گزارش دفاعیه زینب قاسمی تحقیق پایانی
خانم زینب قاسمی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : نکات تربیتی شخصیت حضرت عیسیg در قرآن کریم به راهنمایی جناب آقای منصور شاهین فر و داوری سرکار خانم سیادت موسوی مورخ 17/6/97 ساعت 8:00 صبح در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .
خلاصه ای از دفاع خانم قاسمی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: در دوران كنونى كه شاهد اوجگيرى تفكر انقلاب فرهنگى اسلامى و درخشش اسلام ناب محمدى در سراسر جهان هستيم و عرصههاى جديدى براى تعميم و بسط نداى انبيا و تعاليم آسمانى گشوده شده و جهان معاصر بيش از هر زمان تشنه پيام دلانگيز وحى و چشمبهراه پرتوى نو از خورشيد معنويت است، شناخت عميقتر تبليغ و اصول و راهكارهاى اساسى و روشهاى مقطعى آن اهميتى دو چندان مىيابد.دستيابى به اين راهكارها و بينش ها با پرواز در آسمان ستاره افشان قرآن و پرتوپذيرى از نورهاى تابان آن، كه انبيا هستند، به خصوص حضرت عیسیg ميسر مىگردد. از اين رو، مطالعه سيره تربیتی حضرت عیسیg و در نگرشى جامعتر، برای بررسی نکات تربیتی شخصیت حضرت عیسیg ، در رديف مهمترين و ارجمندترين مباحث تربیتی قرار مىگيرد.
در ادامه افزودند: زواياى ناشناخته دعوت حضرت عیسیg اعم از عناصر، شيوهها، استراتژىها، ابزارها و اهداف مقطعى به اندازهاى است كه دهها پژوهش از نوع تحقيق حاضر نيز پاسخگوى نياز امروز نيست. بايد توجه داشت كه قرآن مهمترين كتاب و راهنماى دعوت است و در اين راهنما حدود يكچهارم آيات به سيره و تربیتی اسوهها اختصاص دارد. اما تاكنون حتى تفسيرى با نگرش تربیتی بر اين آيات نگاشته نشده است.يكى از نكات حايز اهميت، در تعيين واستخراج شيوههای تربیتی در اين پژوهش، تعميم شيوههاى دعوت به روشهاى مستقيم و غير مستقيم است؛ بدين معنا كه برخى از جنبههاى ثابت عملكرد و زندگى حضرت عیسیg كه در گسترش دعوت و اقناعِ مخاطبان دخيل بوده است. نيز به عنوان شيوههاى غير مستقيم قلمداد مىشود، هر چند به ظاهر، در زمره روشهايى نيستند كه با برنامهريزى و قصد قبلى از سوى مبلّغ اتخاذ مىشود؛ به عنوان مثال، استدلال منطقى، شروع دعوت با سؤال، يادآورى نعمتها، دعوت به مشتركات و حتى هجرت در زمره شيوههاى مستقيم قرار مىگيرند.
نتیجه بدست آمده نشان می دهد: بنابراین، طبق آموزههای قرآن، انجیل کتابی آسمانی و بر عیسی gنازل شده بود. اصل معجزه در قرآن برای اثبات نبوت عیسیgاست و ایشان معجزات را به اذن خدا انجام میداد تا اتمام حجتی بر تمام مردم زمان خود باشد؛ درحالیکه در عهدجدید، معجزههای عیسی از سر ترحم و دلسوزی انجام میشد.
بیان قرآن در معجزه بر ویژگی «اذن خدا» متمرکز است؛ حالآنکه در انجیلها ایمان به عیسیمسیحgشرط است.ذکر برخی از معجزات عیسیgفقط در قرآن آمده است؛ مانند: تأیید روحُالقدوس، تکلم در گهواره، چشمۀ روان، پرندۀ گلین. همچنین برخی معجزات عیسی که محدود به دوران کودکی و پیش از رسالت ایشان است، در سنت اسلامی تحت عنوان «ارهاص» معروف است که در انجیلها هرگز خبری از این موارد مهم نیست. و در قرآن کریم در مورد تاکید حضرت عیسیg بر توحید ، نفی صریح تثلیث و مردود دانستن خدای پسر ، نفی الوهیت مسیح و روح القدس آمده است. و همچنین حضرت عیسی اوصاف و مقاماتی از جمله کلمه الله و مبارک و عبدالله و وجیه و … می باشد. و از جمله شيوههاى مؤثر تبليغى حضرت عيسى g كه در دورههاى بعد از وى نيز تاكنون تأثير گذار و مفيد بوده است، پندها، حكمتها و بيانات بليغ و ظريف عيسوى است. تمثيل، تشبيه، مقايسه و پرسش و روشهايى از اين دست، اقسام اين حكمتها را تشكيل مىدهند كه به ويژه در عرصه اخلاق و عمل انسان بس مفيد و مؤثر و مبارك بوده است.
رسالتهاى الهى پيامبران بزرگ، جملگى مراحل به هم پيوسته يك پديده آسمانى به نام دين است كه هر پيامبر مطابق مأموريت ارائه شده به او، بخشى از آن حقيقت والا را به گوش جهانيان رسانده است. بر اين اساس، منافات و تعارضى در بين رسالتهاى مختلف نتواند بود.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط mirshafi در 1397/06/18 ساعت 01:16:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |