گزارش دفاعیه لواسانی تحقیق پایانی

خانم رقیه لواسانی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی  خود با عنوان : جاهلیت و مدنیت از منظر اسلام به راهنمایی جناب آقای محمدجعفری پور و داوری جناب آقای محمدرضا کاظمی مورخ 15/6/97 ساعت 8:00 صبح در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد.

 

خلاصه ای  از دفاع خانم لواسانی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: یکی از دوره‌های زمانی که در قرآن و متون اسلامی  از آن یاد شده وگزاره‌های مختلفی از آداب و رسوم و عقاید آن دوره نقل شده است، دوره «جاهلیت» قبل از اسلام است. قرآن کریم و روایات در صدد نقد و تبدیل و تعدیل بسیاری از آن بر آمده‌اند، که در این پژوهش از آن به «مدنیت» یاد می‌شود.

در ادامه افزودند: شناخت عصر جاهلیت به این دلیل که مقارن عصر نزول قرآن ویکی از مصطلحات ومفردات قرآنی به شمار می رودبسیار مهم است.به یقین می توان گفت بدون شناخت صحیح جاهلیت نمی توان به خوبی به مدلول ومفهوم بسیاری از آیات قرآن ومعارف اسلام پی برد.جاهلیت ومدنیت از مباحث جدی وگسترده در سراسر اسلام است؛ زیرا زدودن جاهلیت ونمودهای آن از مناسبات انسانی وتحقق مدنیت وشاخص هایش در زندگی، از راهبردهای اسلام است.ظهور اسلام ونزول قرآن در عصر جاهلیت برای از بین بردن یا تعدیل آن حادث شده بنابراین از حیث زمانی ومکانی، آغاز وحی در جاهلیت رخ داده وشناخت آن بسیار ضروری است. این ضرورت در مباحث تاریخ اسلام نیز به روشنی دیده می شود. بی گمان فهم وتحلیل تاریخ صدراسلام و وقایع وفراز و فرودهای آن به شدت محتاج شناخت دوران جاهلیت عقاید  وآداب ورسوم این عصر است.

تقابل زندگی صحیح در برابرجاهلیت درآموزه‌هایی همچون«مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة؛ هر فردی که بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است».آدمی را به شناخت مولفه های جاهلیت برای رسیدن به مدنیت اسلامی رهنمون ساخته است.

  نتیجه بدست آمده نشان می دهد: حیات جاهلی و زندگی کردن در این فرهنگ مورد مذمت قرآن کریم واقع شده ، قرآن به عنوان یک کتاب جاویدان برای همه اعصار و امصار برای به نمایش در آوردن قدرت فرهنگ اسلام نسبت به زمانه پیشین خود  برخی از این آداب و رسوم مثل بت‌پرستی، زنده به گورکردن دختران و  قتل فرزندان از ترس فقر، قربانی فرزند برای بتها ، خوردن غذاهای ناپاک ، قتل و غارت ، جا به جا کردن ماههای حرام برای آزادی در رفتار و جنگ، تبرج و خودنمائی زنان در جاهلیت و… را برای همه و برای  همیشه  نقل کرده است ودر عوض مقابله اسلام  و جایگزینی یکتا پرستی و کرامت  بخشیدن به دختران ونفی قدرت بتها وغذای طیب و صلح و دوستی و برادری و برابری ولزوم حفظ عفاف و حجاب برای زنان را در قرآن مطرح ساخته است  تا برای همیشه  فقر فرهنگ جاهلیت و غنای فرهنگ مدنیت بر پایه آموزه های دین مبین اسلام بر همگان مبرهن شود .

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.