موضوع: "اخبار"

برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان « آموزش شرکت در نشست و همایشها و... (سامانه سیما)ویژه طلاب» در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

خانم زینت عمادی معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر گفت: مدرسه علمیه فاطمیه اندان اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی «آموزش شرکت در نشست و همایشها و… (سامانه سیما)ویژه طلاب» مقطع سطح2 به صورت مجازی در پیام رسان ایتا جهت استفاده بهتر طلاب از این فضا نمود.

 

احترام سادات موسوی زاده استاد حوزه مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر ، فضای کوثرنت را به عنوان فضای امن، پویا و با ارزش برای فعالیت های مختلف از جمله علمی- پژوهشی به طلاب معرفی نموده و گفت؛ دراین شبکه می توان به سامانه های آموزش، امور پایان نامه ها، فراخوان های پژوهشی، وبلاگ، کتابداری، دانش آموختگان…دسترسی داشت.مسیر استفاده از این فضا و سامانه ها و برخی گروه های علمی- پژوهشی کوثرنت را نشان داد.

ایشان گفت: سامانه سیما، سیستم آموزش آنلاین است که برای برگزاری دوره های آموزشی و آزمون مجازی و برگزاری نشستها و … از آن استفاده می شود. الف) اگر با کدملی وارد سامانه کوثرنت شده اید: ب) اگر دسترسی به سامانه کوثرنت ندارید (یا کدملی شما در کوثرنت تعریف نشده است): برای ثبت نام در سامانه سیما، باید از طریق لینکی که مرکز برگزار کننده دوره در اختیار شما قرار می دهد، در این سامانه ثبت نام کنید. لینک ثبت نام کلاس های اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی (صرفاً افرادی که دسترسی به کوثرنت ندارند) ورود یابید و از فضای این سامانه استفاده مفید را بکنید. و همچنین شرکت در نشست و همایش ها و دیگر فعالیتهای پژوهشی می توانید با ورود به دورهها و ثبت نام در این برنامه ها شرکت نمایید.

نشست علمی - پژوهشی با عنوان «نقش دعا و توسل در رفع بیماریها و فتنه ها» به صورت مجازی در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

نشست پژوهشی با عنوان « نقش دعا و توسل در رفع بیماریها و فتنه ها » با حضور جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای روح الله دهقانی، مدیر، اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر که به صورت مجازی برگزار شد. 

جناب حجت الاسلام آقای دهقانی استاد حوزه و دانشگاه ، در نشست پژوهشی با عنوان « نقش دعا و توسل در رفع بیماریها و فتنه ها »، گفت:دعا و نیایش به انسان کمک می کند تا دردها و رنج ها را بهتر و آسان تر تحمل کنند و همچنین موجب می شود تا بر بیماری و درد مسلط شوند؛ زیرا میان روان و جسم آدمی ارتباط تنگاتنگی است. کسی که روان او با خداوند مرتبط می شود، احساس می کند که با علت تام ارتباط ایجاد کرده است. دعا در وهله اول اضطراب ناشی از وجود بیماری را از بین می برد و به واسطه رابطه ای که بین خالق و مخلوق یا شخص بیمار با خداوند برقرار می شود یک آرامش درونی به او می دهد. یکی از رفتارهای مذهبی که ثابت شده با سلامت و تندرستی رابطه دارد، دعا است.

استاد حوزه افزود: انسان قرن بیست و یکم به لطف پیشرفت های علمی در ابعاد مختلف، زندگی سرتاسر آسایش را برای خود فراهم ساخته و زحمت بسیاری از کارها را به دوش ماشین های دست ساز خود نهاده است. انسان این عصر مرفه ترین انسان تمام اعصار است ولی به جرات می توان ادعا کرد که مضطرب ترین انسان تمام اعصار نیز می باشد. حقیقت این است که آسایش غیر از آرامش و تجربه و علم غیر از دین و اعتقاد است. آنچه تجربه و علوم مادی به ما ارزانی داشته آسایش است و آن چه اعتقاد صحیح به ما عطا می کند آرامش و طمانینه در زندگی پر هیاهوی امروز است.

وی در ادامه می گوید:تقویت روحیه باعث می شود انسان ناتوانی خود را فراموش کند در نتیجه این روحیه، مقاومتی که در او به وجود می آید سبب بالارفتن سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری ها می شود و حتی دیده شده در مواردی که هیچ گونه امیدی به ادامه حیات برای انسان وجود ندارد، پزشک در کنار درمان طبیعی به بیمار خود روحیه می دهد و او را تشویق به ادامه زندگی می کند و در همین جاست که دعا و نیایش به درگاه خداوند سبب سلامتی وجود یک فرد درمانده می شود، و طبیعی است وقتی روحیه انسان قوی می شود و از حالت یاس و اضطراب نجات می یابد، ترشحات و نیروهای دفاعی بدن، توانایی این را می یابند که مقاومت شخص را در برابر ناملایمات بالاببرند و در نتیجه بهبودی حاصل می شود.

آقای دهقانی در پایان راهکارهایی را بیان نمودند که با انجام آن انسانها از بیماریها و فتنه ها رهایی یابند: 1.اعتقاد به باورها داشته باشند 2.توجه به فضائل اخلاقی و دوری از رذایل اخلاقی 3. به زمان حال توجه داشتن و دوری از زمان گذشته و آینده 4. مثبت اندیشی. از طلاب خواستند که در مورد چگونگی تاثیر دعا و توسل بر رفع بیماریها و فتنه ها و … به خصوص در این زمان که با بیماری کرونا مواجهه هستیم با رجوع به بیمارستانها و شبکه های بهداشت با تحقیق و پژوهش پی ببرند.

همایش الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی

چه کلاه بزرگی بر سر زن گذاشتند

زن شرقی و مسلمان‌ها احترام بیشتری دیده بود

آقای محمدعلی حبیب الاهیان نویسنده کتاب ستاره ها چیدینی نیستند به موضوعاتی درباره زنان همچون حقوق زنان در ادیان مختلف، توحش غرب علیه زنان، نگاه جنسیتی به زنان، بهره گیری دنیای غرب از زنان، عفاف، حجاب و پوشش زنان پرداخت و گفت: بدپوششی برخی زنان رانباید دلیل و نشانه انحراف جنسی ایشان دانست بلکه باید به سوء استفاده استعمارگران و نظام سرمایه داری از آنان برای رسیدن به  اهدافشان پی برد.

آقای حبیب الاهیان، تفاوت‌های میان زنان غربی و شرقی و به ویژه زنان مسلمان را این گونه توصیف کرد: این گونه زنان، که به اندازه یک تاریخ تحقیر شده بود و توی سری خورده بود یک دفعه به وسط میدان کشانده شد و وسیله‌ای شد برای لذت مردان و این وسیله‌ای شد برای استثمار بیشتر چپاوگران؛ چه جایگاه بدی است برای زنان! که بعد از اسلحه و دارو، تجارت انسان و زن از پرسودترین تجارت‌ها شده است. چه کلاه بزرگی بر سر زن گذاشتند! البته این کلاه گذاشتن بر سر زنان در مقایسه با زنان شرقی خصوصا زنان مسلمان تفاوت داشت. زن غربی که در لگدمال شدن شخصیت به نهایت و آخرین درجه تحقیر رسید، به طوری که نه حق مالکیت، نه حق  تحصیل و رأی داشت و در برخی دوره‌ها حق حیات هم نداشت. او را مظهر شیطان می‌دانستند و خواندن کتاب‌های مقدس را بر او حرام کرده بودند؛ این زن تا کلاه دل‌فریبی به نام آزادی و حقوق بشر به او معرفی کردند، دودستی و خیلی با عجله کلاه را گرفت و به هر زحمتی که بود آن را بر سر خود گذاشت.اما این ماجرا در شرق و به ویژه در بین جوامع اسلامی آن طور نبود و نشد. و با دیدن این کلاه آراسته و وسوسه‌گر؛ دلش نلرزید و با تردید به آن نگاه کرد.

ادامه »

طرح کلی مقاله

تصاویری از کارگاه مقاله نویسی ویژه گروه های رشد هشتم

نشست علمی - پژوهشی با عنوان «نقش آفرینی طلاب در تحقیق و پژوهش علوم اسلامی» در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

 

نشست پژوهشی با عنوان « نقش آفرینی طلاب در تحقیق و پژوهش علوم اسلامی » با حضور جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای بهرامی، مدیران، اساتید و طلاب مدارس خمینی شهر به مناسبت هفته پژوهش  در مدرسه علمیه فاطمیه اندان برگزار شد. 

جناب حجت الاسلام آقای بهرامی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان ، در نشست پژوهشی با عنوان «نقش آفرینی طلاب در تحقیق و پژوهش علوم اسلامی»، نتیجه کار پژوهشی را تولید علم خواند و گفت: پژوهش آن است که  عالم با استفاده از ابزار علمی که در دست اوست بتواند به تولید علم برسد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان افزود: خروجی یک پژوهش ممکن است، مقاله، سخنرانی علمی‌، نظریه پردازی یا ارائه ی نظریه ی جدید باشد و آن پژوهشی قوی است که بتواند نظریه ی علمی شود.

وی اضافه کرد: طلاب در سطح ۳و ۴به عنوان پژوهشگر نظریه ارائه می‌دهند و آن را به اثبات می رسانند و لازمه ی آن این است که با ابزار آموزشی و مهارت های پژوهشگری آشنا شوند، بنابراین طلبه باید خوب درس بخواند و عالم شود ! پنج سال اول را باید به طور جدی به تحصیل علم بپردازد که این مقدمه ی پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی تاکید کرد: در کنار علم آموزی باید مهارت های پژوهشگری را نیز یاد بگیرید و ما در حوزه های علمیه به دنبال پژوهشگر هستیم و طلبه باید حرف جدید بزند، با زمانه پیش رود، مخاطب و نیاز های جامعه را بشناسد،تا بتواند به شبهات پاسخ دهد و بایستی یک پژوهشگر خوب باشد.

ادامه »

نشست پژوهشی با عنوان «شهید پژوهشگر در راه توسعه دانش » در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

 

نشست پژوهشی با عنوان « شهید پژوهشگر در راه توسعه دانش » با حضور سرکار خانم زینب همایی، اساتید ، کادر و طلاب به مناسبت هفته پژوهش  در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد.

 

خانم زینب همایی طلبه مبلغ بسیجی به مناسبت هفته پژوهش در دوشنبه های شهدایی روایت‌گر شهدا است؛ گفت: شهید مجید شهریاری، یکی از دانشمندان هسته‌ای است که همگان او را نمادی از اقتدار علمی و توسعه فناوری‌های سخت پژوهشی ایران اسلامی می‌شناسند. شهید والامقامی که قدرت فکری، توانمندی اجرایی، غیرت ملی و انقلابی‌اش سرویس‌های امنیتی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را به ستوه آورد تا ترور را به عنوان آخرین حربه برای حذف وی به کار گیرند.

وی افزود: ایشان از دانشمندانی بود که کشور را در زمینه هسته ای متحول ساختند و باعث ترغیب جوانان در امر پژوهش بود.  دکتر صالحی در مورد ایشان گفتند او انسان فوق العاده ای بود و برای غنی سازی بیست درصد اورانیوم درمقابل پیشنهاد دستمزد ، جواب داد: من اینکار را نه به خاطر دستمزد بلکه به خاطر خدمت به وطن و اسلام انجام داده ام.

همایی در ادامه گفت: شهید شهریاری از نظر رفتاری بسیار نمونه و فردی بسیار متشرع بود ایشان مقاطع علمی را به سرعت می گذراندند و رسیدن به درجات علمی باعث نشده بود که از معنویت جا بمانند، همسر شهید می گوید: همسرم بسیار مراقبت می‌کرد تا حلال را حرام نکند وتأکید کرد: شهید شهریاری مطالعه تفسیر قرآن را هرگز رها نمی‌کرد و تفسیر آیت‌الله جوادی آملی را به صورت کتاب و نرم‌افزار همیشه همراه خود داشت. در خانه بخش‌هایی از تفسیر قرآن را برای من و فرزندان بیان می‌کرد.

ایشان گفت: ذوق و شوق فراوان شهید شهریاری در فعالیت های علمی چنان زیاد بود که وقتی نیازمند به دانشی می شدند مثلا در علم شیمی به تحقیق در مورد نیاز خود بسنده نمی کردند بلکه صفر تا صد آن دانش را فرا می گرفتند.

نشست علمی - پژوهشی با عنوان «سهم بانوان پژوهشگر» در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

 

نشست پژوهشی با عنوان «سهم بانوان پژوهشگر» با حضور سرکار خانم اکرم اسلامی پور ، اساتید ، کادر و طلاب به مناسبت هفته پژوهش  در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد. 

خانم اکرم اسلامی پور محقق و  استاد راهنما با اشاره به اینکه پژوهش زمانی به کار می آید که مسأله ای حل نشده است گفت: کپی کردن و انتقال مطالب از کتاب به مقاله ، پژوهش واقعی نیست بلکه ما حوزویان نباید خودمان را منحصر به چند ساعت درس و بحث کنیم و نسبت به شبهات بی‌تفاوت باشیم و در این راستا هرانسانی باید به سهم خود از زمینه‌سازی، مجهز کردن خود برای آینده، دست به قلم شدن و… استفاده کند و در حل شبهات تمام کوشش و تلاش خود را داشته باشد و قابلیت مواجه شدن با لشکر عظیم دشمن را در خود ایجاد کند.

وی با اشاره به شبهات روز جامعه و رفع آن از سوی طلاب گفت: با توجه به شبهاتی که در جامعه تزریق می‌شود از وظایف حوزویان این است که نیازهای جامعه را بشناسند و پاسخگوی شبهات و دغدغه طلبه مشکلات کف جامعه است باشند.

در ادامه افزود: وظیفه طلاب شناخت و شکستن ساختار های سنتی غلط است و با پژوهش در دستورات قرآن و سیره ی اهل بیت می توان به شناخت درست از غلط دست یافت و تار و پود های غلط را پاره نمود.  

اسلامی پور بیان نمود: تحقیق یعنی تفکر و تدبر با صبر و دقت؛ اینکه بتوانی تحقیق کنی یعنی حرف حق بزنی احتیاج به تفکر و زمان است حتی استفاده های کاربردی از مسائل هم نیازمند تفکر و شخصیت شناسی است .

برگزاری نمایشگاه کتاب با عنوان «مرجع شناسی (تفسیر)» در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

 

خانم زینت عمادی معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر گفت: مدرسه علمیه فاطمیه اندان اقدام به برگزاری نمايشگاه‌ی از تفاسیر موجود در کتابخانه مدرسه با عنوان «مرجع شناسی تفسیر» همزمان با هفته پژوهش نمود.

معاون پژوهش افزود: در این نمایشگاه که بیش از 60 نوع کتب تفسیر موجود در کتابخانه را  در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت.

وی هدف نمایشگاه را آشنایی اساتید، پژوهشگران، طلاب حوزه علمیه فاطمیه اندان با تعدادی از تفاسیر و کتب مرجع بیان کرد: بر اساس نیازسنجی صورت گرفته در همین راستا کتابخانه مدرسه به منابع علمی جدید تجهیز شود.

معاون پژوهش در پایان گفت: به مناسبت هفته پژوهش در شبکه های اجتماعی مانند ایتا که مدرسه یک گروه برای طلاب مدرسه تشکیل داده است سایت کتابخانه تخصصی را به طلاب معرفی نمود تا با عضو شدن در آن بتوانند از کتب زیادی استفاده نمایند.

برگزاری نمایشگاه با عنوان «دستاوردهای پژوهشی» مدارس علمیه شهرستان خمینی شهر، کوشک و درچه

 

خانم زینت عمادی معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر گفت: مدارس علمیه شهرستان خمینی شهر اقدام به برگزاری نمايشگاه‌ی از دستاوردهای پژوهشی مدارس همین شهرستان همزمان با هفته پژوهش  در مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) نمودند.

معاون پژوهش افزود: در این نمایشگاه تالیفات اساتید و طلاب ، مقالات برتر، طرح های پژوهشی، جزوات و بروشورها، فراخوانها، همایش ها و جشنوارها و لوحه ها و تقدیرنامه‌ی دریافتی مدارس در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت.

وی هدف نمایشگاه را آشنایی اساتید، پژوهشگران، طلاب حوزه های علمیه مدارس خمینی شهر با دستاوردهای پژوهشی مدارس بیان کرد: که در آینده شاهد تالیفات و مقالات بیشتر و طرح های پژوهشی ناب و گروهی از مدارس علمیه خمینی شهر باشیم.

برگزاری مسابقات علمی و درسی و تقدیر از پژوهشگران برتر در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

خانم زینت عمادی معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر گفت: در اين هفته مسابقات علمی و درسی به صورت روزانه در  مدرسه علميه برگزار شد كه طی آن طلاب موظف بودند جواب سؤال‌های علمی مطرح شده را به صورت روزانه به معاون پژوهشی مدرسه تحويل دهند و به نفرات برتر و همچنین به مناسبت هفته پژوهش از استاد راهنمای برتر و پژوهشگر برتر و فعال مدرسه تقدیر و جوایزی اهدا گردید .

وی هدف از این مسابقات را آشنایی پژوهشگران و طلاب با کتب مرجع در کتابخانه و بیانیه گام دوم ملت دانست.

برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان « سامانه منهاج ویژه طلاب» در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

خانم زینت عمادی معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر گفت: مدرسه علمیه فاطمیه اندان اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی سامانه منهاج ویژه طلاب مقطع سطح2 همزمان با هفته پژوهش نمود.

معاون پژوهش فضای کوثرنت را به عنوان فضای امن، پویا و با ارزش برای فعالیت های مختلف از جمله علمی- پژوهشی به طلاب معرفی نموده و گفت؛ دراین شبکه می توان به سامانه های آموزش، امور پایان نامه ها، فراخوان های پژوهشی، وبلاگ، کتابداری، دانش آموختگان…دسترسی داشت.مسیر استفاده از این فضا و سامانه ها و برخی گروه های علمی- پژوهشی کوثرنت را نشان داد.

ایشان گفت: سامانه منهاج که قبلا نام آن سامد بوده متشکل از پیشخوان بر خط نرم افزارهای نور از مجموعه پایگاههای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که دسترسی به نرم افزارهای نور را در همه سیستم عاملها ممکن کرده است و مجموعه ای از نرم افزارهای علوم اسلامی و کاربردی می باشد. از آنجا که محصولات عموما دارای حجم زیادی بوده و جهت اجرا نیازمند امکانات سخت افزاری قوی میباشد و امکان عرضه برنامه ها روی تبلتها و تلفنهای هوشمند با توجه به محدودیتهای آنها وجود ندارد. سامانه سامد به کمک شبکه اینترنت امکان استفاده از این نرم افزارها را بدون نیاز به نصب و همانند مشاهده و کار با یک پایگاه اینترنتی برای طلاب فراهم کرده است.

وی افزود: از مزایای این سامانه امکان استفاده چند نرم افزار به صورت همزمان ، بی نیاز کردن کاربر از نصب نرم افزار های متعدد ، فضای سیستم شما برای نصب نرم افزارهای متعدد اشغال نخواهد شد و محدودیت کاربر، زمان و مکان را برای شما از بین می برد؛ جهت استفاده از این سامانه، ابتدا باید وارد شبکه کوثرنت گردید و سپس از بخش ورود به سامانه ها روی نمایه منهاج کلیک نمود در صفحه بعد، باید نرم افزار مورد نظر خود را که دو مورد قاصدک نور و سایر نرم افزارهای مذهبی و کاربردی می باشند را انتخاب نمایید و چگونگی استفاده از آنها را به طلاب آموزش داده شد.

