سنجی کنند و ذوق و قابلیت خود را شناسایی نمایند، اگر کسی شما را صدا نمی زند خودتان، خودتان را صدا بزنید، ببینید خدا چه چیزهایی به شما داده و از آن استفاده کنید و در آن زمینه سرمایه گذاری کنید.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی خطاب به مدیران توصیه کرد: به طلاب پر و بال بدهند، به مرور قوی می شوند، در کار پژوهشی صبور باشید و با اتقان علمی و عمیق کار کنید.

وی ادامه داد: برای پژوهش به دنبال برنامه های پژوهش مدرسه نباشید، مدرسه تنها یک فضای آموزشی عمومی حداقلی است و همه چیز نیست، از افرادی همچون شهید مطهری الگو بگیرید و خودتان تلاش کنید،که ایشان در روز های تعطیل همانند روز های عادی برای علم آموزی تلاش می‌کرد و رمز موفقیت و ماندگاری ایشان همین امر است.

وی با بیان حدیث حضرت فاطمه سلام الله علیها که فرموده اند: مَنْ أَصْعَدَ إِلَی اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَیْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ به طلاب و اساتید توصیه کرد: خدا را در همه کارها در نظر گرفته و اخلاص در عمل داشته باشند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.