گزارش دفاعیه زینب قاسمی تحقیق پایانی

خانم زینب قاسمی، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : نکات تربیتی شخصیت حضرت عیسیg در قرآن کریم به راهنمایی جناب آقای منصور شاهین فر و داوری سرکار خانم سیادت موسوی مورخ 17/6/97 ساعت 8:00 صبح در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

خلاصه ای  از دفاع خانم قاسمی از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: در دوران كنونى كه شاهد اوجگيرى تفكر انقلاب فرهنگى اسلامى و درخشش اسلام ناب محمدى در سراسر جهان هستيم و عرصه‏هاى جديدى براى تعميم و بسط نداى انبيا و تعاليم آسمانى گشوده شده و جهان معاصر بيش از هر زمان تشنه پيام دل‏انگيز وحى و چشم‏به‏راه پرتوى نو از خورشيد معنويت است، شناخت عميق‏تر تبليغ و اصول و راهكارهاى اساسى و روش‏هاى مقطعى آن اهميتى دو چندان مى‏يابد.دستيابى به اين راهكارها و بينش ها با پرواز در آسمان ستاره افشان قرآن و پرتوپذيرى از نورهاى تابان آن، كه انبيا هستند، به خصوص حضرت عیسیg ميسر مى‏گردد. از اين رو، مطالعه سيره تربیتی حضرت عیسیg و در نگرشى جامع‏تر، برای بررسی نکات تربیتی شخصیت حضرت عیسیg ، در رديف مهم‏ترين و ارجمندترين مباحث تربیتی قرار مى‏گيرد.

در ادامه افزودند: زواياى ناشناخته دعوت حضرت عیسیg اعم از عناصر، شيوه‏ها، استراتژى‏ها، ابزارها و اهداف مقطعى به اندازه‏اى است كه ده‏ها پژوهش از نوع تحقيق حاضر نيز پاسخگوى نياز امروز نيست. بايد توجه داشت كه قرآن مهم‏ترين كتاب و راهنماى دعوت است و در اين راهنما حدود يك‏چهارم آيات به سيره و تربیتی اسوه‏ها اختصاص دارد. اما تاكنون حتى تفسيرى با نگرش تربیتی بر اين آيات نگاشته نشده است.يكى از نكات حايز اهميت، در تعيين واستخراج شيوه‏های تربیتی در اين پژوهش، تعميم شيوه‏هاى دعوت به روش‏هاى مستقيم و غير مستقيم است؛ بدين معنا كه برخى از جنبه‏هاى ثابت عملكرد و زندگى حضرت عیسیg كه در گسترش دعوت و اقناعِ مخاطبان دخيل بوده است. نيز به عنوان شيوه‏هاى غير مستقيم قلمداد مى‏شود، هر چند به ظاهر، در زمره روش‏هايى نيستند كه با برنامه‏ريزى و قصد قبلى از سوى مبلّغ اتخاذ مى‏شود؛ به عنوان مثال، استدلال منطقى، شروع دعوت با سؤال، يادآورى نعمت‏ها، دعوت به مشتركات و حتى هجرت در زمره شيوه‏هاى مستقيم قرار مى‏گيرند.

  نتیجه بدست آمده نشان می دهد: بنابراین، طبق آموزه‌های قرآن، انجیل کتابی آسمانی و بر عیسی gنازل شده بود. اصل معجزه در قرآن برای اثبات نبوت عیسیgاست و ایشان معجزات را به اذن خدا انجام می‌داد تا اتمام حجتی بر تمام مردم زمان خود باشد؛ درحالی‌که در عهدجدید، معجزه‌های عیسی از سر ترحم و دلسوزی انجام می‌شد.

بیان قرآن در معجزه بر ویژگی «اذن خدا» متمرکز است؛ حال‌آنکه در انجیل‌ها ایمان به عیسی‌مسیحgشرط است.ذکر برخی از معجزات عیسیgفقط در قرآن آمده است؛ مانند: تأیید روحُ‌القدوس، تکلم در گهواره، چشمۀ روان، پرندۀ گلین. همچنین برخی معجزات عیسی که محدود به دوران کودکی و پیش از رسالت ایشان است، در سنت اسلامی تحت عنوان «ارهاص» معروف است که در انجیل‌ها هرگز خبری از این موارد مهم نیست. و در قرآن کریم در مورد تاکید حضرت عیسیg بر توحید ، نفی صریح تثلیث و مردود دانستن خدای پسر ، نفی الوهیت مسیح و روح القدس آمده است. و همچنین حضرت عیسی اوصاف و مقاماتی از جمله کلمه الله و مبارک و عبدالله و وجیه و … می باشد. و از جمله شيوه‏هاى مؤثر تبليغى حضرت عيسى g كه در دوره‏هاى بعد از وى نيز تاكنون تأثير گذار و مفيد بوده است، پندها، حكمت‏ها و بيانات بليغ و ظريف عيسوى است. تمثيل، تشبيه، مقايسه و پرسش و روش‏هايى از اين دست، اقسام اين حكمت‏ها را تشكيل مى‏دهند كه به ويژه در عرصه اخلاق و عمل انسان بس مفيد و مؤثر و مبارك بوده است.

رسالت‏هاى الهى پيامبران بزرگ، جملگى مراحل به هم پيوسته يك پديده آسمانى به نام دين است كه هر پيامبر مطابق مأموريت ارائه شده به او، بخشى از آن حقيقت والا را به گوش جهانيان رسانده است. بر اين اساس، منافات و تعارضى در بين رسالت‏هاى مختلف نتواند بود.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.