اعتکاف علمی

سرکار خانم اعظم کریمیان مدیر مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر گفت: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از کتابدار مدرسه و همچنین کتاب خوان برتر و به طلابی که در مسابقه کتابخوانی زیارت عاشورا اتحاد روحانی در فضای مجازی و مسابقه اعتکاف علمی از کتاب مادرمان چه گفت؟ (66 فراز از خظبه حضرت زهرا (س)) پاسخ داده بودند و برنده شده اند جوایزی اهدا گردید.

نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی طلاب و اساتید

فضا سازی مدرسه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و برگزار نمایشگاه تازه های انتشار و کتاب های تالیف شده توسط اساتید و طلاب مدرسه در مدرسه و همچنین برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی طلاب و اساتید از تاریخ22/8/98 به مدت یک هفته در کتابخانه امام صادق علیه السلام شهرستان خمینی شهر و در معرض دید عموم مردم قرار گرفت.

ارزیابی کتابخانه مدرسه توسط جناب حجت الاسلام آقای خسرو شاهی

آموزش و معرفی کتابخانه دیجیتال

خانم مرضیه کمالی کتابدار مدرسه علمیه فاطمیه با اشاره به مزایای کتابخانه دیجیتال گفت: کتابخانه های سنتی به لحاظ فضای نگهداری کتاب در محدودیت قرار دارند، اما کتابخانه های دیجیتال می توانند حجم زیادی از اطلاعات را نگه دارند، چراکه اطلاعات دیجیتال فضای کمتری را نیاز دارند و همچنین هزینه کتابخانه دیجیتال کمتر از کتابخانه سنتی است. کتابخانه های سنتی باید هزینه های زیادی بابت کارکنان ، نگهداری کتاب ، امانت کتاب وکتب اضافی بپردازند اما کتابخانه های دیجیتال از این هزینه ها مبرا هستند .

وی با توجه به اینکه کاربر کتابخانه دیجیتال نیازی نیست که به کتابخانه برود بیان کرد: مردم سراسر نقاط دنیا تا وقتی که به اینترنت متصل هستند می توانند به همان اطلاعات دسترسی یابند.

کمالی در ادامه به مهمترین مزیت کتابخانه دیجیتال اشاره نمودو گفت: اولین مزیت این است که مردم می توانند در هرساعت از شبانه روز به اطلاعات دسترسی یابند. دومین مزیت در یک زمان چندین کاربر می توانند از منابع یکسان استفاده كنند و نسخه اصلی و اوريجینال کتاب در اختیار کاربر قرار می گیرد بدون آنکه از کیفیت آن کاسته شده باشد.
 اطلاعات در کتابخانه دیجیتال هرچند سال یکبار به آخرین فرمت های روز دیجیتال تبدیل می شوند.

کمالی در پایان به معرفی ۱۰ کتابخانه دیجیتالی برتر پرداخت و بیان کرد:  البته در نظر داشته باشید معرفی سرویس های مذکور به معنی تایید یا عدم تایید خدمات آنان نیست و سرویس های فوق بر اساس نتایج جست و جو استخراج شده اند.

نشست علمی پژوهشی

حجت الاسلام خسروشاهی محقق ،نویسنده،استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درنشست علمی پژوهشی در جمع طلاب ،اساتید و کادر مدرسه علمیه فاطمیه اندان باقرائت روایت در مورد علم از بحار الانوار از حضرت امیر المومنین علی علیه السلام (امالی شیخ صدوق) گفت: علم بیاموزید و به دنبال آموختن علم باشید که آن حسنه است و بحث و گفتگو پیرامون مسائل علمی ثواب جهاد را دارد و مُدارست و مباحثه آن تسبیح است ،آموختن علم به کسیکه نمی داند بزرگترین صدقه است همچنین علم انیس و مونس انسان در تاریکی ها است ……….

ایشان در ادامه گفت: مقام معظم رهبری مد ظله العالی  با اعتقاد بر اینکه علم آموزی مایه پیشرفت است تاکید بر آموزش می نند و روایتی که به آن تاسی می کنند العلم السطان

وی گفت: علم دو مرحله است 1- تولید علم 2- آموزش علم (تعلیم و تعلم ) پژوهش واقعی آن است که به تولید علم منجر شود و نقطه آغاز تولید علم سوال است امام علی علیه السلام می فرمایند: علم در صندوقچه در بسته ای است که کلید آن سوال است.

خسرو شاهی افزود: محقق و پژوهشگر کسی است که خط تولید علم را می شناسد و می داند از کجا شروع و چه مراحلی را باید طی کند که نهایتا به تولید علم برسد و آن پژوهشی موفق خواهد بود که دغدغه ی ذهنی سوال واقعی یک پژوهشگر باشد

ایشان گفت: پژوهشگر باید پیشینه موضوع مورد نظر خود را بداند و با تجزیه و تحلیل آن اطلاعات بوسیله دانش منطق بتواند نظریه جدیدی را استدلال نماید که این همان تولید علم و دانش است

وی گفت: حدیث؛ تفکر الساعه خیرً من عبادت سبعین عشر  یک ساعت تفکر بهتر است از 70 سال عبادت  مصداق کسانی است که سوال عالمانه دارند و در پی پاسخ به این سوال پا به عرصه ی پژوهش گذاشته و تولید علم می نمایند.

برگزاری کلاس درس در کتابخانه مدرسه

سرکار خانم زینت عمادی معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر گفت: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی طلاب پایه دوم مدرسه را جهت آشنا شدن طلاب با کتابخانه و فضای موجود کتابخانه کلاس درس این پایه را در کتابخانه برگزار نمودیم.

گزارش میزگرد معاونین پژوهش مدارس علمیه خمینی شهر،کوشک

با همت معاونین پژوهش مدارس علمیه خمینی شهر وکوشک در تاریخ 14/8/ 98میزگردی با حضور معاونین پژوهش این مدارس در محل مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی برگزار گردید.در این میز گرد معاونین پژوهش به تبادل اطلاعات در مورد بررسی شیوه های نوین جهت نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در بین طلاب پرداختند و تصویب شد که مسابقه ای با عنوان ایده های برتر با محوریت «راهکارهای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در خانواده» و تهیه بروشور از ایده های برتر و همچنین بازدید از کتابخانه آزادگان دانشگاه اصفهان و باقرالعلوم و دیدار با یکی از نویسندگان جناب آقای خسرو شاهی و همچنین نمایشگاهی از آثار پژوهشی مدارس در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) برگزار گردد.

اطلاع رسانی

گزارش دفاعیه تحقیق پایانی خانم نفیسه رحمانی

خانم نفیسه رحمانی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : نقش معلم در تربیت اجتماعی با تکیه بر متون دینی به راهنمایی جناب آقای منصور شاهین فر و داوری جناب آقای روح الله موسوی زاده مورخ 18/3/1398 ساعت 15:00 بعد از ظهر در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

 

خانم نفیسه رحمانی در ابتدای دفاعیه  خود گفت: در سیستم های آموزشی، افراد زیادی مشغول به کارند و فعالیت های آنها بطور مستقیم یا غیر مستقیم در تربیت دانش آموزان و یا دانشجویان مؤثر است اما در این میان، نقش معلمان و اساتید و دانشگاهها از دیگر افراد بسیار برجسته تر می نماید چنان که بیشتر اوقات را دانش آموزان در مدرسه و دانشجویان در دانشگاه، زیر نظر آنها سپری می کنند و عوامل دیگر هم فراهم آورنده زمینه برای فعالیت معلّم ها و اساتید می باشد از این رو بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل گیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود می دانند یکی از نویسندگان که عمری را به معلمی گذرانده می‌نویسد: یکی از تحصیل کرده هایی که تحصیلات عالی و دکترای خود را در کشور آلمان به پایان رسانیده بود چندین بار اقرار واعتراف کرد که همه عقاید دینی او مدیون ارتباط با معلّم خود بوده است.

محقق در انتهای این جلسه عنوان نمود: به رغم تقسیم کار در نظام تعلیم و تربیت مدرن، نقش معلم در تربیت دینی دانش آموزان نه تنها کاهش نیافته، بلکه به دلیل هجوم انواع فرهنگ‌های نامطلوب بر اذهان و افکار نسل جدید، این نقش برجسته‌تر و وظیفه معلم سنگین‌تر شده است؛ زیرا آینده‌ی یک جامعه و امت در دست معلم است. اگر او نتواند افراد مفید و هماهنگ با اهداف جامعه تربیت کند، یک ملت را به تباهی می‌کشاند.

 

 

گزارش دفاعیه تحقیق پایانی خانم مینا هارونی

خانم مینا هارونی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : بررسی حقیقت مرگ از دیدگاه امام خمینی eبا تکیه بر مبانی روایی به راهنمایی سرکار خانم عزت اسماعیلی و داوری جناب آقای محسن برقی کار مورخ 23/3/1398 ساعت 15:00 بعد از ظهر در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

خانم مینا هارونی در ابتدای دفاعیه  خود گفت: هرگونه تأمل و ژرف کاوی و بازپژوهی پیرامون مسأله اسرار آمیز احتضار و مرگ، از ضرورت غیر قابل انکاری برخوردار بوده و خلأ پژوهشی محسوس در این زمینه بر اهمیت پردازش به آن می افزاید. در دیدگاه امام، عالم احتضار، به عنوان عالم ورود به آستانه مرگ و حالات منحصر به فرد و ویژه اش در سیر تکاملی وجودی نفس مورد توجه قرار گرفته و حقیقت مرگ به عنوان معبر انتقال از نشئه ملکیه ظاهریه به نشئه ملکوتیه باطنیه، مورد بررسی واقع گردیده است..

محقق در انتهای این جلسه بیان نمود: مبانی ای نظیر تعدد و تمایز عوالم هستی و نشئات نفس و نحوه سیر تکاملی موجودات در عوالم هستی، از طریق حرکت جوهری و همچنین نحوه ارتباط نفس و بدن از مهمترین مبانی است که در ارتباط با موضوع، مورد تأمل قرار گرفته است.

 

گزارش دفاعیه تحقیق پایانی خانم مریم مختاری

خانم مریم مختاری، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : تاثیرسوءظن در خانواده به راهنمایی سرکار خانم خدیجه معین و داوری جناب حجت الاسلام آقای روح الله موسوی زاده مورخ 18/3/1398 ساعت 16:30 بعد از ظهر در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

خانم مریم مختاری در ابتدای دفاعیه خود با اشاره به اینکه سوءظن همچون طوفان تکان دهنده ای، ستون های استوار یک زندگی را متزلزل می سازد؛ گفت:  شرط داشتن یک زندگی ایده ِآل و موفق، مصونیت در برابر گمان های بد است. خانواده زمانی سالم خواهد ماند که دستخوش طوفان سوءظن و بدبینی قرار نگیرد. اما اینکه چگونه یک خانواده مورد هجوم شبه ها و تفکرات غلط قرار می گیرد از سه ناحیه قابل بررسی است: ۱ـ سوءظن و بد گمانی در روابط همسران ۲ـ سوءظن والدین به فرزندان ۳ـ سوءظن فرزندان به والدین که هرکدام از این سوءظن ها به تنهایی می تواند در خانواده منشأ مشکلات شود و وحدت میان افراد خانواده را از بین می برد. بیشتر همسرانی که این دست مشکلات را به ویژه در آغاز زندگی مشترک دارند ، ابتدا خواهان چنین نوع نگرش و روش زندگی نبوده اند و ریشه اصلی سوءظن و بد گمانی را مدیون شناخت صحیح در سال های آغازین زندگی مشترک می دانند.

نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که خداوند انسان را ملزم کرده که، سه اصل اخلاقی که موجب اخوت و برادری دینی می شود رعایت کند که آنها عبارت است از:1- بدگمانی نسبت به دیگران ممنوع است 2- کنجکاوی در امور مردم ممنوع است 3- غیبت چه زبانی و چه قلبی حرام است.

 

گزارش دفاعیه تحقیق پایانی خانم صدیقه عسکری

خانم صدیقه عسکری، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : آموزه‌های تربیتی سوره زخرف به راهنمایی جناب آقای منصور شاهین فر و داوری جناب حجت الاسلام آقای روح الله موسوی زاده مورخ 18/3/1398 ساعت 16:00 بعد از ظهر در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

خانم صدیقه عسکری در ابتدای دفاعیه خود با اشاره به این که مسئله تربیت به معنای باروری و شکوفا سازی توانمندی های بالقوه و پرورش دادن استعداد های نهفته ی افراد است که بر اثر تربیت قرآنی که بهترین نوع تربیت است؛ گفت: انسان برای نیل به سعادت مواردی مانند اعتقاد به معاد و نقش آن در تربیت انسان و نیز آثار تربیتی معاد در اجتماع ، موانع تربیتی مانند تأثیر حبّ دنیا بر قلب انسان ، مظاهر و مفاسد دنیا گرایی و دنیا دوستی و نقش مخربی که در تربیت روح انسان دارد با توجه به آموزه های تربیتی سورة زخرف و روایات در این زمینه مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است .

وی در پایان جلسه دفاعیه گفت:: پس برای شناخت این موجود عظیم و هدف از آفرینش او و نیز برنامه های زندگی دنیایی و راه به سعادت رسیدن وی کسی جز خالق نظام احسن شایستگی سخن گفتن و اظهار نظر نخواهد داشت و به طور قطع هر گونه اظهار نظر و ارائه طریق که از منبع وحیانی سر چشمه نگرفته باشد مبهم ودارای نواقص بسیار است .

گزارش دفاعیه تحقیق پایانی خانم رجبی

 

خانم مریم رجبی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : تجلّی کمال انسانیت درسایه‌ی تعالیم سوره مبارکه انسان به راهنمایی جناب آقای منصور شاهین فر و داوری جناب حجت الاسلام آقای جواد سلیمیان مورخ 25/10/97 ساعت 12:00 ظهر در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

خلاصه ای  از دفاع خانم مریم رجبی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: کمال جویی از جمله گرایشات اصیل و فطری انسان بوده و هر شخصی در نهاد خویش به دنبال رسیدن به کمال و تحصیل آن است. امّا علی رغم بداهت اصل وجود این گرایش در وجود آدمی، ممکن است انسان برای دست یابی به آن دچار برخی تنش‌ها و مشکلاتی نیز بشود. بنابراین اصلی‌ترین هدف کلام الهی و رسالت انبیاء موضوع کمال جویی و قرب الی الله است. همان طور که در قرآن مجید درآیات مختلفی اعم از آیه اکمال دین، خاتمیت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) که اشرف انبیاء عظام بوده‌اند و هدف از به معراج رفتن پیامبر ذیل سوره اسراء و نجم، رسیدن به کمال و قرب الی الله بوده است. لذا در این تحقیق با نگاهی به تعالیم سوره دهر، چندین راه، از راه‌های رسیدن انسان به کمال، مورد بررسی قرارمی‌گیرد.

در نتایج بدست آمده نشان می دهد: يكى از مهم‏ترين انگيزه‏هاى اصلى انسان كمال‏طلبى است، از اين‏رو، مى‏توان گفت: ماهيت انسان اساساً رو به تكامل است، هرچند براى دست‏يابى به تكامل دچار برخى تنش‏ها و مشكلات نيز بشود. انسان از ظرفيت‏ها و استعدادهاى فوق‏العاده‏اى دربعد ادراكى و شناختى، گرايشى و انگيزشى و همچنين به لحاظ رفتارى برخوردار است، به گونه‏اى كه هيچ موجود ديگرى قابل مقايسه با او نيست.

 

گزارش دفاعیه تحقیق پایانی خانم عفت نعلبندیان

خانم عفت نعلبندیان، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : موانع هدایت از منظر روایات  به راهنمایی سرکار خانم عزت اسماعیلی و داوری جناب آقای جواد سلیمیان مورخ 24/6/97 ساعت 20:00 بعد از ظهر در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

 خلاصه ای  از دفاع خانم عفت نعلبندیان از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: قرآن کتاب آسمانی است و آیات 257-255 سوره بقره معروف به آیه الکرسی و امان نامه الهی است که در آن نشانه‌های الهی و شگفتی‌های خلقت بیان شده است. این آیه توحید خالص و قدرت قیومیت خداوند را در جهان به بهترین وجه روشن و بیان می‌کند. از اهمیت و ضرورت این پژوهش اینکه اسماء و صفات الهی آیه الکرسی در همه شئونات عالم نقش دارند و جهان موجودیت خویش را از خداوند به واسطه اسماء و صفات الهی دریافت می‌کند. در ادامه افزودند: مسأله اسماء و صفات الهی در رابطه انسان با خدا در جنبه‌های چون عقاید و راز و نیاز با معبود هستی اهمیت شایانی دارد. بعد معنا‌شناسی این مسأله هم اکنون در فلسفه دین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در آیه مبارکه “آیه الکرسی” مضامین بلندپایه و ره‌گشایی در حل چالش‌های فر‌اروی این بحث دارند و در نگاه قرآن پروردگار به روش قلبی–فطری خویش را به انسان معرفی و از طریق افعال و سلب کاستی‌ها خود را توصیف می‌کند و به دلیل تباین آفریدگار و آفریدگان و به تصور در نیامدن پروردگار هرگونه توصیف از طرف آفریدگان پذیرفته نیست چرا که لوازم باطلی از قبیل احاطه بر خداوند، جزءداشتن، به شمارش‌آوردن، محدود‌کردن، شباهت و به تصور درآمدن حق تعالی را به دنبال خواهد داشت.

 در نتایج بدست آمده نشان می دهد: در نهایت مهم‌ترین امر در هدایت بشر شناخت است که از به نحو احسن صورت پذیرد، به سرمنزل مقصود حرکت کرده و قادر به تشخیص حق از باطل و خیر از شر خواهد شد. و با پیروی از شریعت الهی به هدایت و کمال مطلوب ، همان‌گونه که خواست خداوند است، خواهد رسید.

 

 

گزارش دفاعیه تحقیق پایانی خانم زهرا کریمی

خانم زهرا کریمی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : تأثیر هوش هیجانی در رضایت زناشویی به راهنمایی سرکار خانم خدیجه معین و داوری جناب آقای روح الله موسوی زاده مورخ 25/6/97 ساعت 9:00 صبح در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

 

 خلاصه ای  از دفاع خانم زهرا کریمی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: هیجان یک حالت احساسی است که در افراد مختلف با هم متفاوت و به معنای تحریک، و از خلق که حالت مسلط و دوام یافته است متمایز می باشد. هوش شناختی بالا صرفا نمی‌تواند دلیل بر خوشبختی و موفقیت فرد باشد زیرا چه بسا انسآن‌هایی که با آکیو(IQ)  بالا به موفقیت و رضایت نرسیده اند امّا در مقابل بسیاری هستند که با وجود آکیو(IQ) متوسط بسیار احساس رضایت و خوشبختی دارند و در زندگی موفق ترند.

روابط صمیمانه زوجین نیاز به مهارتهای ارتباطی و همچنین حساس و آگاه بودن از نیازهای یکدیگر. همسرانی که از خود آگاهی بالاتری برخوردارند و در نحوه ابراز احساسات و هیجانات خود نسبت به دیگران خصوصا همسرانشان تسلط دارند مانع از بروز بسیاری از برخوردها و سوء تفاهم‌ها در روابط زناشویی خود می شوند لذا شناخت و هدایت هیجانات برای حفظ روابط زناشویی ضروری و بسیار مهم است .

در نتایج بدست آمده نشان می دهد: که نقش هیجان در زندگی، غلبه هیجان بر عقل، شناخت حد و مرز هیجان، معیارهای خود آگاهی، بیان هیجان و احساسات در رابطه زناشویی، و روابط کلامی زوجین، هوش هیجانی کلید طلایی یک ازدواج موفق از عوامل موثر در چگونگی بیان احساسات و عواطف خود می باشد.

