کرسی آزاد اندیشی باعنوان تاثیر اشتغال زنان بر روابط خانواده (سازنده یا آسیب زا)

کرسی آزاد اندیشی با عنوان تاثیر اشتغال زنان بر روابط خانواده (سازنده یا آسیب زا) توسط مدارس علمیه فاطمیه اندان و الزهرا(س) خمینی شهر با حضور جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا محمدرضا زیبایی نژاد مسئول مطالعات و تحقیقات زنان در حوزه علمیه و سرکار خانم صدیقه طاهری ، هیئت امناء مدرسه علمیه فاطمیه اندان ، مدیران ، معاونین، کادر، اساتید،دانش آموختگان و طلاب مدارس علمیه شهرستان خمینی شهر، کوشک، نفیسه اصفهان و معصومیه رهنان که در مدرسه علمیه فاطمیه اندان خمینی شهر برگزار شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا محمدرضا زیبایی نژاد مسئول مطالعات و تحقیقات زنان در حوزه علمیه بحث اشتغال زنان یک بحث حقوقی و فقهی نیست بلکه یک رویکرد اجتماعی است و این رویکرد یک ارزش دینی محسوب می شود یا نه. پدیده تمایل زنان به اشتغال به دو دلیل درآمدزایی و استقلال مالی از شوهر وجود دارد. اولا آیا این استقلال ها خوب است یا نه؟ ثانیاً ما به منابع اسلامی که رجوع می کنیم چیزی جهت تایید اشتغال به دست می آوریم و تاثیراتی که بر مناسبات خانوادگی می گذارد را می توان تایید کرد و برآیند تأثیر نیز چگونه است. ما چند نوع الگوی ساختار خانواده داریم .1- الگو گذشته یک الگوی اقتدارگرا با محوریت مرد و تصمیمات توسط مرد گرفته می شد. آیا این مرد توجه به نیاز زن ِخانواده داشته و در فرآیند تصمیات شرکت می کرده یا نه؟ که به این الگوی ساختار خانواده عمودی می گویند و در جامعه مدرن این الگو به چالش کشیده شده 2- الگوی دیگری پیشنهاد شده است که الگوی پله ای است که مرد و زن با هم تصمیم می گیرند که الگوی مشارکتی می گویند و فرزندان هم تابع اشتراک پدر و مادر هستند 3- الگوی سوم در فضای پست مدرن است که هیچ چیز واقعی وجود ندارد هر چه در ذهن خود ساخته ارزش به ان می دهد و محصول ذهن ما ارزش پیدا می کند و هر چه انسان می پسندد به آن ارزش می دهد و هیچ اقتداری والدین برای فرزندان ندارد و در یک خط افقی والدین و فرزندان قرار دارند. در این الگو اوج فردگرایی است.

 

ایشان ادامه داد: برای جامعه امروز ما دین چه الگویی را انتخاب می کند و در آیات قید زمان وجود ندارد پس طبق آیه 34 سوره مبارکه نساء « الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ» الگوی عمودی مورد تایید می باشد و سرپرستی و مدیریت خانواده تقسیم نمی شود ولی بقیه اعضای خانواده در آن مشارکت دارد پس بیشتر اشتغال زنان به خاطر حرص مالی است.ما در جامعه ای قرار داریم که روز به روز خانه در حال تنگ تر شدن است چه از نظر کاربردی و چه از نظر فضای خانه و تعداد فرزندان در حال کم شدن. و تکنولوژی ساعت فراغت به ما می‌دهد و یک زن در گذشته با کارهای منزل وقتش پر می شد ولی در حال حاضر با تکنولوژی چند ساعت اضافه می آورد. در حالی که اولویت اول در اسلام به روابط همسری و دوم به روابط مادرانه و سوم روابط اجتماعی و چهارم روابط اقتصادی ولی حالا بر عکس شده و اولویت آخر روابط همسری است و در جوامعی که که ارزش های غیر خانوادگی ، اقتصادی و اجتماعی مهم تر از ارزش های خانوادگی می شود باید منتظر افزایش طلاق و هم جنس گرایی، ازدواج سفید و … شد. زنان خانه دار مصرف گراتر هستند و بیشتر وقت خود را در کوچه و بازار می گذرانند و یا مصرف زده رسانه می شوند و زن اگر در خانه تنها باشد دچار افسردگی می شود ولی گروهی از زنان واقعاً خدمت به جامعه می کنند و نمی توان زن امروز را متقاعد کرد که در خانه بنشیند بلکه باید شغلهایی مناسب با روحیات زنان و به صورت پاره وقت برنامه ریزی کرد و حاکمیت بر کار زنان ارزش گذاری نکند و در حالی از مزایای اشتغال زنان بهره مند می‌شویم و مبتلا به پیامدهای آن نمی شدیم و اشتغال زنان خوب بود اما این اتفاق نمی افتد.

