گزارش دفاعیه تحقیق پایانی خانم عفت نعلبندیان

خانم عفت نعلبندیان، طلبه مدرسه علمیه فاطمیه اندان از تحقیق پایانی خود با عنوان : موانع هدایت از منظر روایات  به راهنمایی سرکار خانم عزت اسماعیلی و داوری جناب آقای جواد سلیمیان مورخ 24/6/97 ساعت 20:00 بعد از ظهر در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر دفاع کرد .

 خلاصه ای  از دفاع خانم عفت نعلبندیان از تحقیق پایانی خود اشاره کردند: قرآن کتاب آسمانی است و آیات 257-255 سوره بقره معروف به آیه الکرسی و امان نامه الهی است که در آن نشانه‌های الهی و شگفتی‌های خلقت بیان شده است. این آیه توحید خالص و قدرت قیومیت خداوند را در جهان به بهترین وجه روشن و بیان می‌کند. از اهمیت و ضرورت این پژوهش اینکه اسماء و صفات الهی آیه الکرسی در همه شئونات عالم نقش دارند و جهان موجودیت خویش را از خداوند به واسطه اسماء و صفات الهی دریافت می‌کند. در ادامه افزودند: مسأله اسماء و صفات الهی در رابطه انسان با خدا در جنبه‌های چون عقاید و راز و نیاز با معبود هستی اهمیت شایانی دارد. بعد معنا‌شناسی این مسأله هم اکنون در فلسفه دین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در آیه مبارکه “آیه الکرسی” مضامین بلندپایه و ره‌گشایی در حل چالش‌های فر‌اروی این بحث دارند و در نگاه قرآن پروردگار به روش قلبی–فطری خویش را به انسان معرفی و از طریق افعال و سلب کاستی‌ها خود را توصیف می‌کند و به دلیل تباین آفریدگار و آفریدگان و به تصور در نیامدن پروردگار هرگونه توصیف از طرف آفریدگان پذیرفته نیست چرا که لوازم باطلی از قبیل احاطه بر خداوند، جزءداشتن، به شمارش‌آوردن، محدود‌کردن، شباهت و به تصور درآمدن حق تعالی را به دنبال خواهد داشت.

 در نتایج بدست آمده نشان می دهد: در نهایت مهم‌ترین امر در هدایت بشر شناخت است که از به نحو احسن صورت پذیرد، به سرمنزل مقصود حرکت کرده و قادر به تشخیص حق از باطل و خیر از شر خواهد شد. و با پیروی از شریعت الهی به هدایت و کمال مطلوب ، همان‌گونه که خواست خداوند است، خواهد رسید.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.