 و همچنین آگاهی از هیجان های دیگران موجب مدیریت و کنترل عواطف و هیجانات، ، تنظیم احساسات و هیجان ها  و تاثیر آن بر زندگی مشترک و تقویت هیجانات مثبت برای دفع هیجانات منفی و نقش هوش هیجانی بر تحکیم پیوند زناشویی می شود.

 

 

گزارش دفاعیه تحقیق پایانی خانم زهرا رحیمی

خانم زهرا رحیمی اندانی  ، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : اسماء و صفات الهی از منظر آیه مبارکه آیه الکرسی به راهنمایی سرکار خانم احترام السادات موسوی زاده و داوری جناب آقای جواد سلیمیان مورخ 17/6/97 ساعت 17:00 بعدا ز ظهر در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

 

خلاصه ای  از دفاع خانم زهرا رحیمی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: قرآن کتاب آسمانی است و آیات 257-255 سوره بقره معروف به آیه الکرسی و امان نامه الهی است که در آن نشانه‌های الهی و شگفتی‌های خلقت بیان شده است. این آیه توحید خالص و قدرت قیومیت خداوند را در جهان به بهترین وجه روشن و بیان می‌کند. از اهمیت و ضرورت این پژوهش اینکه اسماء و صفات الهی آیه الکرسی در همه شئونات عالم نقش دارند و جهان موجودیت خویش را از خداوند به واسطه اسماء و صفات الهی دریافت می‌کند.

در ادامه افزودند: مسأله اسماء و صفات الهی در رابطه انسان با خدا در جنبه‌های چون عقاید و راز و نیاز با معبود هستی اهمیت شایانی دارد. بعد معنا‌شناسی این مسأله هم اکنون در فلسفه دین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در آیه مبارکه “آیه الکرسی” مضامین بلندپایه و ره‌گشایی در حل چالش‌های فر‌اروی این بحث دارند و در نگاه قرآن پروردگار به روش قلبی–فطری خویش را به انسان معرفی و از طریق افعال و سلب کاستی‌ها خود را توصیف می‌کند و به دلیل تباین آفریدگار و آفریدگان و به تصور در نیامدن پروردگار هرگونه توصیف از طرف آفریدگان پذیرفته نیست چرا که لوازم باطلی از قبیل احاطه بر خداوند، جزءداشتن، به شمارش‌آوردن، محدود‌کردن، شباهت و به تصور درآمدن حق تعالی را به دنبال خواهد داشت.

در نتایج بدست آمده نشان می دهد: که با بررسی اقوال مفسرین درباره اسماء و صفات الهی در آیه الکرسی هر یک از این اسماء مانند: الله، هو، حی، قیوم و … اسماء الهی اسم ذات‌اند و حقیقت وجودی خداوند را معرفی می‌کند و مفسرین اسماء و صفات الهی را از تجلیات ذات می‌دانند و آن‌ها را ممتاز و متمایز از وجود مقدس نام برده اند.

 

 

 

گزارش دفاعیه تحقیق پایانی خانم الهه عابدی

 

خانم الهه عابدی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : تبیین الگوی رهبری حضرت موسیg به راهنمایی جناب آقای منصور شاهین فرو داوری جناب آقای روح الله موسوی زاده مورخ 25/6/97 ساعت 7:00 صبح در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

 

خلاصه ای  از دفاع خانم الهه عابدی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: در قرآن کریم فراز هایی از سرگذشت و عملکرد اقوام پیشین بیان شده است که مهم ترین آن‌ها، داستان حضرت حضرت موسیgو بنی اسرائیل است. این داستان حاوی آموزه‌های رهبری عدیده ای است و نکات ارزشمندی در زمینه رهبری دارد. یکی از مباحث مهم در امر رهبری ، روش‌های رهبری است از این رو شناخت جایگاه و روش‌ها، سهم به سزایی در موفقیت رهبر دارد و بدون چنین شناختی، نیل به نتایج مورد نظر با مشکلات فراوان و چالش های جدی روبه رو خواهد شد. زندگی حضرت موسیgدر ۵ دوره خلاصه می شود: ۱ـ دوران ولادت و کودکی و پرورش در کاخ فرعون ۲ـ دوران هجرت او از مصر به مدین ۳ـ دوران نبوت و پیامبری. ۴- دوران هلاکت فرعون و ورود حضرت موسی به بیت المقدس. ۵ـ دوران درگیری های حضرت موسی با بنی اسرائیل، که هریک از این دورآن‌ها در جای جای قرآن بیان شده است.

در ادامه افزودند: انسان‌ها دارای استعدادها و ظرفیت های متفاوتی هستند به همین دلیل بر عهده ی رهبراست که از روش‌هایی استفاده کند که منطبق با شرایط هر فرد باشد، چون اشتباه در نوع روش به کار گرفته شده در بعضی موارد صدمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت و حضرت موسی gبا توجه به این موارد از روش‌های مناسب برای رهبری قوم خود مانند: تعامل مستقیم با مردم، تذکر مستمر، صبر، شرح صدر، آگاهی، درایت و بصیرت، بهره گیری از بیانی روان در تبلیغ، استفاده کرده است.

در نتایج بدست آمده نشان می دهد: که ویژگی اخلاقی و خدا محورانه آن حضرت، همچون سایر پیامبران الهی سبب شد موفقیت‌هایش را مدیون پروردگار و نه توانمندی‌های خاص خود بداند. تأکید بر مدیریت مشارکتی و واگذاری اختیار در عین مسؤلیت پذیری از دیگر اصول مدیریتی آن حضرت در رهبری جامعه بود. حضرت موسیg با رعایت این اصول مدیریتی موفق شد آن اوضاع بشدت بحرانی و پیچیده را سامان دهد. از این رو بدون اصول رهبری ذکر شد. در قرآن، چه بسا آن حضرت در ابلاغ رسالت خود موفق نمی‌شد.

 

گزارش دفاعیه تحقیق پایانی خانم اعظم رحیمی

خانم اعظم رحیمی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : راهکارهای رسیدن به آرامش از منظر صحیفه سجادیه به راهنمایی سرکار خانم احترام السادات موسوی زاده و داوری جناب آقای جواد سلیمیان مورخ 24/6/97 ساعت 19:00 بعداز ظهر در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

 

خلاصه ای  از دفاع خانم اعظم رحیمی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: صحیفه سجادیه به عنوان مجموعه‌ای از باورها، بینش‌ها و بر اساس نیاز های فطری انسان است که در قالب دعا بیان شده است. این باورها و نگرشها می توانند به مثابۀ اصلی ترین عامل در تأمین بهداشت روانی فرد نقش آفرینی کنند. که از مهم‌ترین آنها کسب آرامش روحی در ارتباط انسان با خداست. در این پژوهش راه های رسیدن به آرامش از منظر صحیفه سجادیه پرداخته شده است. هدف از نگارش این پایان نامه (با توجه به اهمیت موضوع) شناخت آرامش حقیقی، بررسی عوامل موثر در ایجاد و تثبیت آرامش در قلب آدمی با توجه به آموزه های دینی  می باشد. و خداوند منبع آرامش و قدرت است و انسانهای برگزیده از جانب خداوند که کلام آنها فوق کلام مخلوق ودون کلام خالق است، حقایق دقیقۀ آسمانی و لطایف دقیقۀ معنوی را در قالب الفاظ ریخته و در خلال ادعیه و اذکار به سبک سحر آمیزی  نیاز‌های بشری و راز درونی و اسرار مکنونی را بیان کرده اند که نمونه‌ی بارز آن سید الساجدین امام سجادg می باشد.

در ادامه افزودند: این پژوهش نشان می دهد که محتوای غنی صحیفۀ سجادیه به نحو مطلوبی با مؤلفه های اصلی رویکرد اسلامی در ارتقاء آرامش قابل انطباق است.

در نتایج بدست آمده نشان می دهد: از این پژوهش جایگاه واقعی آرامش، آرامش امری از جانب خداوند، و موارد نقش ایمان در آرامش، پشیمانی از گناه ونقش آن در ایجاد آرامش، نقش امید در ارتقاء آرامش، عفو و گذشت و نقش آن در آرامش، جبران حق الناس و ارتقاء آرامش،و….از منظر صحیفۀ سجادیه به عنوان عوامل موثر در ارتقاء سطح آرامش انسان ها بیان شده است.

 

گزارش دفاعیه تحقیق پایانی خانم فاطمه مرادی

خانم فاطمه مرادی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : ارتباط سبک زندگی با حیات طیبه به راهنمایی جناب آقای منصور شاهین فرو داوری جناب آقای روح الله موسوی زاده مورخ 25/6/97 ساعت 8:00 صبح در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

 

خلاصه ای  از دفاع خانم فاطمه مرادی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: از جمله موضوع هاي اساسي كه پژوهش در آن از جايگاه ويژه اي برخوردار است، سبك زندگي اسلامي است. حقيقت اين است وقتي سخن از سبك زندگي اسلامي و حيات طيبه به ميان می‌آید، دو امر به ذهن تداعي می‌کند..ايمان و عمل صالح، ملاك و معيار اساسي سبك زندگي اسلامي و دستيابي به حيات طيبه است. حيات طيبه و لقاي پروردگار، هر دو، با ايمان و عمل صالح به دست می‌آید. از آن جهت كه «حيات» سبب حس و حركت در همه موجودات است، «حيات طيبه» نيز سبب شهود حق تعالي و سير در تجليات انوار الهي و سبك زندگي جديد نوراني براي آدمي می‌گردد.از آنجا که موضوع سبک زندگی اسلامی و نیز قانون‌مند کردن آن برای همه بشریت، آن گونه که شایسته این مهم باشد، چندان مورد توجه قرار نگرفته است، پژوهش در حیات طیبه که یک اصطلاح قرآنی است و بررسی ویژگی‌های زندگی مرتبط با آن می‌تواند ما را به سبک زندگی مورد قبول اسلام رهنمون سازد.

در نتایج بدست آمده نشان می دهد: که سبک زندگی قرآنی، ویژگی های حیات طیبه که شامل زندگی حقیقی، روزی مخصوص، برخورداری از مواهب دنیا و تفاوت سبک زندگی با حیات طیبه و با دیگر سبک ها و نقش حیات طیبه در بهسازی اجتماع می باشد. و همچنین چگونگی تجلی حیات طیبه در عصر غیبت با توجه به آیات و روایات، که شرط اساسی حیات طیبه را ایمان و عمل‌صالح معرفی نموده و بررسی شرایط تحقق آنها این نتیجه گرفته می‌شود که بهترین مصداق حیات طیبه در این دنیا حکومت عدل مهدویf است. حال که شروع حیات طیبه در دنیاست، پس نمایش سبک زندگی قرآنی از دنیا بوده و حتی از جزای نیکوی آخرت هم برخوردار است.

 

 

گزارش دفاعیه نسیم محمدپور تحقیق پایانی

خانم نسیم محمدپور، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : عوامل اقبال و گریز از نماز به راهنمایی سرکار خانم مهناز مجیری و داوری سرکار خانم سیادت موسوی مورخ 17/6/97 ساعت 9:00 صبح در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

 

خلاصه ای  از دفاع خانم محمدپور از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: نماز در لغت به معنای دعا و خواندن، صداکردن، درخواست نمودن و نیایش کردن می‌باشد و در اصطلاح شرع مقدس اسلام عبارت است از عبادتی که متضمن مناجات و خضوع در پیش گاه خداوند باشد. نماز، در عرصه‌ی دین اسلام و تمام ادیان دیگر غیر از اسلام نقشی مهّم دارد. در دین اسلام از نماز به عنوان ستون دین نام برده شده است. استحکام هر بنایی نیز به محکم بودن ستون آن بنا بستگی دارد.

نماز دارای ابعات فراوانی هم چون واجب و مستحبی، نماز شیعه و سنی، ساعات و اوقات فضیلت و … می‌باشد. مسلمانی و مسلمان ماندن نیز در نماز خلاصه می‌شود. در این نوشتار سعی بر این است تا ارزش نماز بیش از پیش عیان شود و عوامل اقبال و گریز از نماز بررسی گردد. تا راه کارهای که ارائه می‌شود مفید واقع گردد و جایگاه واقعی نماز را نمایان کند.

در ادامه افزودند: جامعه ی کنونی و دنیای امروز جذبه های فراوانی دارد؛ که جوانان را به سوی خود می‌کشاند و باعث کم رنگ شدن جاذبه‌ی دین و دستورات دین می‌گردد. اما در این میان هیچ کدام از جاذبه‌های دنیایی اقناع کننده‌ی نفس کمال جو و بی‌نهایت طلب انسان نمی‌باشد و جاذبه‌ی حقیقیِ نماز را هیچ چیز دیگر نمی‌تواند داشته باشد. شناساندن جایگاه نماز باعث روشن شدن جاذبه‌ی آن و روی آوردن مسلمانان علی‌الخصوص جوانان می‌گردد. گاهی دانستن اهمیّت موضوعی سبب جذب به سمت آن موضوع می‌گردد و دنیای کنونی اهمیّت شناساندن جایگاه نماز را دو چندان کرده است. که یکی از موارد آن بررسی عوامل استقبال از نماز و دوری از نماز می‌باشد.

  نتیجه بدست آمده نشان می دهد: عواملی موجب اقبال به سوی نماز و عواملی سبب گریز از نماز می‌شود. از جمله عواملی که سبب اقبال به سوی نماز می‌شوند، عبارتند از: شناخت جایگاه نماز که یکی از مهّم ترین عوامل به شمار می‌رود، زیرا با شناخت اهمیّت و ارزشِ نماز خود به خود زمینه های دیگر برای رفتنِ به سوی نماز نیز فراهم می‌شود. شناخت ابعاد علمی و اعتقادی و آثار روحی روانی نماز نیز یکی دیگر از عواملی است که سبب اقبال به نماز می‌شود.

از سوی دیگر علت های زیاد دیگری نیز وجود دارند، که سبب گریز فرد از نماز می‌شوند. شماری از این علل به خود فرد بی‌نماز مربوط می‌شود و تعدادی دیگر به جامعه بر می‌گردد.

از جمله عوامل فردی می‌توان آلودگی و گناه‌کار بودن فرد، عدم شناخت و بی‌مهری فرد به خداوند، نا آشنایی با فلسفه و معانی نماز، نا آشنایی با نیاز های خود، دنیا زدگی، بی‌تقوایی، امید به شفاعت و توبه، نداشتن نظم و حس احتیاج را نام برد. عوامل اجتماعی را می‌توان در افراد دعوت کننده به نماز در اجتماع خلاصه کرد.

افراد دعوت کننده در بعضی موارد صبر کافی و زبان مناسب و مهر در گفتار را دارا نمی‌باشند و تواضع و اخلاص را سر لوحه‌ی خود قرار نمی‌دهند.

وقتی افراد دعوت کننده به نماز و نماز خوان‌هایِ بستگان، اجتماع و مهّم تراز همه خانواده اخلاق نیک و شرح صدر و دانش کافی را در رابطه با دعوت خود به نماز دارا باشند، با به کار گیریِ فنون و راه کارهایی هم چون ذکر آثار نماز، داشتن نشاط معنوی، توجه به نشاط و آمادگی مخاطب، موضوع شناسی، استفاده از هنر، رفتار سازی، الگو پذیری، و تداوم و تکرار در دعوت می‌توانند موفق بوده و افراد زیادی را به نماز علاقه مند سازند.

گزارش دفاعیه زینب قاسمی تحقیق پایانی

خانم زینب قاسمی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : نکات تربیتی شخصیت حضرت عیسیg در قرآن کریم به راهنمایی جناب آقای منصور شاهین فر و داوری سرکار خانم سیادت موسوی مورخ 17/6/97 ساعت 8:00 صبح در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

خلاصه ای  از دفاع خانم قاسمی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: در دوران كنونى كه شاهد اوجگيرى تفكر انقلاب فرهنگى اسلامى و درخشش اسلام ناب محمدى در سراسر جهان هستيم و عرصه‏هاى جديدى براى تعميم و بسط نداى انبيا و تعاليم آسمانى گشوده شده و جهان معاصر بيش از هر زمان تشنه پيام دل‏انگيز وحى و چشم‏به‏راه پرتوى نو از خورشيد معنويت است، شناخت عميق‏تر تبليغ و اصول و راهكارهاى اساسى و روش‏هاى مقطعى آن اهميتى دو چندان مى‏يابد.دستيابى به اين راهكارها و بينش ها با پرواز در آسمان ستاره افشان قرآن و پرتوپذيرى از نورهاى تابان آن، كه انبيا هستند، به خصوص حضرت عیسیg ميسر مى‏گردد. از اين رو، مطالعه سيره تربیتی حضرت عیسیg و در نگرشى جامع‏تر، برای بررسی نکات تربیتی شخصیت حضرت عیسیg ، در رديف مهم‏ترين و ارجمندترين مباحث تربیتی قرار مى‏گيرد.

در ادامه افزودند: زواياى ناشناخته دعوت حضرت عیسیg اعم از عناصر، شيوه‏ها، استراتژى‏ها، ابزارها و اهداف مقطعى به اندازه‏اى است كه ده‏ها پژوهش از نوع تحقيق حاضر نيز پاسخگوى نياز امروز نيست. بايد توجه داشت كه قرآن مهم‏ترين كتاب و راهنماى دعوت است و در اين راهنما حدود يك‏چهارم آيات به سيره و تربیتی اسوه‏ها اختصاص دارد. اما تاكنون حتى تفسيرى با نگرش تربیتی بر اين آيات نگاشته نشده است.يكى از نكات حايز اهميت، در تعيين واستخراج شيوه‏های تربیتی در اين پژوهش، تعميم شيوه‏هاى دعوت به روش‏هاى مستقيم و غير مستقيم است؛ بدين معنا كه برخى از جنبه‏هاى ثابت عملكرد و زندگى حضرت عیسیg كه در گسترش دعوت و اقناعِ مخاطبان دخيل بوده است. نيز به عنوان شيوه‏هاى غير مستقيم قلمداد مى‏شود، هر چند به ظاهر، در زمره روش‏هايى نيستند كه با برنامه‏ريزى و قصد قبلى از سوى مبلّغ اتخاذ مى‏شود؛ به عنوان مثال، استدلال منطقى، شروع دعوت با سؤال، يادآورى نعمت‏ها، دعوت به مشتركات و حتى هجرت در زمره شيوه‏هاى مستقيم قرار مى‏گيرند.

  نتیجه بدست آمده نشان می دهد: بنابراین، طبق آموزه‌های قرآن، انجیل کتابی آسمانی و بر عیسی gنازل شده بود. اصل معجزه در قرآن برای اثبات نبوت عیسیgاست و ایشان معجزات را به اذن خدا انجام می‌داد تا اتمام حجتی بر تمام مردم زمان خود باشد؛ درحالی‌که در عهدجدید، معجزه‌های عیسی از سر ترحم و دلسوزی انجام می‌شد.

بیان قرآن در معجزه بر ویژگی «اذن خدا» متمرکز است؛ حال‌آنکه در انجیل‌ها ایمان به عیسی‌مسیحgشرط است.ذکر برخی از معجزات عیسیgفقط در قرآن آمده است؛ مانند: تأیید روحُ‌القدوس، تکلم در گهواره، چشمۀ روان، پرندۀ گلین. همچنین برخی معجزات عیسی که محدود به دوران کودکی و پیش از رسالت ایشان است، در سنت اسلامی تحت عنوان «ارهاص» معروف است که در انجیل‌ها هرگز خبری از این موارد مهم نیست. و در قرآن کریم در مورد تاکید حضرت عیسیg بر توحید ، نفی صریح تثلیث و مردود دانستن خدای پسر ، نفی الوهیت مسیح و روح القدس آمده است. و همچنین حضرت عیسی اوصاف و مقاماتی از جمله کلمه الله و مبارک و عبدالله و وجیه و … می باشد. و از جمله شيوه‏هاى مؤثر تبليغى حضرت عيسى g كه در دوره‏هاى بعد از وى نيز تاكنون تأثير گذار و مفيد بوده است، پندها، حكمت‏ها و بيانات بليغ و ظريف عيسوى است. تمثيل، تشبيه، مقايسه و پرسش و روش‏هايى از اين دست، اقسام اين حكمت‏ها را تشكيل مى‏دهند كه به ويژه در عرصه اخلاق و عمل انسان بس مفيد و مؤثر و مبارك بوده است.