خانم دکتر صدیقه طاهری استاد حوزه و دانشگاه به عنوان استاد منتقد کرسی گفت: به زن دو نگاه وجود دارد یکی نگاه غرب گرایانه و دیگری نگاه شرق گرایانه. به زن در غرب به صورت یک جسم و یک شیء نگاه می شود و در شرق زن را سعی می کنند از آن هم که هست بالاتر بداند و در حد یک مرد و حتی زن بر مرد هم برتری دارد اما به نظر اسلام زن و مرد بر هم برتری ندارند بلکه هر کدام در جایگاه خود قرار داند و این نگاه مهم هست. جناب آقای زیبایی نژاد چرا در ابتدای بحث خانه داری زنان مورد بحث و بررسی قرار نگرفت همچنان که مقام معظم رهبری (دامه برکاته) فرمودند در اسلام نه تنها با کار کردن زن مخالف نیست بلکه تا انجایی که با شغل اساسی او که مهمترین شغل اوست مزاحمت نداشته باشد می توان برای زن شغل در نظر گرفت. و مهمترین شغل یک زن همسر داری و فرزنداری او است. و همچنین اشتغال زنان یک ارزش است نه یک پُز اجتماعی. در حالی که اگر به عنوان استعداد زن بیان شود و حتی بر اساس آیات قران کریم یک زن استعداد رهبری یک جامعه را مانند ملکه سبا دارد. و آیت الله جوادی آملی می فرماید: یک زن در رهبری هم موفق بوده است . و حتی می تواند قضاوت یا کارهای دیگر را نیز بر عهده بگیرد.

 

حجت الاسلام زیبایی نژاد بیان نمود: اتفاقی که بعد از رنسانس افتاد اتصال بین زمین و آسمان قطع شد و خدا از تحلیل ها کنار گذاشته شد و ارزشها زمینی شد و ارزش هر کس با ثروت و جایگاه اجتماعی او سنجیده شد وقتی این ارزشها جابه جا شد و  زن کم کم به فهم جدیدی رسیدند که در طول تاریخ مناصب اجتماعی ، سرپرستی خانواده و ثروت در دست آقایون بوده و حتی محصولی که زن با کار و تلاش خود تولید می کرده درآمد حاصل از ان به حساب آقایون وارد می شده و این باعث شد که زن احساس فرودستی و حقارت تاریخی به او دست بدهد و باعث حرکتی شد که زنان مطالبه پول و ثروت و مناصب اجتماعی کنند. و در غرب زن با ازدواج محجور می شد و در سال 1850 در غرب نظام سرمایه داری برای اینکه بازار جهان شمول شود گفت باید اقشار ضعیف جامعه هم مد نظر گرفته شود که در همان سال، سال آغاز موج اول فیمینیسم هم بود و زنان مطالبه برابری اقتصادی و مدیریتی داشتند چون برابری را ارزش می دانستند نه تناسب را و پیش فرض های ما دینی نیست . یک نظام ارزش گذاری دینی داریم برای همسرداری و فرزندداری و از مجموع این آموزه های دینی ارزشمندی خانه داری را به دست می آوریم پس خانه داری نه سرمایه داخل آن است و نه بحثی.

حجت الاسلام زیبایی نژاد در پایان گفت: خانه نشینی انتخابی با خانه نشینی اجباری فرق دارد وقتی یک زن موقعیت اشتغال در اجتماع داشت و خانه نشینی را انتخاب کرد آسیب ندارد نه اینکه از روی اجبار انتخاب کند.

 

تفاوت دهه 50 با 60 و 70 و 80 در ارزش ها است و ارزش ها در حال تغییر است و خانواده کوچکتر می شود و فردگرایی در حال افزایش است. زنان با تحصیلات طرز فکرشان عوض می شود و ارزش ها را بهتر که نمی کند متفاوت هم می کند و این نظام تعالی بخش نیست نظام تحصیلی که از زمان رضا شاه آمده در کشور تحول ایجاد کرد و از کلاس اول تجربی گرایی را نهادینه می کنند که هرچه در آزمون تجربی درست درامد درست است و هر چه درست در نیآمد درست نیست و بعد زمینه را آماده می کنند و می گویند گزاره‌های اخلاقی که نامفهوم هستند چون قابلیت تجربی و حسی ندارند پس رد می کنند.

برای مشارکت اجتماعی واجب نیست زن از خانه بیرون بیاید. بلکه مهمترین مشارکت اجتماعی زن آن است که:

1.      مرد را از نظر روانی نرمال به جامعه بفرستد.

2.      حریم حیا و عفاف را در جامعه محافظت کند.

3.      بچه های تربیت کند که از نظر روان تعادل داشته باشند.

4.      فرزند بیاورد و نیروی تحول ساز و پر تلاش روانه ی جامعه کند.

در مشارکت سیاسی یک موقع زن مناصب سیاسی را می پذیرد و یک موقع اخلاق سیاسی را باز تولید می کند مگر برای دفاع مقدس چه کسی فرزند خود را راهی جبهه ها می کرد؟ مادر! و مهمترین استعداد یک زن، زن بودن اوست و اولین الویت برای زن خانواده و برای یک مرد خانواده و اجتماع است. وظیفه یک زن ایجاد فضای آرامش در خانواده است و مرد ایجاد امنیت در فضای اجتماعی .

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.