موضوع: "پرواز در عالم علم"

نگرش مبلغان دینی درباره پیامک و وبلاگ و میزان استفاده آنها

تعریف مفاهیم
اینترنت: اینترنت را میتوان شبکه ای عظیم از میلیون ها رایانه مختلف قلمداد کرد که از شبکه‏های متفاوت با کاربران گوناگون و با علایق و اهداف از پیش تعیین¬شده متعدد به وجود آمده که در نهایت به صورت شبکه جهان شمولی واحد و در مقیاس جهانی به هم متصل شده است. اینترنت از نظر جامعه شناسی، یک سیستم است و یا به تعبیری دیگر مدخلی بر جامعه الکترونیک است. جامعه ای که از عناصر اصلی سیستم اینترنت یعنی تولیدکنندگان (سایتها یا شبکههای مرتبط)، واسطه ها(توزیع-کنندگان) و مصرف کنندگان (کاربران) تشکیل شده است (محسنی، 1380: 72).
وبلاگ: بنا به تعریف مؤسسه فرهنگ لغت مریام وبستر که کلمه وبلاگ را در سال 2004 پر ارجاع ترین لغت وب سایت خود دانسته است، وبلاگ یعنی«وب سایتی که شامل یک ژورنال شخصی آنلاین است، همراه با بازتاب، امکان ارائه نظرها و غالباً به شکل فرامتن»، بسیاری از وبلاگ ها، امکان پاسخگویی به نظرهای صاحب وبلاگ را به خوانندگان نشان می دهند و همگی شامل پیوندهایی به پایگاههای اینترنتی یا اطلاعات مرتبط با موضوعات مورد بحث هستند.
از جهت فنی هم وبلاگنویسان درگیر دامنه یا سرور نیستند و به راحتی میتوانند با مطالبی که لحظه به لحظه در نت ارسال می¬کنند، محتوای مورد نظر خود را در برابر چشمان جهانیان قرار دهند، در حقیقت با یک نگاه میتوان به این نتیجه رسید که فناوری همان فناوری است، اما استفاده از آن در اختیار همگان است، به دیگر زبان، سهولت انتشار مطالب از طریق وبلاگ سبب شده تا استفاده از آن روز به روز بیشتر شود. وبلاگها علاوه بر این ویژگیهای دیگری هم دارند که آندروگرومت نویسنده وبلاگ پربیننده¬ای با همین نام آنها را به صورت زیر طبقه¬بندی کرده است (شکرخواه، 1384):
• راهی برای نزدیکی بیشتر به دوستان، نزدیکان و خویشاوندانی که احیاناً از یکدیگر دور هستند.
• راهی برای فعالیت در عرصه تخصصی و همکاری با افرادی که در آن عرصه با شما اشتراک نظر دارند.
• داشتن گزارشهای دست اول و دیدگاه¬های منحصر به فرد در خصوص مسائل و رویدادهای جدید.
وبلاگ پایگاهی اینترنتی فرامتن است که معمولاً شامل ترکیبی از فرامتنها، نظرها، عقاید شخصی و مقالهها میشود، وبلاگ در ذات خود نشریهای برخط است که به نویسنده اجازه می‏دهد تا درباره هر موضوع و هر تعداد موضوعی که میخواهد بنویسد، مدخلهای وبلاگ به شکل ترتیب زمانی معکوس ارائه و توسط وبلاگ نویسان آرشیو میشوند. علاوه بر فرامتن¬هایی که در مدخلها یافت می شوند، معمولاً میتوان فهرستی ثابت از پیوندها با دیگر وبلاگها و وب سایتها دید که در بیشتر وبلاگها به عنوان یک بلاگر رول شناخته می شود (سیمون، 2005).
سرویس پیام کوتاه: پروتکلى است که به فرد اجازه مى‌دهد تا پیغام‌هاى کوتاهى به صورت متن از طریق تلفن‌هاى موبایل خود ارسال کند. علی رغم این محدودیت، SMS در آوریل 1999 بسیار فراگیر شده بود تا آنجا که بیش از یک میلیارد پیغام در آن ماه با استفاده از این سیستم ارسال شد که تعداد این پیغام‌ها هر شش ماه دو برابر مى‌شود( مشاطیان، 1381).
تبلیغ دینی: فعالیتهایی که یک مبلغ و یا کشیش در جهت ترویج دین خود برای جذب افراد به پذیرش آن دین انجام میدهد.

ادامه »

روش تحقیق