رسالت‏هاى الهى پيامبران بزرگ، جملگى مراحل به هم پيوسته يك پديده آسمانى به نام دين است كه هر پيامبر مطابق مأموريت ارائه شده به او، بخشى از آن حقيقت والا را به گوش جهانيان رسانده است. بر اين اساس، منافات و تعارضى در بين رسالت‏هاى مختلف نتواند بود.

 

گزارش دفاعیه لواسانی تحقیق پایانی

خانم رقیه لواسانی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی  خود با عنوان : جاهلیت و مدنیت از منظر اسلام به راهنمایی جناب آقای محمدجعفری پور و داوری جناب آقای محمدرضا کاظمی مورخ 15/6/97 ساعت 8:00 صبح در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد.

 

خلاصه ای  از دفاع خانم لواسانی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: یکی از دوره‌های زمانی که در قرآن و متون اسلامی  از آن یاد شده وگزاره‌های مختلفی از آداب و رسوم و عقاید آن دوره نقل شده است، دوره «جاهلیت» قبل از اسلام است. قرآن کریم و روایات در صدد نقد و تبدیل و تعدیل بسیاری از آن بر آمده‌اند، که در این پژوهش از آن به «مدنیت» یاد می‌شود.

در ادامه افزودند: شناخت عصر جاهلیت به این دلیل که مقارن عصر نزول قرآن ویکی از مصطلحات ومفردات قرآنی به شمار می رودبسیار مهم است.به یقین می توان گفت بدون شناخت صحیح جاهلیت نمی توان به خوبی به مدلول ومفهوم بسیاری از آیات قرآن ومعارف اسلام پی برد.جاهلیت ومدنیت از مباحث جدی وگسترده در سراسر اسلام است؛ زیرا زدودن جاهلیت ونمودهای آن از مناسبات انسانی وتحقق مدنیت وشاخص هایش در زندگی، از راهبردهای اسلام است.ظهور اسلام ونزول قرآن در عصر جاهلیت برای از بین بردن یا تعدیل آن حادث شده بنابراین از حیث زمانی ومکانی، آغاز وحی در جاهلیت رخ داده وشناخت آن بسیار ضروری است. این ضرورت در مباحث تاریخ اسلام نیز به روشنی دیده می شود. بی گمان فهم وتحلیل تاریخ صدراسلام و وقایع وفراز و فرودهای آن به شدت محتاج شناخت دوران جاهلیت عقاید  وآداب ورسوم این عصر است.

تقابل زندگی صحیح در برابرجاهلیت درآموزه‌هایی همچون«مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة؛ هر فردی که بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است».آدمی را به شناخت مولفه های جاهلیت برای رسیدن به مدنیت اسلامی رهنمون ساخته است.

  نتیجه بدست آمده نشان می دهد: حیات جاهلی و زندگی کردن در این فرهنگ مورد مذمت قرآن کریم واقع شده ، قرآن به عنوان یک کتاب جاویدان برای همه اعصار و امصار برای به نمایش در آوردن قدرت فرهنگ اسلام نسبت به زمانه پیشین خود  برخی از این آداب و رسوم مثل بت‌پرستی، زنده به گورکردن دختران و  قتل فرزندان از ترس فقر، قربانی فرزند برای بتها ، خوردن غذاهای ناپاک ، قتل و غارت ، جا به جا کردن ماههای حرام برای آزادی در رفتار و جنگ، تبرج و خودنمائی زنان در جاهلیت و… را برای همه و برای  همیشه  نقل کرده است ودر عوض مقابله اسلام  و جایگزینی یکتا پرستی و کرامت  بخشیدن به دختران ونفی قدرت بتها وغذای طیب و صلح و دوستی و برادری و برابری ولزوم حفظ عفاف و حجاب برای زنان را در قرآن مطرح ساخته است  تا برای همیشه  فقر فرهنگ جاهلیت و غنای فرهنگ مدنیت بر پایه آموزه های دین مبین اسلام بر همگان مبرهن شود .

 

 

دفاعیه خانم سلطانی

خانم راضیه سلطانی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی  خود با عنوان : جهاد زن از منظر آیات و روایات به راهنمایی سرکار خانم مهناز مجیری و داوری سرکار خانم طائبی مورخ 1/6/97 ساعت 8:00 صبح در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

خلاصه ای  از دفاع خانم سلطانی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: جهاد با عنوان یکی از فروع دین اسلام است.با توجه به تعریف اسلام از جهاد زنان و محدود کردن جهاد او در داخل خانواده و عدم توجه زنان به این امر باعث ناآشنایی آنان با وظایف خویش و نهایتاً موجب متلاشی شدن کانون گرم خانواده می‌شود. لذا پرداختن به ابعاد این وظیفه تاریخی، ضروری است که کتب و مقالاتی نیز در این زمینه نگاشته شده است ولی به صورت مجزا در رابطه با جهاد زنان کتابی نگاشته نشده است.

در ادامه افزودند: از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایات زیادی در رابطه با جهاد زن وجود داشته است، جهاد در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای زنان هم در جبهه و هم در پشت جبهه خلاصه می‌شد. جهاد اصلی زن همان خوب شوهرداری نیکو و تربیت فرزند صالح می‎باشد. جهاد در خانه، جهاد در اجتماع را نفی نمی‎کند، جهاد در اجتماع باید در پی ضرورت فردی و اجتماعی شکل گیرد و زن نباید برنامه‎های زندگی خود را بر اساس حضور حداکثری جامغه تنظیم کند و حضور خود را در جامعه یک اصل تلقی کند.

  نتیجه بدست آمده نشان می دهد: شوهرداری، خانه‎داری و مادری سه وظیفه‎ی اصلی زن در خانواده است، که مجاهدت و تلاش جهادگرانه لازمه‎ی آن است. اگرچه اسلام مدیریت خانواده را بر مرد واگذار کرده است، ولی نباید نقش مدیریتی زن را در ایفای وظایف یاد شده نادیده گرفت که موفقیت او در ایفای وظایف خود در خانه و خانواده منوط به کارگیری اصول و شیوه‎های مدیریت اسلامی در شوهرداری، خانه‎داری و تربیت فرزندان است .

اهمیّت حضور زن در منزل برای تربیت درست فرزندان که کمتر مردی از عهده‌ آن برمی‌آید  و آسیب‎پذیری و آسیب‎رسانی بالای زن در اجتماع از مهم‌ترین علّت‎های توصیه اسلام به زن برای حضور حداقلی در جامعه است و این مسئله، توصیه قطعی اسلام است که جای شک و تردیدی در آن نیست، روایات بسیاری وجود دارد، بهترین چیز برای زنان آن است که مردان را نبینند و مردان نیز آنان را نبینند،  اما این بدین معنا نیست که حضور زن در جامعه ممنوع است بلکه بدین معنا که حضور زن در جامعه در پی ضرورتی فردی یا اجتماعی شکل گیرد و زن نباید برنامه‎های زندگی خود را بر اساس حضور حداکثری در جامعه تنظیم کند و حضور خود در جامعه را به عنوان یک اصل تلقی کند.

کرسی آزاد اندیشی باعنوان تاثیر اشتغال زنان بر روابط خانواده (سازنده یا آسیب زا)

کرسی آزاد اندیشی با عنوان تاثیر اشتغال زنان بر روابط خانواده (سازنده یا آسیب زا) توسط مدارس علمیه فاطمیه اندان و الزهرا(س) خمینی شهر با حضور جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا محمدرضا زیبایی نژاد مسئول مطالعات و تحقیقات زنان در حوزه علمیه و سرکار خانم صدیقه طاهری ، هیئت امناء مدرسه علمیه فاطمیه اندان ، مدیران ، معاونین، کادر، اساتید،دانش آموختگان و طلاب مدارس علمیه شهرستان خمینی شهر، کوشک، نفیسه اصفهان و معصومیه رهنان که در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد.

 

ادامه »

مسابقه طناب کشی

به مناسبت 9 دی مسابقه طناب کشی بین زنان شهرستان خمینی شهر برگزار گردید که تعدادی از طلاب مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر نیز در آن شرکت نموده و حائز مقام پنجم شدند.

نسشتی با عنوان پژوهشگری؛ رسالت عالمان دینی در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

نشست پژوهشی با عنوان پژوهشگری؛ رسالت عالمان دینی با حضور حجت الاسلام و المسلمین ‘ عباس رحیمی امام جمعه شهرستان خمینی شهر ، کادر ، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه فاطمیه اندان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین ‘ عباس رحیمی  امام جمعه شهرستان خمینی شهر با اشاره به اینکه خدای متعال از دوجهت انسان را مسلح کرده است که بتواند مطالبش را به دیگران منتقل کند و یک طلبه آنچه را که می خواند باید به دیگران منتقل نماید؛ گفت: انتقال دو راه دارد راه اول به وسیله زبان که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «عَلَّمَهُ الْبَيانَ؛ به انسان قدرت نطق دادیم که بتواند مسائل و نیازهای خود را با دیگران در میان گذاشته و برطرف کند. راه دوم به وسیله قلم که مهمتر از زبان است و خداوند دین موسی، حضرت عیسی و حضرت محمد (ص) به صورت کتاب فرستاد چون کتاب ماندگار است ولی بیان بعد از گذشت زمان از بین می‌رود .

وی ادامه داد: پیامبر(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام به صحابی خود فرمودند احادیث آنها را که می شنوند را مکتوب نمایند که از بین نرود و بعد از سالها این احادیث جمع آوری شده و تبدیل به کتب شیخ طوسی، تهذیب، اصول کافی و … شده تا ما بتوانیم از آنها استفاده نماییم.

حجت الاسلام و المسلمین ‘ عباس رحیمی  افزود: اگر نوشتن همراه با تفکر شود پژوهش به وجود می آید و با پژوهش می توانیم مجهولات را به معلومات تبدیل کرد مانند دانشمندان گذشته. به خواندن تنها اکتفا نکنید چون تقلید می کنید و آنقدر که مجتهد ارزش دارد ، مقلد ارزش ندارد.چون مجتهد تحقیق می کند و با تحقیق و پژوهش تولید علم می نماید و مقام معظم رهبری(دامه برکاته) هم خیلی این امر را تاکید می کنند که طلاب به پژوهش کردن روی آورند.

وی در پایان گفت: تحقیق در دانشگاه در مورد نیازهای جامعه و مردم مانند مسائل مربوط به پزشکی و زیست شناسی، هواشناسی و … است ولی تحقیق در حوزه های علمیه در مورد نیازهای اعتقادی و جسم و روح انسان است و باید شما طلاب خواهر با تحقیق در مورد مسائل زنان از جمله آزادی زنان ، مهریه، چرا دیه زن نصف مرد است و غیره بتواند جوابگوی این نوع مسائل باشند که هر زمانی غربیان یک شبهه ایجاد کردند بتوانند جوابگوی انها باشند.

جلسه دفاعیه با عنوان موزه های اخلاقی تربیتی آیات50 الی100 سوره مومنؤن با تأکید بر دو تفسیر نمونه و المیزان

خانم لیلا رحیمی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی  خود با عنوان : آموزه های اخلاقی تربیتی آیات50 الی100 سوره مومنؤن با تأکید بر دو تفسیر نمونه و المیزان به راهنمایی سرکار خانم خدیجه معین و داوری حجت  الاسلام و المسلمین جواد سلیمیان مورخ 26/07/96 ساعت 17:15 بعدازظهردر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر دفاع کرد .

 

خلاصه ای  از دفاع خانم رحیمی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند به اخلاق حالت نفسانی و صورت باطنی انسانهاست، تربیت پروراندن، آداب و اخلاق را به کسی آموختن است، مؤمنون جمع مؤمن و به کسی گفته می شود که به وسیله ی پیوند با خداوند آرامش قلبی کسب می کند و مسلمان واقعی با عمل به دستورات قرآن کریم به آرامش و اطمینان قلبی خواهد رسید.

در ادامه افزودند  آشنایی با نکات تربیتی آیات (100الی 50) سوره ی مؤمنون باعث تذکر به خود و دیگران می شود و در صورت عمل به دستورات آن به تشکیل خانواده ای مؤمن و در نهایت جامعه ای اسلامی کمک خواهد کرد. این قسمت از سوره ی مؤمنون بیشتر در سه محور توحید، معاد و نبوت سخن گفته است. البته مسأله ی توحید از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا اعمال و رفتار انسان متوقف بر ایمان به خداوند است و اگر اینها تابع هوا و هوس قرار گیرد از هیچ قاعده و قانون پیروی نخواهد کرد و به صورت رذائل اخلاقی و تربیت ناصحیح حجابی می شوند بر فطرت پاک و انسان حقیقت را نخواهد شناخت.

  نتیجه بدست آمده نشان می دهد بنابراین انسانی که خداوند متعال را به عنوان اله و معبود خود می پذیرد و ایمان دارد که روزی برای رسیدگی به اعمالش در پیشگاه عدل الهی حاضر خواهد شد سعی می کند که خود را به نحوی تربیت کند و به گونه ای رفتار کند که مورد پسند خداوند باشد و آن چه خداوند می پسندد همان آیینی است که پیامبران راستین برای انسان ها آورده اند و انبیاء و پیروان حقیقی آنها عمل کننده ی به آن دستورات می باشند که اگر انسان آنها را الگوی خود قرار دهد و به راه و روش آنها تربیت شود و اخلاق نیکوی آنها را عمل کند قطعاً خداوند از او راضی خواهد شد و رضای الهی همان سعادت واقعیست و انسان به هدف خلقت رسیده است.

جلسه هم اندیشی هسته اساتید شهرستان خمینی شهر

جلسه هم اندیشی جهت تشکسل هسته پژوهشی اساتید با حضور معاونین پژوهش مدارس شهرستلن خمینی شهر در مدرسه علمیه فاطمه زهرا (س) برگزار شد.

هدف از برگزاری دوره:
معرفی اساتید هر حوزه جهت تشکیل هسته

برنامه ریزی جهت تشکیل هسته اساتید

مشخص نمودن تعداد هسته ها

در این جلسه اساتید جهت کارگروه فقه و اصول، تفسیر و علوم قرانی، کلام و عقاید، اخلاق و تربیت، تاریخ و ادبیات عرب از مشخص شدند که با توجیه مدیران هر مدرسه علمیه انشاء الله این هسته تشکیل شده و شروع به تحقیق نمایند.

کارگروه فقه و اصول: خانم ها مهناز مجیری، الهه حسینی، کرباسی، طیبه عمودچی، محترم حاج ابراهیمی، هاجر موحدی

کارگروه تفسیر: خانمها صدیقه غفوری، زهرا پریشانی، بهناز ملاکریمی، صدیقه طاهری، رقیه رضایی، راضیه میرعنایت، احترام رستمی، مریم عمادی، قربانی، قصری

کارگروه کلام و عقاید: خانم ها عزت اسماعیلی، فهمیمی، حاج ابراهیمی، رضوان رستمی، مرضیه عسگری، لیلا جعفری

کاگروه اخلاق و تربیت: خانمها اعظم کریمیان، مهین احمدیان، خدیجه معین، طیبه صفری

کارگروه تاریخ: خانم ها زهره مهرابی، زهره پیمانی، زینت عمادی

کارگروه ادبیات عرب: خانمها ابراهیمی، سبحانی، زمانی مقدم، اشرف شفیعی، مختاری، کرباسی

کارگاهی با عنوان آموزش تایپ تحقیق پایانی در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

کارگاهی با عنوان آموزش تایپ تحقیق پایانی با حضور طلاب پایه چهارم و پنجم مدرسه علمیه فاطمیه اندان برگزار گردید.

زینت عمادی معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان با اشاره به اینکه نوشتن پایان نامه کار بسیار ساده و لذت بخشی است گفت: همه ما در شروع نوشتن پایان نامه با مشکلات زیادی در تایپ در ورد مواجه می شویم و برای اینکه شما طلاب عزیز، دچار مشکل نشوید، نکات کلیدی نوشتن در ورد از جمله تنظیمات راست چین و چپ چین و Justify کردن در word ، راست نویس کردن در word ،فعال کردن خط کش (Ruler) در word ،تنظیم فاصله متن از حاشیه ها در word 

،تنظیم فرمت کاغذ A4 در word ،تنظیم فونت و سایز فونت در word، وارد کردن شماره صفحات در word و تغییر زبان آنها به فارسی ،نوشتن پاورقی (Footnote) در word ،تغییر جهت خط جدا کننده پاورقی (Footnote) در word ، تنظیم فاصله بین خطوط (Line spacing) در word ،  نگارش عنوان و زیر عنوان در word، درج فهرست مطالب در word ،طریقه اعمال نیم فاصله، تبدیل فایل word به فرمت pdf (نرم افزار dopdf) ،حرکت گذاری (اعراب گذاری) در word ، تغییر رنگ فونت و های لایت کردن در word به صورت تصویر آموزش داده خواهد شد.

 

«کارگاه تدوین تحقیق پایانی» در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

کارگاه تدوین تحقیق پایانی با حضور طلاب پایه سوم تا پنجم در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار گردید.

عزت اسماعیلی استاد حوزه و استاد راهنمایی تحقیق پایانی با اشاره به اینکه اولین نکته علاقه پژوهشگر به موضوع انتخاب شده، گفت: تلاش شود تا موضوعات بر اساس علاقه و توانایی طلبه و همچنین برآمده از خلاءهایی باشد که در محیط پیرامون طلبه وجود دارد. بهتر است موضوعات در آن راستا انتخاب شوند تا تحقیقات انجام شده کاربردی بوده و راهکاری برای رفع آنها ارائه دهند . از این‌رو محقق بایستی مطالعه اولیه‌ای داشته و پس از نیازسنجی موضوع خود را انتخاب نماید ونکته مهم : موضوعات انتخابی بایستی مرتبط با حوزه دین باشند.

اسماعیلی ادامه داد: تعیین عنوان پایانی از جمله امور مهم در تدوین است . باید توجه داشت که عنوان با موضوع تفاوت دارد. موضوع امر کلی است . گاهی از درون یک موضوع، چندین عنوان طراحی شده و آن موضوع را تبیین می‌نماید. به عنوان مثال: موضوع مهدویت را می‌توان از جنبه های مختلف جامعه شناختی، اندیشه شناختی ، کارکردها ، پیامدها ، مباحث مربوط به انتظار، زمینه سازی ، دوران ظهور و… بررسی نمود. یا موضوع «تربیت» از جنبه های اخلاقی ، اجتماعی و .. می توان عناوین متفاوتی را طرح نمود. تحقیق پایانی حاصل تلاش طلبه است و عنوان مناسب نشان از شایستگی، پختگی و توان علمی طلبه دارد. لذا در انتخاب آن باید دقت لازم به کار بُرده شود. عنوان باید دارای مولفه‌های زیر باشد- رسا، شفاف وگویا: - دقیق و تا حد امکان کوتاه: عدم کلی و یا بسیار جزئی بودن: - عدم به‌کارگیری برخی واژه‌ها و عناوین - ابتکار و نوآوریباشد.

وی در ادامه گفت: اولین جزء در کلیات تعریف و تبیین موضوع در شناسایی و بیان مسأله تحقیق، پژوهشگر سعی دارد شواهد دال بر وجود مسئله را بیان کند. به عبارتی زمینه ای را تصویر می‌کند که در آن مسأله مورد نظر رخ داده است. در این مرحله ویژگی های مسأله، گستردگی و علل احتمالی بروز آن نیز مطرح می‌شود. محقق بایستی مسأله خود را توضیح داده و حد ومرز آن را بیان کند. به عبارت دیگر محقق به دنبال مشخص کردن حدود موضوع است.

عزت اسماعیلی در مورد اهمیت و ضرورت تحقیق گفت : زمانی که محقق موضوعی را برای تحقیق انتخاب می‌کند به ارزش کار واقف است و به همان نسبت هم انگیزه های بیشتری برای انجام آن در خود می‌یابد . محقق باید ارزش‌های اساسی تحقیق را به دیگران منتقل کند. در این قسمت محقق بر پایه دیدگاه خود بیان می‌کند که اهمیت این موضوع تاچه حد است. چرا چنین موضوعی را برای تحقیق انتخاب کرده است؟ انگیزه و علت انتخاب موضوع در اینجا چیست؟ ارتباط موضوع تحقیق را با دیگر پدیده‌های همسو توضیح داده می‌شود و در این رابطه مقدمه و پیشگفتار کتابهای مربوط به موضوع را مطالعه نمایید .اهداف و فوائد تحقیق را اینگونه بیان کند که هدف از انجام چنین طرح و تحقیقی چیست. هر هدف کلی دارای اهداف جزئی‌تری است. همچنین باید توضیح داده شود که از این تحقیق چه کسانی یا چه سازمان‌هایی سود می‌برند.

اسماعیلی در مورد پیشینه موضوع تحقیق گفت: پیشینه موضوع در دو قسمت تبیین می شود. اول پیشینه خود مسأله باید بررسی شود که آیا در این خصوص تحقیقی صورت گرفته است یا خیر، تا از موازی‌کاری و پژوهش‌های تکراری جلوگیری شود. دوم پیشینه منابع : محقق بایستی پس از مطالعه و کنکاش و با توجه به موضوع تحقیق خود تعدادی از منابع دست اول و منابع معتبر علمی و پژوهشی مربوط به موضوع خود را با آدرس کامل ذکر کرده وضمن ارائه گزارشی کوتاه از آنها، وجه تشابه یا تفاوت پژوهش خود را با آن‌ها بیان ‌کند تا تحقیقات تکراری نشده ودر راستای تکمیل یک موضوع باشند. و سوالات تحقیق بر دو نوع است؛- سوال اصلی: در واقع دغدغه اصلی پژوهشگر است ومعمولا یک سوال بیشتر نیست- سوالات فرعی: سوالات فرعی برای تبیین و تکمیل و در راستای پاسخ به سوال اصلی طرح می-شوند و در واقع فصل های تحقیق پایانی را تشکیل می‌دهند.

 وی در پایان درباره فرضیه تحقیق گفت: فرضیه پاسخ موقتی به سوال اصلی تحقیق است که محقق در طول تحقیق به دنبال اثبات و یا رد آن است. بهترین فرضیه آن است که محقق در نهایت و پس از پژوهش آن را اثبات کند. و روش تحقیق کتابخانه‌ای صورت گیرد و محقق با این روش به تجزیه و تحلیل داده های خود بپردازد. ومحقق  در ساختار تحقیق به سازماندهی و چارچوب تحقیق خود پرداخته و به صورت بسیار اجمالی توضیحی کوتاه از هرقسمت بیان می‌کند.

برگزاری جلسه دفاعیه

جلسه دفاعیه خانم طیبه عربیان با عنوان رایحه درمانی در آیینه علم و دین به راهنمایی حجت الاسلام آقای جعفری پور روز چهارشنبه 1396/6/4 با حضور استاد داور جناب آقای دکتر روح اله موسوی زاده و همچنین خانم زهرا عمادی با عنوان ویژگی های حزب الله و حزب الشیطان به راهنمایی حسرکار خانم احترام السادات موسوی زاده و داوری جناب آقای دکتر روح الله موسوی زاده برگزار شد و که تحقیق رایحه درمانی تحقیق برتر شناخته شد .

برگزاری جلسه دفاعیه

جلسه دفاعیه خانم اکرم چهارطایفه با عنوان تاثیر شیر مادر بر جسم و روح فرزند از آیینه علم و دین به راهنمایی حجت الاسلام آقای جعفری پور روز چهارشنبه 1396/5/11 با حضور استاد داور سرکار خانم معصومه عسکری و همچنین خانم معصومه جلیلی با عنوان فن اربعین نویسی کتاب شیخ صدوق به راهنمایی حجت الاسلام آقای جعفری پور و داوری جناب آقای برقی کار  برگزار شد و ایشان توانستند با کسب نمره خوب از تحقیق خود دفاع نمایند.

برگزاری جلسه دفاعیه

جلسه دفاعیه خانم  فاطمه فتحیان با عنوان صله رحم در سبک زندگی اسلامی به راهنمایی سرکار خانم ابوطالبی روز شنبه 1396/4/24 با حضور استاد داور جناب حجت الاسلام سلیمیان برگزار شد و ایشان توانستند با کسب نمره خوب از تحقیق خود دفاع نمایند.

برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان حوزه انقلابی،مشارکت حداکثری

روز یکشنبه مورخ 1396/2/24 در مدرسه فاطمیه اندان کرسی آزاد اندیشی با عنوان حوزه انقلابی ،مشارکت حداکثری برگزار گردید. در این کرسی جناب آقای قطبی به عنوان استاد ارائه دهنده با طرح مباحثی چون حضور پر رنگ افراد در انتخابات و نقش روشنگری حوزه های علمیه در ایجاد شرایط بهتر ، تاکید بر حضور همراه با شناخت در انتخابات شدند. همچنین ایشان با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای بحث و بررسی مباحث سیاسی به دور از فضای حزبی این کار راضروری دانستند . ایشان در ادامه با اشاره به اینکه یک طلبه باید با شناخت کامل از کاندیدها به عنوان یک مبلغ به تبلیغ پرداخته و شناخت و انتخاب صحیح را میسر سازد. ایشان در پایان با اشاره به این موضوع که باید شعار جمهوری اسلامی نه یک کلمه و نه یک کلمه کم در همه عرصه ها مد نظر باشد. 

برگزاری جلسه دفاعیه

جلسه دفاعیه خانم مرضیه کمالی با عنوان رمز گشایی قصه های قرآنی به راهنمایی جناب آقای منصور شاهین فر روز یکشنبه 1395/12/23 با حضور استاد داور جناب آقای مجید انصاری تبار برگزار شد و ایشان توانستند با کسب نمره خوب از تحقیق خود دفاع نمایند.

​برگزاری نشست سیاسی با عنوان "9 دی" شکست کودتای بی‌ثمر اشراف وابسته سیاسی در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر


نشستی با عنوان ” 9 دی” شکست کودتای بی‌ثمر اشراف وابسته سیاسی با حضور اساتید و طلاب در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار نمود.
زینب همایی همکار پژوهش و مدیر عقیدتی نظارت حوزه بسیج خواهران حضرت زینب (س) با اشاره به اینکه فتنه 88 به روشنی برآمده از اراده دشمنان پنهان و آشکار و نیروهای برانداز داخلی و خارجی در مصاف با انقلاب و نظام و ملت بود؛گفت: فتنه 88 یک واقعیت بزرگ و غیر‌قابل کتمان است ، اینکه فتنه 88 نه پدیده‌ای اتفاقی که حاصل اتاق‌های فکر کانون‌های صهیونیستی بوده است.

همایی اظهار داشت: ریشه اصلی شکل‌گیری فتنه بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری به برخورد منافقانه طیفی از فعالان سیاسی حاضر در عرصه رقابت‌ها باز می‌گردد که به رغم عدم باور به این مکتب امام(ره)، صرفا برای جذب آرا مردم به عرصه پیوسته بودند و به همین دلیل پس از ناکامی در جذب آرای اجتماعی، با تغییر میدان بازی تلاش کردند تا شکست در صندوق‌های رای را در کف خیابان جبران کنند. به همین دلیل در جریان آشوب‌ها نه تنها ساختار سیاسی کشور و نیروها و نهاد‌های موثر در تثبیت این گفتمان را آماج هجوم‌های خیابانی خود قرار دادند، بلکه نمادها و شاخصه‌های اصلی آن گفتمان یعنی فرهنگ عاشورا، شعارهای بنیادین انقلاب در حمایت از مقاومت فلسطین و مظلومین و مستضعفان جهان را نیز هدف قرار دادند که شعارهای آنها در راهپیمایی روز قدس سال 88 نماد بارز آن بود.
وی گفت: انتخابات با هر نتیجه دیگری رقم می‌خورد به بهانه‌ای دیگر، باز هم سناریوی آتش در تهران عملیاتی می‌شد. آنان‌ تصور نمی‌کردند که با ‌وجود موج بحران‌سازی علیه نظام و کشور همچون اعمال تحریم و غبارآلوده کردن فضای سیاسی و اجتماعی جامعه‌، مردم ایران در اندک مدتی سره را از ناسره بازشناسند و انقلاب بصیرت برپا دارند و ثابت کنند که با گذشت بیش از ربع قرن همچنان تا پای جان به انقلاب و نظام و میهن خود وفادارند و تبعیت از ولایت و حریم.
و در ضمن جلسه با قرائت بیانیه مدیریت محترم حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان و دکلمه توسط یکی از طلاب به پایان رسید.

 

بازید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی

بازدید طلاب و اساتید مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر از نمایشگاه کتاب و دستاوردهای پژوهشی استان اصفهان

برگزاری نشستی با عنوان اخلاق پژوهشی در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

نشستی با عنوان اخلاق پژوهشی با حضور اساتید و طلاب در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار نمود.
خانم مهناز مجیری استاد راهنمای تحقیق پایانی حوزه گفت: برای در امان بودن از آفات و لغزش ها لازم است پژوهشگر قواعد اخلاقی را رعایت کند. پژوهشگر نباید در پژوهش خود نسبت به دیگران از زبان هتک حرمت و تهمت و افترا استفاده کند بلکه باید به جای نقد اشخاص به نقد و بررسی عالمانه و منصفانه ی اندیشه و افکار بپردازد
وی در ادامه گفت: در برخی نوشته ها و آثار مشاهده می شود که مطلبی از نویسنده ی دیگری نقل می شود بدون اینکه اسمی از آن فرد برده شود. بدیهی است که این کار سرقت علمی به حساب می آید و اخلاق پژوهشی، چنین کاری را نمی پذیرد. مناسب است محقق، آنچه را از دیگران اخذ می کند به خود نسبت ندهد، چرا که این کار پایمال کردن حق علمی و اجتماعی دیگران است.

وی گفت: شایسته است پژوهشگر در پژوهش خود تواضع علمی داشته باشد و از فضل فروشی خودداری نماید. بنابراین از عبارات و جملاتی که حمل بر خود ستایی می شود دوری جوید.

گزارش هم اندیشی کتابداران ومعاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران خمینی شهر

به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی با مشارکت مدارس علمیه خواهران خمینی شهر، جلسه هم اندیشی باعنوان راهکارهای نو در جهت ارتقاء کیفی کتابخانه ها وابزارهای مورد نیاز دراین راستا در محل مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) برگزارگردید.در این جلسه ابتدا کتابداران به طرح مسائل ومشکلات کتابخانه هاپرداختند واز جمله مسائلی که بیان کردند ساعات حضور کتابداران در کتابخانه ها برای ارائه خدمات به طلاب میباشد که انها این میزان ساعات کاری را متناسب با حجم کاری کتابخانه نمی دانستندوخواستار مطرح شدن این مشکل با مسئولین ذی ربط شدند ..در ادامه معاونین پژوهش مدارس به طرح دیدگاهای خود در خصوص رفع این مشکل وارائه راهکارهایی در این زمینه وپیرامون ارتقای کیفی کتابخانه ها پرداختند .از جمله این راهکارها :
1- معرفی منابع موجود در کتابخانه ها در برنامه های صبحگاه
2- برگزاری مسابقات کتابخوانی
3-اموزش استفاده ار نرم افزارها ی مورد نیاز

 

برگزاری نمایشگاهی با عنوان پیام آوران کربلا در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی و مصادف با اربعین حسینی واحد پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان نمایشگاهی با عنوان پیام آوران کربلا در دفتر پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار نمود.
خانم مرحمت میرشفیعیان مدیریت مدرسه علمیه فاطمیه اندان گفت: این نمایشگاه که متشکل بر 30 کتاب از حضرت زین العابدین (ع) و حضرت زینب (س) و 2 پایان نامه با عنوان سیره امام سجاد (ع) و سیره رفتار و گفتار حضرت زینب (س)است. که با هدف آشنایی طلاب با کتب تالیف شده درباره پیام آوران کربلا و نیز ایجاد انگیزه در طلاب جهت استفاده بیشتر از کتاب و بالا بردن ساعات کتاب خوانی برگزار شده است.
وی در ادامه گفت: در کنار این نمایشگاه به مناسبت بزرگ داشت روز علامه جعفری و علامه طباطبایی کتب این دو اندیشمند بزرگوار با هدف آشنایی طلاب با تالیفات دو بزرگوار در موضوعات مختلف در معرض دید طلاب قرار داده شده است.

در سوگ استاد بزرگوار

و بشر الصابرین الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا إنّا لله وإنّا إلیه راجعون

مشیت الهی بر این تعلق گرفته که بهار فرحناک زندگی را خزان ماتم زده به انتظار می نشیند و این بارزترین تفسیر فلسفه آفرینش در فراخنای بی کران هستی و یگانه راز جاوادانه اوست .

ما همچنان  در سوگ همکار عزیز و خواهر گرامی خود سرکار خانم ماندگاری معاون پژوهش مدرسه و استاد بزرگوار ، متعهد ، با اخلاق خو د هستیم و از آن جایی که ایشان نسبت به فعالیت ها و کار خود  بسیار حساس و دقیق بوده، برآنیم تا راه ایشان را ادامه و به جای ایشان انجام وظیفه کنیم.

جلسه هم اندیشی معاونین و دبیران کانون و مدیران هسته های پژوهشی

در روز چهارشنبه مورخ 1395/6/31 جلسه ای با حضور معاونین پژوهش و دبیران کانون های پژوهشی مدارس علمیه شهرستان خمینی شهر در مدرسه حضرت زهرا(س) برگزار گردید در این جلسه دبیران و مدیران هسته های پژوهشی که در دوره توجیهی که توسط مرکز مدیریت قم برگزار شده بود گزارشی از این دوره، برنامه های اجرایی کانون ها و هسته ها ارائه نموده و سپس اعضاء پیرامون برنامه هایی که قابلیت برگزاری مشترک را داشته باشد صحبت نمودند در انتها تصمیم بر آن شد که دوره مهارت افزایی با حضور اعضای کانون ها توسط مدرسه حضرت زهرا(س) برگزار گردد. 

جلسه دفاعیه

جلسه دفاعیه خانم ام البنین امینی  با عنوان اصول و روش های تربیتی انبیاء در قرآن  به راهنمایی جناب آقای منصور شاهین فر روز شنبه 95/5/23  با حضور استاد داور جناب آقای محسن برقی کار برگزار شد و ایشان توانستند با کسب نمره عالی از تحقیق خود دفاع نمایند.

بازدید از کتابخانه فاطمیه

در روز شنبه 16/5/95 طلاب و کتابداران و معاونین پژوهش مدارس علمیه شهرستان بازدیدی از کتابخانه فاطمیه شهرستان داشتند این کتابخانه از دو بخش الکترونیک و خطی تشکیل می گردد در بخش اول با بازدید از کتابخانه الکترونیک مسئول آن بیان نمودند که این کتابخانه اولین کتابخانه الکترونیک شهرستان است که در سال 92 تاسیس گردیده است .در این کتابخانه پژوهشگران با استفاده از امکانات وِیژه ای که جهت انجام تحقیقات ارائه شده است می توانند به سهولت تحقیقات معتبر انجام دهند ایشان با بیان اینکه از جمله خدمات این کتابخانه آن است که با عضویت این کتابخانه در مراکز مهم پژوهشی چون نور ،نورمکس و ایران داک و موسسات دیگری الکترونیکی می توانند مقالات معتبر را در اختیار طلاب قرار دهند .همچنین این کتابخانه قادر است نرم افزارهای مهمی که در جهت ارائه کتب مختلف و موضوعات گوناگون است را  در اختیار طلاب قرار دهند از جمله برنامه های دیگر ارائه شده در این کتابخانه در اختیار قرار دادن کتب pdf و کتب گویا به مراجعه کنندگان می باشد.

جلسه دفاعیه

جلسه دفاعیه خانم فیروزه عابدی با عنوان نقش مهارت های کلامی در تحیکم خانواده به راهنمایی سرکار خانم خلیلی روز شنبه مورخ 25/2/95 با حضور استاد داور سرکار خانم سعیده سیادت موسوی برگزار شد و ایشان توانستند با کسب نمره عالی از تحقیق خود دفاع کنند.

نشست علمی با عنوان مهدویت در قرآن و روایت توسط مدارس شهرستان خمینی شهر در مدرسه علمیه حضرت زهرا (س)

نشست علمی با همکاری معاونین پژوهش و فرهنگی مدارس علمیه شهرستان خمینی شهر با عنوان مهدویت در قرآن و روایات با حضور حجت الاسلام و المسلمین آقای جوادی و طلاب ، اساتید، کادر و مبلغین مدارس شهرستان در مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) برگزار شد.

حجت الاسلام جوادی با توجه به بحث مهدویت و تفکر مهدویت در کتب آسمانی غیز ار قرآن بیان نشده و از لسان پیامبر و معصومین نیز مطرح شده که حتی در کتب اهل سنت نیز به آن اشاره شده است ولی متأسفانه در کتابهایی مثل بزرگ ترین دورغ تاریخ، مهدویت را ساخته و پرداخته علمای شیعه می دانند به خاطر گرفتن خمس و یا حفظ جایگاه و موقعیت خویش این بحث را در جامعه رواج دادند.

ایشان ادامه داد: انتظار می رود که مباحث تشیع و امامت را مسئولین مدارس علمیه برنامه ریزی دقیق نموده تا طلاب اطلاعات کامل و به روز داشته باشند تا ابتدا خودشان و بعد در هدایت جامعه بتوانند استفاده نمایند.

وی گفت:در پاسخ به شبهات مهدویت  پاسخ  معقول و منطقی بهتر از پاسخ عبادی و تعبدی کارساز است و بحث منجی بحث مشترک همه ادیان آسمانی است ولی در فروعیات این بحث اختلاف نظر وجود دارد.

در پایان گفت: ما طلبه ها طوری باید زندگی کنیم که اگر امام زمان (عج) از کوچه های محله شما گذر کردند رغبت کنند که به خانه هایتان وارد شوند و رفع خستگی کنند.

 

راه یابی مقالات و تحقیقات پایانی به مرحله تفصیلی جشنواره علامه حلی

راه یابی مقاله خزان العلم  و الفبای سعادت از سرکار خانم طیبه عربیان  و تحقیق پایانی خانم اکرم رجایی با عنوان چیستی و چرایی ذم دنیا و تحقیق پایانی خانم  اکرم پرنده با عنوان حسن خلق از دیدگاه آیات و روایات به  مرحله تفصیلی هشتمین جشنواره علامه حلی را تبریک عرض می نماییم. 

جشن گرامی داشت مقام معلم به روایت تصویر از مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

برگزاری جشن بزرگ مولود کعبه با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا رحیمی در مدرسه علمیه فاطمیه اندان

جشن بزرگ مولود کعبه با حضور نماینده ولی فقیه شهرستان خمینی شهر و کادر ، اساتید، تعدادی از مبلغین و طلاب ، کانون های قرآنی زیر مجموعه مدرسه و عموم مردم در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان برگزار شد.
آیت الله حاج شیخ عباس رحیمی امام جمعه خمینی شهر در این جشن با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) که می فرمایند: انسان باید نسبت به خدا و اطاعت از او و نیز شیطان و دنیا شناخت داشته باشند گفت: شما طلاب گرامی مدارس علمیه که در مرکز کسب علم و معرفت است می توانید سخن ایشان را تحقق بخشید.
وی ادامه داد: امام صادق (ع) فرمودند: دل حرم خدا است. پس انسان باید آینده اش روشن باشد و مراقب شیطان نفسش باشد و عفونتهای دنیا را از دل بیرون راند.
امام جمعه گفت: 1-خدا را بشناس و با معرفت به این باور می رسیم که هر کاری برای خدا باشد و همراه ریا نباشد سختی ها برای او معنا ندارد و راه حق و انقلاب را گم نمی کند 2- شیطان را بشناسید. در زندگی های امروزی شیاطین نیز به روز هستند ماهواره و برنامه‌های اینترنتی همه شیطان های خانه ها هستند و در این جامعه با عمل کردن به قرآن و سخنان ائمه اطهاری همه زنده می شوند و طلبه ای که امر به معروف و نهی از منکر نکند، یک مرده است که بین انسانها راه می رود3- دنیا را باید شناخت و بدانیم که دنیا بی ارزش است و بخاطر دنیا زذایل را انجام ندهید 4- آخرت را فراموش نکن. حضرت علی (ع) شیعیانی می‌خواهد که خدا شناس باشند و میزان عمل حضرت علی (ع) است همه کارهایمان را با روش زندگی آقا تطبیق کنیم همانطور که منظور از اهدنا الصراط المستقیم یعنی در راه علی بودن و زندگی کردن است.
در ادامه آقای کاظم نادی مسئول مؤسسه ازدواج آسان شهرستان در راستای ارائه خدمات این موسسه صحبت های ایراد نمودند.
در پایان مولودی خوانی یکی از خواهران مداح در وصف حضرت علی (ع) انجام و برنامه با دعای فرج به پایان رسید.

 

هم اندیشی معاونین پژوهش

روز پنج شنبه مورخ94/12/13 جلسه هم اندیشی با حضور معاونین پژوهش مدارس علمیه شهرستان خمینی شهر و نجف آباد به میزبانی مدرس علمیه  فاطمه الزهراء (س) برگزار شد . در این جلسه معاونین ضمن بیان تجارب خود در راستای فعالیت های پژوهشی تصمیم گرفتند که هر مدرسه ای اساتید راهنما و غیر راهنمای خود را که در زمینه های پژوهشی مهارت و تجربه دارند را معرفی نمایند تا مدارس بتوانند از آنها در ارتقاء توان پژوهشی طلاب خود استفاده نمایند.

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر

نشست اخلاقی از سلسه کلاس های اخلاق با حضور مدیر، کادر، اساتید و طلاب در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد.
آیت الله عبدالکریم مولوی موسس مدرسه علمیه فاطمیه اندان با اشاره به اینکه صبر یکی از مسائلی که در قرآن زیاد مورد توجه واقع شده و حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) اولین مظلوم عالم اسلام اسوه و الگوی صبر و مقاومت هستند گفت: چرا این همه اسلام صبر را تاکید می کند؟ برای اینکه صبر در میدان زندگی انسان نقش مهمی دارد مثلا اگر شخصی زیور آلات نداشته باشد ضرری او را متوجه نیست و در زندگی او مشکلی پیش نمی آید ولی اگر صبر نباشد زندگی مختل می شود و صبر است که بیش از هر چیز آدمی را برای رسیدن به اهداف کمک می کند همچنین یک خانم اگر صبر نداشته باشد نمی تواند یک همسر یا مادر خوبی باشد.
ایشان با توجه به نزدیک شدن انتخابات گفت: حضور در انتخابات و رأی دادن به کاندیدا های صبور و اصلح از مهمترین مسایل امروز است. مجلس مهمترین محل تصمیم گیری و قانون گذاری است که اگر قانو نگذاری صحیح و منطقی باشد جامعه از مشکلات خود خارج می شود. و این صبر است که کاندیدا را در قانونگذاری صحیح کمک می کند.
موسس مدرسه افزدو: برای پیشرفت و توسعه جامعه راهی جز انتخاب نماینده اصلح و صبور وجود ندارد و با توجه به اینکه دشمنان همواره به دنبال ضربه زدن به نظام و آبروی آن هستند باید تمامی مردم در انتخابات شرکت نمایند.
و با نوحه سرایی در مورد شهادت حضرت زهرا (س) به پایان رسید.

برگزاری جشن برترینها در مدرسه علمیه فاطمیه اندان

جشن برترین های پژوهشی ، فرهنگی و آموزشی  به مناسبت میلاد حضرت زینب سلام الله علیها و ایان دهه فجر در مدرسه علمیه فاطمیه اندان برگزار شد.

خانم مرحمت میرشفیعیان مدیریت مدرسه علمیه فاطمیه اندان گفت:  مدرسه فاطمیه اندان به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها و ایام دهه فجر جشن برترین پژوهشی ، فرهنگی و آموزشی را جهت تشویق طلاب برگزار نمود. که در این جشن از تمامی برترین ها توسط هیئت امناء تقدیر به عمل آمد.

برگزاری نمایشگاهی با عنوان افول شیطان ، طلوع خورشید

 زهره مانده گاری معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان به مناسبت دهه ایام الله فجر نمایشگاهی با عنوان افول شیطان، طلوع خورشید در دفتر پژوهش برگزار نمود .

وی گفت: این نمایشگاه مجموعه ای از کتب مربوط به انقلاب و بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام رحمه الله علیه از سری کتب موجود در کتابخانه مدرسه به صرف معرفی به طلاب در معرض نمایش گذاشته و هدف آشنایی بیشتر طلاب با شخصیت حضرت امام رحمه الله علیه دستاوردها و اهداف انقلاب بود.

برگزاری دوره روش تحقیق رایانه ای

اولین جلسه دوره روش تحقیق رایانه ای با حضور استاد محترم جناب آقای زمانی به همت معاونین پژوهش مدارس علمیه شهرستان به میزبانی مدرسه الزهراء(س) راس ساعت 8 صبح مورخ 94/11/13 برگزار شد این دوره به امید خدا در 6 جلسه 3 ساعته برگزار خواهد در این دوره معاونین پژوهش مدارس،یک نفر از اعضای هسته های پژوهشی ، یک نفر از کانون پژوهشی، یک نفر از فارغ التحصیلان مستعد در امر پژوهش و یک نفر از طلاب پایه پنجم از هر مدرسه برگزار گردید.

برگزاری جلسه دفاعیه

مدرسه علمیه فاطمیه اندان روز سه شنبه مورخ 94/11/13جلسه دفاعیه دو تن از طلاب خود را با داوری جناب آقای برقی کار راس ساعت 15:30 برگزار شد  . خانم طیبه سادات موسوی با عنوان ادب در نهضت عاشورا به راهنمایی جناب آقای موسوی زاده و صفورا سادات حسینی با عنوان اسرار مناسک حج در آیات و روایات به راهنمایی سرکار خانم مهناز مجیری از تحقیق پایانی دفاع نمودند.

تجمع طلاب بسیجی و عموم مردم شهرستان خمینی شهر در اعتراض به شهادت شیخ نمر

برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان شیوه های تبلیغ دین در شبکه های اجتماعی

برگزاری کرسی آزاداندیشی باموضوع:شیوه های تبلیغ دین درشبکه های اجتماعی بامشارکت حوزه های علمیّه ی خواهران خمینی شهربه میزبانی مدرسه علمیه فاطمیّه اندان باحضوراستاددکترمسعودراعی به عنوان داور وآقای سلمان هاشمیان به عنوان ارائه کننده وآقای سرهنگ مهرانی به عنوان منتقدبرگزارشد.
ابتداآقای هاشمیان بانشان دادن تصویری، کاربران واردشده درسایتهای مجازی را به سه گروه 1:مدیرتولید2:مشاهده گرو3:بی طرف دسته بندی نمودندوازتهاجم سایتهای مجازی به سونامی تعبیرنموده وفرمودند:«امروزه حتّی یک فردبی سوادهم به دنبال خریدبسته ی اینترنتی جهت ورودبه این سایتهاست.»اکنون سؤال اینست که آیامن طلبه بایدوارد این فضاهاشوم یانه؟آیاتکلیفی دارم یاخیر؟آقای هاشمیان ضمن بیان سخنی ازفرمایشات مقام معظّم رهبری«اینترنت یکی ازنعمتهای بزرگ الهی است ولی درعین حال نقمت هم است یعنی یک چاقوی دو دم خطرناک.»تفاوت آدمهای خوش بین باخوش خیال رااینگونه بیان نمودند:خوش بین تک تک تهدیدهارامی بیندولی تهدیدراتبدیل به فرصت می کندولی خوش خیال اصلاتهدیدرانمی بیند.ایشان معتقدبه ورودبه طلّاب به این سایت ها هستند البتّه به شرط مخاطب شناسی .
درمقابل آقای هاشمیان، آقای مهرانی باارائه ی دلایلی چون زیرنظریک مرکزآمریکایی بودن تمام فعّالیّتهای این سایتها،مشکوک بودن به روزبودن ودسترسی آسان به این سایتهاباتوجّه به دشمنی آمریکاواسرائیل بااسلام، مخالف شدیدورودمطلق طلّاب به این سایتهاوتبدیل تهدیدبه فرصت بودندومعتقدبودندلزومی نیست هرکسی به منظور دفاع ازدین وارداین سایتهاشودچراکه زمین ازآن بیگانگان است وبه نفع آنان وسریع شخص متدّین تروراینترنتی می شودوهرکلیک مادراین سایتهایک فشنگ درقلب مسلمان می شود……..
آقای هاشمیان دردفاع ازایده ی خویش فرمودند:هدف وسیله راتوجیه نمی کندوخواه ناخواه جوانان وفرزندان کشورمان وارداین فضاهاشده اندوسکوت وعدم اقدام ماباعث غرق شدن هرچه بیشترجوانان میشودولی ورود،بارعایت وحفظ شرایطی میسّراست وتبلیغ دین شرایطی چون:استفاده ازجملات مختصروکوتاه،بدون مقدّمه،صمیمی بادرنظرگرفتن سن،جنس وتحصیلات افرادگروه مثمرثمراست.
هردوطرف باتذکرداورمحترم دررعایت زمان ،نقدهایی برنظرات یکدیگرنمودندوبیست دقیقه هم به طلّاب زمان داده شدکه برای ارائه ی نظرات خودبه پشت تریبون بیایند.درپایان جناب آقای راعی (داور)ضمن تحلیل سخنان دوبزرگوارنتیجه ی نهایی رااینگونه بیان نمودند:ورودبه این سایتهاوظیفه ونیازاست ولی نه برای هرکسی باهرشرایطی بلکه ابتدابایدمسلّح به زره تقوی بوده وشخص ،عالم به احکام دین وباظرفیّت بوده وزمان وارودوخروجش کنترل شده باشدکه درنهایت عقیده ی آن دوبزرگوارهم یکی است.

 

نشست پژوهشی معاونان پژوهش مدارس استان با حضور حجت الاسلام عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور

نشست پژوهشی معاونان پژوهش  مدارس استان با حضور حجت الاسلام عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور

در این نشست ابتدا حجت السلام حاج آقا ابطحی مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام و تبریک اعیاد خجسته ربیع الاول و خیر مقدم ، گزارشی از فعالیت های پژوهشی خواهران ارائه نمودند. ایشان گفت: حوزه های خواهران مورد توجه مقام معظم رهبی است چنانچه در بیانات ایشان است که وجود حوزه های علمیه خواهران برای انقلاب آبرو است.

حجت الاسلام حاج آقا عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور با توجه به هفته پژوهش گفت: نظامی موفق است که قدرت برنامه ریزی و اجرای خوب برنامه و نظام بازخورد سنجی هم برخوردار باشد.

ایشان ادامه داد: در حوزه های علمیه برادران و خواهران کشور چرخه تولید واحد های آموزشی وجود دارد ولی تولید علم نیست. پس باید در کار پژوهشی ضرورتها و چشم اندازهای 10 سال آینده را پیش بینی کنیم تا بتوانیم فعالیت مفیدی داشته باشیم.

وی با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه بیان نمود: که تنها راه شکل گیری وحد حوزه  و داشنگاه همکاری علمی بین این دو نهاد مهم است.

برگزاری نشست پژوهشی با عنوان کارگروهی و اخلاق پژوهشی

نشست پژوهشی با عنوان کارگروهی و اخلاق پژوهشی با حضور طلاب در مدرسه علمیه برگزار شد.

زهره مانده گاری استاد و معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر در این نشست با عنوان کارگروهی و اخلاق پژوهشی  با بیان حدیثی از حضرت امام علی علیه السلام که فرمودند : «بهترین اندیشه ها و رأی ها از آن کسانی است که خود را بی نیاز از مشورت دیگران نمی بینند» گفت: یکی از فواید مهم کارگروهی این است که انسان را فروتن می کند و از اندیشه ها و عقول مختلف استفاده  و نتیجه کار بهتر ارائه خواهد شد.

همچنانکه شاعر می فرماید:

این خردها چون مصابیح انوار است             بیت مصباح از یکی روشن تر است

وی ادامه داد یکی از عوامل مهم در تحقیق نشاط و داشتن علاقه به تحقیق است و تا زمانی که این نشاط و علاقه وجود نداشته باشد یک پژوهشگر موفق نخواهد بودو یک پژوهشگر باید حتماً به علم و فن آوری روز باید مجهز باشد تا بتواند در عرصه  علم فعالیت داشته باشد.

گزارش از برگزاری دوره منبع شناسی مدارس علمیه شهرستان خمینی شهر

 دوره آموزشی منبع شناسی با حضور حجت الاسلام آقای محذونیه و طلاب مشغول به نوشتن تحقیق پایانی مدارس خمینی شهر در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س)خمینی شهر برگزار شد.

به گزارش زهره مانده گاری معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان گفت: این دوره آموزشی با عنوان منبع شناسی به مدت 2 ساعت برگزار شد که در این دوره آموزشی منابع مهم در رشته های تفسیر، اصول، فقه ، اخلاق و … معرفی شدند.

اهم فعالیت های معاون پژوهش در هفته کتاب و کتابخوانی

در هفته کتاب و کتابخوانی فعالیت های زیر درمدرسه فاطمیه اندان انجام شد.
1-نشست های متعدد با اساتید و مبلغین توانمند حوزه که در این نشست ها با توجه به عناوین روزهای هفته کتاب و کتابخوانی انجام شد.

ردیف روز تاریخ عنوان روز سخنران
1 یکشنبه 24/8/1394 «کتاب چراغ امید خانواده» سخنران سرکار خانم کریمیان
2 دوشنبه 25/8/1394 «کتاب، بنیان دانش» سخنران سرکار خانم کمالی
3 سه شنبه 26/8/1394 «کتاب رسانه‌ای کهن»سخنران سرکار خانم همایی
4 چهارشنبه 27/8/1394 «کتاب میراثی ماندگار» -
5 پنج شنبه 28/8/1394 «کودک، کتاب، آینده‌ای روشن»سخنران سرکارخانم باقریان
6 جمعه 29/8/1394 «کتاب تکنولوژی» -
7 شنبه 30/8/1394 «کتاب تعالی هنرمندانه روح»سخنران سرکار خانم طاهری

2-برگزاری مسابقه کتاب،پایه اول مسابقه خلاصه نویسی ازکتاب زی طلبگی ،پایه دوم وسوم اعتکاف علمی از جزوه آقای طاهر زاده با عنوان طلبه عصر انقلاب اسلامی ،پایه چهارم تهیه بروشور ازمقاله مسابقه رشدسال 93 ،پایه پنجم نقدنویسی از کتاب زی طلبگی
4-تهیه بروشور.
5-برگزاری نمایشگاه کتاب با همکاری نشر هاجر
6- بازدید طلاب پایه اول از کتابخانه امام صادق (ع)وبازدیدازکتابخانه مدرسه وآشنایی آنان با کتب کتابخانه و نرم افزار کاوش ،بازدیدطلاب پایه چهارم وپنجم از کتابخانه بعثت.(بازدید از کتابخانه ها درشهرستان)
7- فضاسازی سالن و پانل ها با بنر وجملات و کلمات و عبارات مناسب از ائمه(ع) و بزرگان و نیز جملات ادبی
8- ارسال پیامک به پایه های مختلف در روزهای هفته کتاب
9-تذکر به اساتید که در این هفته شروع کلاسهابا ذکر حدیث ویا مطالبی در مورد اهمیت کتاب و مطالعه
10-هم اندیشی کتابداران مدارس سطح شهرستان وکوشک ودرچه با حضور سرکار خانم عابدی نماینده کتابداران در استان اصفهان در کتابخانه میرداماد.
11- اهداء کتاب به بهترین مطالعه کننده
15-تشریح نحوه ی استفاده از کتب مرجع توسط اساتید مجرب در کتابخانه برای طلاب پایه های سوم ،چهارم،پنجم
16-برگزاری سه مسابقه به شرح ذیل
الف-مسابقه بهترین جمله در مورد اگر یک کتابدار بودم….وبهترین جمله در مورد سه کلمه کتاب،تکیه گاه،تجربه
ب-مسابقه کاریکاتوری؛چند عکس به صورت کاریکاتور در پانل نصب شده واز طلاب خواسته شد که بهترین جمله را نوشته وبه دفتر پژوهش تحویل دهند.
ج-مسابقه بروشور نویسی که با همکاری معاونت پژوهش مدرسه الزهرا(س)باعنوان گنجینه معرفت برگزارشد.

نشستی با عنوان هفت سین سلامت در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر

برگزاری نشستی با عنوان هفت سین سلامت با حضور مدیر ، کادر، اساتید و طلاب شهرستان و عموم خواهران محل در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد.

خانم دکتر خدایی مدرس حوزه و دانشگاه ، مبلغ داخل و خارج از کشور و نویسنده کتاب های «خدایا چه بخوریم؟» ، «دانشگاه درد و درمان» و چندین آثار دیگر با اشاره به تغذیه و بهداشت و سلامت گفت: دین اسلام بهترین و کامل ترین دین است و این دین بهترین برنامه ها را برای بهداشت و سلامت انسان دارا می باشد.
وی ادامه داد: هر وقت استکبار نتواند از طریق سلطه خود به کشوری آسیب برساند دست به تغذیه آنها می برد و تغییراتی را در نوع تغذیه آنها به وجود می آورد. بنابراین باید در انتخاب تغذیه خود دقت کافی داشته باشیم و برنامه های غذایی خود را متناسب با اصول و آداب تغذیه اسلامی پیش ببریم.
وی افزود: عامل اصلی آرامش روانی را در ایمان و یاد خدا دانسته و تاکید کردند که در زندگی فعلی انسان ها آسایش جای آرامش را گرفته و مردم بیشتر به تجملات و ظواهر اهمیت می دهند.
وی در پایان در باره سین های سلامت مطالبی ارائه نمودند که به یک نمونه بسنده می نماییم. ایشان با اشاره به حدیثی از ا ما م صا د ق (ع ) که فرمودند:«سنجد ، گوشتش گوشت می رویاند ، هسته اش استخوان را رشد می د هد ، پوستش برا ی پوست مفید است» گفت : سنجد حاوی ویتامین‌های K , C و آنتی‌اکسیدان‌های قوی و طبع آن گرم و خشک است و درمان و پیشگیری از پوکی استخوان،درد مفاصل، آرتروز، پاک کننده معده، تب بر، گرمابخش کلیه‌ها ضدعفونت، موثر در حساسیت های پوستی، اگزما، تکرر ادرار، ضد خونریزی و… می باشد.

 

برگزاری شیرخوارگان حسینی در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر

و طبق سنوات گذشته مراسم شرخوارگان حسینی با حضور کادر و اساتید و طلاب و عموم بانوان محل در مدرسه علمیه فاطمیه اندان برگزار شد.
خانم مرحمت میرشفیعیان مدیر مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر گفت : امسال شیرخوراگان حسینی با تلاوت آیاتی از قران کریم شروع و با قرائت زیارت عاشورا و نوحه سرایی مداحان اهل بیت علیهم السلام توسط حجت الاسلام آقای علیرضا عمادی و آقای حمیدرضا امینی و خطابه خوانی در وصف علی اصغر علیه السلام توسط مهدیس احمدیان 8 ساله فرزند کاربر مدرسه و نوحه سرایی شعر لالایی علی اصغر علیه السلام توسط فاطمه امینی نونهال 7ساله نوه معاون آموزش برگزار گردید.


برگزاری ده شب شور و عزاداری سید وسالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر

برگزاری ده شب عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش با حضور جمعیت انبوهی از بانوان عزادار حسینی در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد.
گزیده ای از صحبت های سخنرانان این ده شب به شرح ذیل می باشد:

خانم فرشته پریشانی ریاست شورای شهر خمینی شهر و مشاوره فرماندار و مدیر اسبق حوزه علمیه رضویه با اشاره به اینکه خمینی‌شهر رنگ و بوی کاملا عاشورایی و حسینی به خود گرفته است، گفت: محور اصلی یک جامعه شیعه و مهدوی پسند، زنان آن جامعه هستند و مادران باید با الگو قراردادن حضرت زهرا و زینب علیهم سلام در زندگی فرزندانی شیعی پرورش دهند.
وی افزود: آقا ابا عبدالله الحسین علیه السلام می دانستند که این سفر همراه با شهادت و اسارت است و با این وجود زنان از جمله خواهر گرامیشان حضرت زینب سلام الله علیها را همراه خود به کربلا بردند که نشان گر نقش استراتژیک زنان شیعی است پس وظیفه ما زنان در این برهه از زمان با رعایت موازین شرعی و ورود در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و آگاهی دادن به قشر جوان جامعه است.
رئیس شورای اسلامی شهر خمینی‌شهر با اشاره به معدود آسیب‌های عزاداری خمینی‌شهر بیان نمودند که با راه‌کارهای فرهنگی و با حفظ عزاداری سنتی می توانیم این آسیب ها را برطرف کنیم .
وی ادامه داد: حضور انبوه جوانان و نوجوانان در جلسات مذهبی فرصتی مناسب برای مبلغین است که به مسائل مبتلا به جوانان بپردازند.
آیت الله حاج عبدالکریم مولوی موسس مدرسه علیمه خواهران فاطمیه اندان با اشاره شهیدان در طول تاریخ و نحوه ی شهادت ائمه اطهار علیهم السلام و اینکه چرا فقط شهادت امام حسین علیه السلام الگو و اسوه و محور گشته است؟ گفت: قیام امام حسین علیه السلام دارای پیام های اعتقادی ، اخلاقی ،دینداری و اجتماعی و … است.
ایشان با اشاره به ادب در نهضت عاشورا ، ادب حر بن زید ریاحی را مثال زند و مصداق های ادب ایشان را در هفت مورد در مقابل امام حسین علیه السلام بیان نمود از جمله زمانی که پشیمان شده و نزد امام آمدند از اسب پیاده نشد که مبادا چشمانش به چشمان امام نیافتد.
وی افزود : مبلغین باید اهداف امام حسین علیه السلام را بیان نمایند و از وارد کردن خرافات در دین و عزاداری امام جدا جلوگیری کنند.
مهندس محسن صرامی نماینده شهرستان خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: جوانان ما باید از قیام عاشورا آداب معاشرت ، احترام گذاشتن ،کمک کردن در سخت ترین شرایط به دیگران درس بگیرند و حضور فعال در جامعه داشته و از هدف و قیام امام حسین علیه السلام که احیای امر به معروف و نهی از منکر بود پاسداری کنید.
خانم مرحمت میرشفیعیان مدیر مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر گفت: زیارت ناحیه مقدسه و دعای کمیل و زیارت عاشورا در این ده شب به همراه مداحی اهل بین علیهم السلام توسط معاون فرهنگی و طلاب قرائت گردید.

گزارش هم اندیشی معاونین پژوهشی مدارس سطح شهرستان و زهرائیه نجف آباد

روز یکشنبه 3/8/94 با هماهنگی قبلی با سرکار خانم بهرامی معاون پژوهش زهرائیه نجف آباد به همراه معاونین دیگر مدارس شهرستان راس ساعت 9 صبح در دفتر پزوهش ایشان این هم اندیشی برگزار شد
هدف از برگزاری این هم اندیشی تبادل نظرات و اطلاعات و کسب تجارب سرکار خانم بهرامی در راستای ارتقای فعالیت های پزوهشی بود.
نتایج هم اندیشی
1-فعالیت چشمگیر ایشان در ایجاد کافی نت با وجود 7 سیستم برای طلاب. در هفته 3 روز در اختیار طلاب مدرسه قرار می گیرد
2-راهکارها و راهنمایی ایشان جهت چاپ تحقیقات برتر طلاب
3-اعتراض معاونین پژوهش به نحوه امتیاز دهی گزارش عملکرد ششش ماهه
4-متانت و صداقت ایشان در ارائه گزارشی از فعالیت های پژوهشی خودشانهمه ما را یا شاید فقط اینجانب را تحت تاثیر قرار داد برخود بالیدم که همکار ی چنین شخصیت هایی هستم

مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس با خانواده های شهدای محل در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر


مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس با حضور خانواده های معزز شهدای محل و طلاب و مبلغین و عموم بانوان محل در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد.
خانم مرحمت میرشفیعیان مدیر مدرسه علمیه فاطمیه اندان گفت: در این مراسم فرزند شهید رجبعلی طاهری که یکی از طلاب مدرسه می باشد وصیت نامه پدرش را قرائت نمود.

دختر شهید از زبان پدر این گونه بیان کرد: در همه حال خدای متعال را پرستش کنید و پیروی از قران و پیامبر اسلام(ص) و امامان (ع) و دست از ولایت و امامت علی بن ابی طالب بر ندارید که خیر و سعادت دنیا و آخرت در آن است و در این زمان که دست ما به ظاهر از دامان پاک آن‌ها کوتاه است از ولایت فقیه اطاعت کنید که هر کس امام زمان خود را نشناسد گمراه می شود این زمان ولایت به دست حضرت آیت الله خامنه ای است پرچم اسلام بر دوش اوست پشت سر او حرکت کنید که چراغ هدایت است و خورشید فروزان است نماز اول وقت را فراموش نکنید تا می توانید و برای شما مقدور است به جماعت و در مسجد نماز خود را بخوانید نماز جمعه را فراموش نکنید که نورانیتی در همۀ نمازها بخصوص در نماز جمعه است.
پشتیبان این انقلاب و رهبر باشید از تفرقه و کارهایی که موجب دلسردی و شایعه می شود جداً خودداری کنید امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکنید که اگر این دو امر مهم فراموش شد ما را به جائی هدایت می کند که امریکا و اسرائیل و منافقین کوردل می خواهند.
مواظب دشمنان اسلام باشید که آن‌ها لحظه ای از شما غافل نیستند شما هم یک لحظه از ان‌ها غافل نباشید به قرآن کریم اهمیت دهید. خود و دیگران را تشویق به خواندن و عمل کردن به قرآن کنید شهدا را از یاد مبرید به خانواده ان‌ها احترام بگذارید آزادگان و جانبازان و بسیجیان و خانواده آنها نور چشم ما هستند مبادا با کارهایمان آن‌ها را ناراحت و نگران کنیم این عزیزان همۀ سرمایه خود را برای احیای اسلام داده اند به همه خواهران و برادران سفارش حجاب را می کنم که هر چه مفسده در عالم وجود دارد به واسطه همین بی حجابی و بی تقوایی است .
در پایان یکی از مداحان خواهر شهرستان زیارت عاشورا را در جمع خانواده های شهدای معزز به همراه سرود کجایید ای شهیدان خدایی را قرائت نمودند.

برگزاری نمایشگاهی با عنوان گنجینه معرفت در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

به مناسبت بازگشایی مدارس علمیه و نیز گرامی داشت هفته دفاع مقدس واحد پژوهش مدرسه نمایشگاهی با عنوان گنجینه معرفت در دفتر پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار نمود.

خانم زهره مانده گاری معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان گفت: این نمایشگاه که متشکل بر 36 کتاب تالیفی «از طلاب و اساتید حوزه از سری کتب سورمه سعادت » و 10 تحقیق پایانی برتر و 6 فلش کارت بود. که به هدف آشنایی طلاب با دستاوردهای پژوهشی خواهران حوزوی و نیز ایجاد انگیزه در طلاب پژوهشگر جهت جدی گرفتن مقالات و تحقیقات خود برگزار شد.

دیدار معاونین پژوهش شهرستان خمینی شهر با یکی ازجانباز‌ان هشت سال دفاع مقدس

معاونین پژوهش و جمعی از طلاب محقق مدارس علمیه شهرستان خمینی شهر به مناسبت هفته دفاع مقدس با جناب آقای غفوری جانباز جنگ تحمیلی دیدار داشتند.
آقای حسین غفوری جانباز جنگ تحمیلی و نویسنده و مدیر مسئول روزنامه فرصت خمینی شر و استاد حوزه و دانشگاه بعد از بیان شمه‌ای از فعالیت های خود در حوزه های علمیه در رابطه با تشویق و ترغیب طلاب در امر تحقیق گفت: 4 عامل مهم در تشویق و ترغیب طلاب جهت تحقیق موثر است 1.حرص و ولع به آموختن و یادگیری 2. ارضاع خواسته های درونی (علاقه‌مندی) 3. آسان گیری در عین رعایت ضوابط و مقررات 4. آموزش روش های تحقیق.
ایشان ادامه داد: البته اعتماد به نفس بسیار مهم است و طلاب از نوشتن نظرات و استنباطهای خود نترسند و موضوعاتی را جهت تحقیق انتخاب نمایند که علاقه‌مند به آن هستند.
ایشان در پایان قول دادند که مقالات خوب مدارس علمیه شهرستان را در روزنامه فرصت چاپ و انتشار نمایند.

تصاویری از جشن بازگشایی مدارس علمیه خمینی شهر

برگزاری دوره آموزش تدوین تحقیق پایانی در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

به گزارش خانم زهره مانده گاری معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دوره آموزشی تدوین تحقیق پایانی با حضور آقای احسان جعفری پور استاد حوزه و دانشگاه و طلاب مشغول به نوشتن تحقیق پایانی برگزار گردید.

خانم مانده گاری هدف از برگزار این دوره آموزش سرفصل های مهم تحقیق پایانی  از جمله بحث نوشتن چکیده و کلیات که پارامترهایی چون تعریف و تبیین و ضروروت موضوع و… و مفهوم شناسی و چگونگی ارجاعات و فهرست نویسی به طلاب است.

برگزاری جلسه دفاعیه در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر

جلسه دفاعیه با حضور طلاب، کادر، اساتید، در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد.

خانم زهره مانده گاری معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان گفت: جلسه دفاعیه 3 نفر از طلاب خود را در سالن اجتماعات مدرسه برگزار گردید. در این جلسه خانم ها اکرم پرنده با موضوع حسن خلق از منظر قرآن و علم روانشناسی و اکرم رجایی چیستی و چرایی ذم دنیا در آیات و روایات و شیرین پیرحاجی با موضوع نقش تربیتی زنان اسوه در قرآن با حضور خانم سعیده سیادت موسوی داور این جلسه از تحقیقات پایانی خود دفاع نمودند.

 

برگزاری دوره مهدویت و مهارت افزایی پژوهشی در مدرسه علمیه فاطمیه اندان

به گزارش زهره مانده گاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دوره مهدویت با حضور مبلغین و دانش آموختگان در کانون پژوهشی مدرسه علمیه فاطمیه اندان برگزار گردید.

در این دوره زهرا رحیمی استاد حوزه کتاب نگین آفرینش را به صورت پرسش و پاسخ در 5 جلسه برگزار نمود.

خانم مانده گاری گفت: دوره مهارت افزایی پژوهشی نیز با حضور حجت الاسلام باقری سیانی استاد حوزه و دانشگاه و اعضای کانون پژوهشی مدرسه فاطمیه اندان و مدرسه حضرت زهرا در 16 جلسه در کانون پژوهشی مدرسه علمیه فاطمیه اندان برگزار گردید.

گزارشی از برگزاری جزء خوانی

به گزارش مرحمت میرشفیعیان مدیریت مدرسه علمیه فاطمیه اندان در ماه مبارک رمضان هر روز یک جزء از قرآن کریم تلاوت و  تفسیر آیات قران کریم توسط مبلغین و پاسخگویی به احکام به حضور طلاب و کادر و عموم مردم محل برگزار می گردد.

برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان طلبه و شبکه های اجتماعی در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر


کرسی آزاد اندیشی با عنوان طلبه و شبکه های اجتماعی با حضور طلاب، مبلغین و دانش آموختگان، کادر و اساتید مدارس خمینی شهر ، اصفهان ونجف آباد برگزار گردید.

آقای هاشمیان کارشناس سواد رسانه ای و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این سوال که یک پدیده اجتماعی به عنوان فضای مجازی پیش آمده. آیا یک طلبه وارد این فضا بشود یا نه ؟ گفت: دیگر جایگاه پرسیدن این سوال نیست؟ در صورتی که در این زمان گوش شنوایی نوجوانان ما دیگر فضای مجازی است.

وی گفت:تقوا مانند یک زره می باشد که یک طلبه با این زره باید وارد فضای مجازی بشود. ممکن است یکی دو تا تیر نیز به او اصابت بکند. ولی وقتی یک حرف حساب را به گوش هزاران نفر برساند که آنها را نمی شناسد و یک از آنها به راه راست هدایت شود این کار مفیدی است که انجام داده است.


آقای سروان مهرانی کارشناس مسائل اجتماعی ناجا منتقد این کرسی آزاد اندیشی گفت: کار کشورهای غربی این است که جوانان ما را معتاد اینترنت کنند و با تغذیه روحی انها را دچار تردید کنند و باید طلاب از لحاظ نظری و تئوری در سطح بالای باشند تا بتوانند در فضای مجازی فعالیت مفید داشته باشند و بازی نخورندو در فیلتر های حبابی گرفتار نشوند.

وی گفت : اسرائیل فی سبیل الله  وایبر را قرار نمی دهد که من و شما  معارف اسلامی را در آن نشر دهیم .بلکه می خواهد جوانان ما را با این شبهات از دین اسلام دور نمایدو اعتقادات انها را تضعیف نمایند.

آقای هاشمیان ادامه داد: اگر طلبه به این نتیجه برسد که وارد فضای مجازی نشود پس چه کسی باید وارد شود و جوابگوی شبهات باشد.اگر ما هدفمند و با اعتقادات قوی وارد شبکه های اجتماعی شویم دچار فیلترهای حبابی نخواهیم شد.

وی افزود: اگر ما اعتقادات جوانان را قوی نموده در برابر خطرات شبکه های اجتماعی  واکسینه کرده ایم و این بهتر از قرنطینه کردن است.

حجت الاسلام آقای حق شناس استاد حوزه و دانشگاه داور این کرسی آزاد اندیشی گفت:طبق بیانات مقام  معظم رهبری ؛ما باید تا لحظه ی آخر مقاومت کنیم. و با آموزش دادن آیاتی که در مورد پاکدامنی و عفت است به کودکان و نوجوانان خود ایمان آنها را قویتر کرده تا وقتی وارد این شبکه ها شده گرفتار نشوند .

برگزار اعمال ام داوود

به گزارش مدیریت مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی

شهر خانم مرحمت میرشفیعیان اعمال ام داوود امروز

دوشنبه مصادف با 15 رجب المرجب و وفات قهرمان

صبر ام المصائب حضرت زنیب سلام الله علیها از ساعت

14:30 در این مدرسه برگزار می گردد.

برگزاری جشنی با عنوان کهف الورای در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر

جشن مولود کعبه و بزرگداشت مقام معلم با حضور طلاب، کادر، اساتید، کانونهای قرآنی و عموم مردم محل در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد.

در این جشن آیت الله عبدالکریم مولوی موسس مدرسه با اشاره به اینکه خداوند در اولین آیه خویش به پیامبر می فرماید :   ” اقرا باسم ربک الذی خلق …………………… علّم الانسان مالم یعلم ” بخوان بنام آفریدگار – پروردگارت بنام خدایی که تمام موجودات عالم را خلق نمود ………. و آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست “گفت : از مفهوم آیه چنین بر می آید که خداوند در این آیه خود را معلم انسانها می داند و می فرماید خدا یاد داد به انسان آنچه را که نمی دانست . پس معلم اول خداوند تبارک و تعالی است . و این گونه قرآن کریم به مقام معلمی ارج نهاده است .

وی ادامه داد: پس معلمی نه تنها شغل نیست بلکه عرصه و میدان و جولانگاه تأثیر گذاشتن و یاد دادن است یاد دادن آنچه را که برای پیشرفت و بزرگ شدن یک شاگرد لازم است معلمان با اعمال و رفتاری که انجام می دهند روی شاگرد تأثیر می گذارند .پس با این اوصاف معلمی شغل یا حرفه نیست ، معلمی تعهد و عشق است معلمی هنر توانمندی است که این هنر در تک تک شما معلمان دلسوز و بزرگ نهفته است .

و در پایان گفت: مقام و کرامت معلم، در گرو انجام رسالت و مسولیت اوست ومعلمان و استادان عاشق، همانند انبیاء و ائمه اطهار (ع) و راهبران فرستاده شده از سوی خدا هستند.

امروز با وجود تمام تحولات در عرصه های مختلف بخصوص ارتباطات و فناوری، نه تنها اهمیت تعلیم و تربیت، استاد و معلم،کاهش نیافته است، بلکه هرروز بر جایگاه رفیع آن افزوده می شود. جا دارد که در این روز بزرگ از معلم راستین و دلسوز استاد شهید مرتضی مطهری یاد کنیم و بر روان پاک و روح بزرگش درود فرستیم که به مناسبت این بزرگ مرد فرزانه است که امروز را روز معلم نامیده اند روحش شاد و یادش گرامی باد .

برگزاری نشست اخلاق با عنوان اخلاق دانشجوئی در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر

نشست با عنوان اخلاق دانشجوئی با حضور جمعی از اساتید و مدیران مدارس علمیه شهرستان در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام  علی حق شناس استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام هادی علیه السلام: خیر من الخیر فاعله، أحمل الجمیل قائله، ارحج العلم عامله ، بهتر از خیر انجام دهنده آن است زیباتر از زیبایی گوینده آن است ، برترین علم، عمل کننده آن است.گفت: اساتید حوزه با عمل خود ،  پسندیده سخن گفتن و خوش خوئی می توانند بهترین تاثیر گذاری را بر اخلاق دانشجویان خود داشته باشند.

وی گفت: اخلاق بر سه قسم است خوش گویی و خوش رویی و خوش خوئی است طبق آیه 3و72 سوره احزاب اگر گفتار درست باشد خدا اعمال ما را اصلاح می کند و گناهان مارا می بخشد.

آقای حق شناس در ادامه گفت: راه های تحصیل علم را با توجه به حدیثی از امام علی علیه السلام 1. زیاد سوال کردن 2. فعالیت و برنامه ریزی 3. همنشین شدن با علماء 4. طهارت در کارها 5 . استعانت از پروردگار از طریق نیایش و نماز شب دانستند.

جشن بزرگ بازگشایی مدارس علمیه خواهران شهرستان خمینی شهر، کوشک، رهنان و ورزنه

جشن بازگشایی مدارس علمیه خواهران با حضورمدیر محترم مدارس علمیه خواهران استان اصفهان حجت الاسلام حاج آقا ابطحی ، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان حجت الاسلام رحیمی ،نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه خمینی شهر حجت الاسلام شیاسی ، ریاست ستاد تبلیغات شهرستان حجت الاسلام مرتضوی و معاون ایشان آقای رحیمی شهردار خمینی شهر آقای حاج حیدری ، موسسین و هیئت امناء ،مدیران ، کادر،اساتیدو طلاب جدید الورود مدارس علمیه خمینی شهر ، کوشک،رهنان و ورزنه با عنوان ترنم فاطمی در امامزاده سید محمد علیه السلام و در جوار قبور شهداء انقلاب و هشت سال دفاع مقدس برگزار شد.
حجت الاسلام حاج آقاابطحی مدیر مدارس علمیه خواهران استان اصفهان ضمن عرض تبریک به مناسبت بازگشایی مدارس علمیه خواهران با اشاره به تربیت سربازان امام زمان عج تصریح کرد: آن چه از آیات و روایات و سخنان بزرگان علوم دینی و علمی استفاده می شود انسان روز قیامت و در محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باید در عرصه اخلاق و عمل و علم پاسخگو باشد و انسان برای همین سه امر به دنیا آمده و خلق شده است و تا در این سه میدان آسوده شویم و هر گونه زیستم و آموختیم و عمل می کنیم را جوابگو باشیم و هیچ کس مستثنی نیست و همه باید در قیامت در برابر ذات حق تعالی پاسخگو باشد و علم و دانایی برای سیر به سوی بندگی خدا یکی از مسائل اجتناب ناپذیر است .
وی گفت: یک طلبه وارد حوزه میشود که آموزش ببیند تا بتواند به مرحله تزکیه و عمل برسد. یک طلبه باید سعی کند زینت باشد برای امام صادق علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام و مایه سرشکستنی برای زهرا اطهر سلام الله علیها نباشیم. ورود به حوزه مقدمه ای است برای فاطمی و زینت شدن است و باید بیاموزد خودش را بسازد همانطور که اهل بیت علیه السلام می خواهند . زیر بنای حوزه های علمیه تقوا می باشد و لذا طلبه ی ما باید مواظب گفتار و رفتارش باشد .
وی ادامه داد: حوزه های علمیه خواهران در دیدگاه مراجع جایگاه خاصی دارند؛ از دیدگاه رهبر مقام معظم رهبری: پدیده خواهران طلبه پدیده عظیم و مبارکی است حضور دانشمندان زن اثرات عظیمی در دنیا می گذارد .از دیدگاه آیت الله مکارم شیرازی؛ حوزه های علمیه خواهران شجره طیبه رو به نُموو ارتباط معنوی باآسمان دارد. آیت الله مظاهری؛ هرچه در توان دارید در توسعه مدارس علمیه خواهران بکار بریدچون مدارس علمیه مربوط به امام زمان است.
در ادامه :حجت الاسلام حاج شیخ عباس رحیمی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان خمینی شهر با شاره به اینکه اسلام شناسی یک فرضیه واجب است .تصریح کرد: در روایات آمده است که نرفتن به دنبال شناخت دین جرم است وقتی جوان ما دین را نمی شناسد به ادیان دیگر رجوع می کند و یا شیطان پرست می شود و چون امام زمان عج را نمی شناسد به دنبال افراد دروغین می رود.
و در پایان ادامه داد: یک طلبه باید در همه زمینه های دین تخصص داشته باشد تا بتواند شبهات را دسته بندی کرده و پاسخگو باشد .


همایش « بسیج و امر به معروف و نهی از منکر » در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر به روایت تصویر

همایش « بسیج و امر به معروف و نهی از منکر» با حضور سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان اصفهان ،  طلاب بسیجی مدارس علمیه خمینی شهر ، کوشک با اجرای مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد .


گزارشی از نشست پژوهشی با موضوع نقش رسانه ها در تبلیغ و ترویج کتاب و کتاب خوانی مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر

خانم مانده گاری معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه اندان به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی نشستی با موضوع نقش رسانه ها در تبلیغ و ترویج کتاب و کتاب خوانی با حضور اساتید و طلاب را در این مدرسه برگزار نمود .

خانم کاظمی یکی از مبلغین فعال و همکار فرهنگی مدرسه در این نشست با اشاره به راهکارهای رسانه ای ترویج کتاب و کتاب خوانی با توجه به حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  که فرمودند : جوینده دانش ، جویای رحمت است و پاداشش با پیامبران داده می شود خاطر نشان کرد : رسانه یا رسانه های ارتباط جمعی ، به معنای وسیع کلمه ، شامل وسایل ارتباطی است که در سطح گسترده به انتشار اطلاعات ، اخبار ، عقاید و نظریات گوناگون می پردازد . رسانه های گروهی در جامعه مدرن نقشی بنیادی برعهده گرفته اند . مقصود از رسانه های گروهی ، آن دسته از وسایل ارتباطی مانند روزنامه ، تلویزیون ، رادیو و سینماست که با قشر عظیمی از جامعه در ارتباط بوده و برزندگی ما تأثیر عمیقی دارند. امر خطیر گسترش کتاب و کتابخوانی را بر عهده دارند .

وی ادامه داد : هر کدام به شکلی در توسعه فرهنگ مکتوب و صنعت کتاب ، نقش دارند . باید گفت در جوامع امروزی ، این ابزارها برای گروهی در خدمت گسترش کتابخوانی و برای گروهی دیگر ، به صورت مانعی در کتاب و کتاب خوانی عمل می کنند .

در پایان گفت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران که از طریق صدا و سیما به طور مستیقیم پخش می شود تأثیر بسیار زیادی در ترویج کتاب و کتابخوانی دارد .

برگزاری نمایشگاه کتاب با عنوان کتاب سکوی تعالی در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر

در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نمایشگاه کتاب با عنوان سکوی تعالی  برگزار شد .

مرحمت میرشفیعیان مدیر مدرسه فاطمیه اندان با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در این مدرسه تصریح کرد : این نمایشگاه با ارائه بیش از 100 جلد کتاب با موضوعات مختلف مذهبی ، خانوادگی ، مشاوره ، … و 20 عدد cd نرم افزار و سخنرانی و 60 پایان نامه ارائه شد .

گزارشی از نشست نقش کتاب در تحکیم خانواده در مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان خمینی شهر

خانم مانده گاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه خواهران فاطمیه اندان به مناسبت هفته کتاب وکتابخوانی نشستی با موضوع کتاب و تحکیم خانواده با حضور اساتید و طلاب برگزار نمود .

خانم کریمیان استاد حوزه با بیان آیات 3 تا 5 سوره علق رمز خانواده ای موفق را در مطالعه دانستند و تصریح نمود : که پدران و مادران در ابتدا با مطالعه کتب روانشناسی در مورد زن و مرد می توانند پی به بعضی از تفاوتهای ذاتی بین زن و مرد برده و از این رو تنش ها و مجادله ها کم خواهد شد .

وی ادامه داد : با مطالعه  آگاهی زن به عنوان مادر خانواده بیشتر شده و با پاسخ گویی به  سئوالات کودکان خود اعتماد به نفس را در کودک خود خواسته و ناخواسته به وجود می آورد .

و در پایان با توجه به جایگاه طلبه اشاره نمودند اولین انس در مطالعه انس با قرآن و تفاسیر و زندگی نامه اهل بیت علیهم السلام باشد تا معنویات همراه با مطالعه وارد خانه ها گردد .

همایش چند هزار نفری شیرخوارگان حسینی در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

نمي توانم بخوانم، انگار زبانم بند آمده. انگار هيچ گاه لالايي نياموخته ام انگار هيچ گاه کسي در گوش من لالايي نخوانده است. ولي… نه… انگار صدايي مي آيد! صدا، صداي لالايي از سرخ ترين گوشه دنيا، از داغ ترين صحرا، از گلوي خشک يک مادر… آري، مي آيد و صدا انگار بلندتر مي شود و بيشتر… صدا تنها صداي يک زن نيست… صداي لالايي يک کاروان است که با زنگ شتراني خسته و اسب هايي بي سوار آميخته است. لالايي بلندتر مي شود و گويي کاروان امتداد مي يابد و انگار هزاران و هزاران گلوي شش ماهه به آسمان برمي خيزد تا رد تير سه شعبه را بر خويش بخواند، شايد کودکي در آن گوشه سرخ دنيا… خسته ام کودکم، خسته تر از آن که بر پيشاني ات، نام علي اصغر ببندم، سبز پوشت کنم و بر دستان عزادارم بلندت کنم… ولي صداها، لالايي ها نزديک و نزديک تر مي شود و تو بي تاب و بي تاب تر. امروز تو هم انگار از من نواهاي ساده هر شب را نمي خواهي و قصه هاي ساده کودکي هايم را… مي داني دلبندم! امروز من هم بي قرار شنيدن لالايي بانويي هستم براي طفلي تشنه، امروز دلم نواي رباب مي جويد ربابي که آهسته، بي صدا، دل خون و تنها با چشمان مولايش بي واژه از کوچک ترين علي صحراي عشق و خون سراغ مي گيرد… پس مي خوانم، براي آن بانو و گهواره بي کودکش لالايي هاي بلندترين شب سياه تاريخ را… لالايي… علي لالا… علي لالا…

همایش شیرخوارگان حسینی برای سومین سال متوالی با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا نقویان ( زید عزه ) و هیئت امناء ،طلاب ، اساتید ، کادر و بیش از 3000 نفر از عموم مردم محل در این مدرسه برگزار گردید .

در این مراسم حجت الاسلام نقویان با اشاره به مشکلات جامعه امروزه گفت وظیفه مادران و زنان بسیار حساس گردیده است . همانطور که در صحنه عاشورا و بعد از شهادت امام حسین علیه السلام حضرت زینب سلام الله علیها مسئولیت سنگین مراقبت از بچه ها و خیمه ها را برعهده داشتند . این مادران هستند که با نوع رفتار خود با همسران و تربیت فرزندان ، آینده کشور را رقم می زنند .
حجت الاسلام نقویان ادامه داد : دو نکته مهم در خانواده محبت و مراقبت است . محبت به همسر و فرزندان و دیگر اعضای خانواده و مراقبت از درآمد ، اخلاق شوهر و فرزندکه با رعایت این نکات جامعه به سوی سبک زندگی اسلامی و زندگی حسینی خواهد رسید .
این مراسم با دعای سلامتی مولا امام عصر ( ارواحنا و ارواح العالمین التراب مقدمه الفداه ) شروع و با قرائت زیارت عاشورا توسط حجت الاسلام آقای علیرضا عمادی و خطابه خوانی در وصف علی اصغر علیه السلام توسط مهدیس فرزند 7 ساله کاربر اتوماسیون ادامه یافت .
و در پایان با نوحه سرایی و سینه زنی مداحان اهل بیت آقایان جناب جواد شیروی و حمیدرضا امینی مراسم به پایان رسید .

 

blog80.kowsarblog.ir/?p=73666&more=1&c=1&tb=1&pb=1#item_73666

برگزاری نشست اخلاقی در مدرسه فاطمیه اندان خمینی شهر

اولین نشست اخلاقی در سال تحصیلی جدید با حضور نماینده ولی فقیه در شهرستان خمینی شهر و امام جمعه محترم این شهرستان جناب آیت الله حاج آقا عباس رحیمی ( زید عزه ) در جمعی از طلاب ، مبلغین و دانش آموختگان در مدرسه علمیه فاطمیه اندان برگزار شد.
آیت الله عباس رحیمی در این نشست با اشاره به حدیث قدسی پیرامون هدف خلقت انسان تصریح کرد : نبی اکرم (ص) در شبی که به معراج رفتند : از خداوند سئوال کردند : چگونه انسان باید عبادت کند و چه کارهای انجام دهد تا تربیت شود خداوند فرمود: یا احمد (ص) میدانی عبد چگونه به مرحله بندگی می رسد پیغمبر فرمود نه نمیدانم . خداوند فرمود : که خودم راه خودسازی را یادت میدهم . وقتی که هفت خصلت در عبد جمع شود تربیت و خودسازی عبد صورت می گیرد . اول پاک و پاکیزه کند خودش را ( تقوا پیشه کند ) . آنچنان پاک شود که کار حرام انجام ندهد . دوم : دل دادن به قرآن مؤمن باید اهل سکوت باشد ( سکوت هر چیز بی فایده مانند زبان را از حرف های غیر مفید باز دارد ) سوم : عبد بایدحالت خوف داشته باشد خوف از گناه و هر برنامه ای که دارد مانند اینکه نباید در جلسه گناه شرکت کند چهارم : حیا باید داشته باشد . مانند اینکه زن با حیا می تواند سلامت جامعه و خانواده خود را تأمین کند حتی از من خدا هم شرم داشته باشد پنجم : فقط در غذا خوردن حد ضرورت را رعایت کند ششم : دنیا برایش عزیز نباشد چون من خدا از دنیا بدم می آید در حالی که خودم دنیا را آفریدم هفتم : حب اخیار ( خوبان ) در دلش باشد ، چون من خدا اولیاء و بندگان خوب خود را دوست دارم .
وی به هدف اصلی خلقت اشاره کرد و افزود : انسان برای تربیت و ساخته شدن است همانطور که خداوند در قرآن می فرماید : « یزکیهم و یعلمهم الکتاب » دین آمده که راه و رسم زندگی را به انسان نشان دهد .
امام جمعه شهرستان خطاب به طلاب و مبلغین تصریح کرد : در این روز و شبهای محرم باید طوری عزاداری کنیم که امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) در مجالسمان حضور یابد نه اینکه فراری باشد .

در پایان ایشان 100 جلد از کتاب آسیب شناسی سنت ها ( نوشته خود )را به طلاب اهدا ء نمودند و قرار شد از این کتاب بین طلاب مسابقه ای برگزار و به منتخبین از ناحیه خودشان جوایزی اهداء گردد .

برگزاری چهارمین دوره مهارت افزایی در مدرسه علمیه فاطمیه اندان

به گزارش معاونت پژوهش خانم ماندگاری ادامه طرح های پژوهشی مدارس خمینی شهر دوره مهارت افزایی با حضور طلاب پژوهشگر و  حجت الاسلام حاج آقای باقری سیانی استاد حوزه و دانشگاه در مدرسه فاطمیه برگزار می گردد .

ایشان گفت : چهارمین دوره مهارت افزایی را با عنوان خلاصه نویسی با حضور حجت الاسلام آقای مهدی باقری سیانی به مدت 16 ساعت و با حضور 21 طلاب پژوهشگر فعال شهرستان برگزار می نماید .

اولین جلسه سلسله نشست اخلاق مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر

به گزارش مدیریت مدرسه خانم مرحمت میرشفیعیان اولین جلسه نشست اخلاق با حضور استاد حجت الاسلام و المسمین حاج آقا صغیرا و طلاب ، اساتید و کادر در مدرسه علمیه فاطمیه برگزار گردید .

حجت الاسلام صغیرا استاد حوزه و دانشگاه گفت : یک طلبه و مبلغ باید تقوی پیشه کند . که تقوی طلبه عبارت است از با علم و مطالعه و به روز بودن و با مردم ارتباط داشتن 2 - اخلاق داشته باشد و خوش برخورد و خوش رفتار باشد 3 . تقوی داشته و با هدف توکل  کاربرای رضای خدا انجام گیرد و در این صورت است که کار یک مبلغ تاثیر گذار خواهد بود .

در ادامه گفت یک مبلغ باید مانند قرآن مرحله به مرحله پیش رفت کند و باید تمام صحیتهایش برگرفته از اهل بیت علیهم السلام باشد .

میثاق با شهدا گزارشی از برگزاری هفته دفاع مقدس مدرسه علمیه فاطمیه اندان

به گزارش مدیریت مدرسه علمیه فاطمیه اندان خانم مرحمت میرشفیعیان برنامه برزگداشت هفته دفاع مقدس با حضور طلاب و خانواده های معزز شهدا با هدف زنده کردن یاد شهدا برگزار گردید .

خانم میرشفیعیان گفت : این جلسه که با تلاوت آیاتی از قرآن کریم شروع شد و یکی از طلاب پایه اول شعری از سرودههای خود در وصف شهداء را ارائه داد و 2 ختم کامل قرآن کریم هدیه ارواح پاک شهدا که جزء های آن بین طلاب تقسیم گردید تلاوت شد .

در پایان با سخنرانی آقای مهرانی از واحد ارتباطات اجتماعی نیروی انتظامی شهرستان به پایان رسید .

تحلیلی بر سیره رفتاری وگفتاری حضرت زینب سلام الله علیها

چکیده
این نوشته با عنوان «تحلیلی بر سیره‌ی گفتاری و رفتاری حضرت زینب‌ سلام الله علیها » زندگی این بانوی بزرگ جهان تشیع را از هنگام ولادت تا وفات مورد بررسی قرار داده است.
در این نوشته سعی گردیده تا هر آن‌چه که در کتب روایی و تاریخی به صورت پراکنده آورده شده است را جمع‌آوری نموده و هر آن‌چه که در نسخ مختلف به صورت متفاوت آمده است ذکر گردد.
در این مقاله به ذکر تاریخ‌های ولادت ایشان در سندهای مختلف پرداخته شده و پس از آن ذکر کوتاهی از زندگی ایشان تا هنگام وفات بیان گردیده شده است.
سپس زندگی حضرت زینب سلام الله علیها در زمان پنج معصوم مورد قرار گرفته و نکات تربیتی و حوادث و وقایع زندگی ایشان در این دوران جمع‌آوری شده است.
در ادامه به صورت مفصل به زندگی آن بانوی بزرگ از زمان حرکت از مدینه به همراه بردار و سفر ایشان به کربلا و دوران اسارت آن و حوادث مربوط به دوران اسارت به کوفه و شام و پس از آن بازگشت به کربلا و مدینه مورد بررسی قرارگرفته است. که در این دوران خطابه‌ها، ندبه‌ها و مرثیه‌های ایشان با توجه به نسخ تاریخی و اختلافاتی که با یکدیگر دارند ذکر شده است.
و در پایان ایشان به عنوان یک الگو معرفی گردیده تا جوانان و بالاخص زنان و دختران بتوانند ایشان را با عنوان یک الگوی کامل و جامع در زندگی خود قرار دهند تا مسیر رسیدن به کمال الهی را به سلامت طی کنند. در این قسمت ابتدا به تعریف الگو و اسوه ‌جایگاه آن در اسلام و شرایط و ویژگی‌های یک الگوی جاودانه و پس از آن اثراتی که یک الگو می‌تواند بر شخص داشته باشد. بیان گردیده و در پایان نیز صفاتی چند از حضرت زینبسلام الله علیها که می تواند در زندگی به انسان یاری رساند بیان شده است صفاتی همچون عفت و پاکدامنی ایثار و بخشش، عبادت و بندگی، ولایت مداری، بیدادگری و آگاهی، فصاحت و بلاغت، شجاعت و … .
واژگان کلیدی : الگو، اسوه، سیر، سیره، کربلا، عاشورا، حضرت زینب سلام الله علیها

متن کامل پایان نامه


1 2