اسراف و تبذير از ديدگاه آيات و روايات

چكيده
مفهوم اسراف، تنها به معناي زياده‌روي در مال نيست، بلكه به هر گونه تجاوزكاري و زياده‌روي در انديشه‌، عمل و رفتار انسان گفته مي‌شود. در اين ميان آيات و روايات پرده از ابهامات موجود در اطراف اسراف برداشته، حدود، ابعاد و انواع آن را مشخص مي‌كند و حتّي براي درمان آن هم برنامه و دستور‌العمل مي‌دهد.
حوزة معنايي اسراف با مفاهيمي چون تبذير، اتلاف، افراط و تفريط، اتراف، اقتار در ارتباط است به گونه‌اي كه هر يك از آن‌ها از زاويه‌اي خاص به اين مسأله مي‌نگرند. آيات و روايات بسياري به مسأله اسراف و نيز راههاي درمان آن پرداخته و تمامي ابعاد آن را شفاف ساخته‌اند تا از اين رهگذر انگيزة قوي و عالمانه در افراد ايجاد شود و زمينه پرهيز از اسراف در ابعاد فردي و اجتماعي زندگي آنها فراهم آيد.
با نظر به آموزه‌هاي اسلامي و نيز مصاديق اجتماعي اسراف، عوامل اسراف را مي‌توان در مواردي چون غفلت از ياد خدا، عدم توجه به آخرت، ضعف ايمان وجود خودنمايي‌ها و چشم‌ و هم چشمي‌ها، رفاه بيش از حد تبليغات سوء و … جستجو كرد؛ عواملي كه تداعي‌گر يك الگوي غلط زندگي بوده كه بالطبع تمام جزئيات آن نيازمند تجديد‌نظر مي‌باشد.
ممنوعيت اسراف يك ممنوعيت عمومي بوده و همة ابعاد زندگي فردي و اجتماعي انسان را شامل مي‌شود و به دليل همين گستردگي است كه همواره اين پديده صدمات جبران ناپذيري را بر پيكرة اخلاق و بهداشت جسم و روان افراد جامعه وارد مي‌سازد و با مختل كردن حيات اقتصادي آن، جامعه را به مستعمره‌اي براي بيگانگان و بازاري براي كالاهاي مصرف و نه چندان مرغوب آنها تبديل مي‌سازد.
توجه به الگوي صحيح مصرف در اسلام در قالبهايي چون، اعتدال، ميانه‌روي و قناعت، ابزاري قوي در جهت جبران ضررهاي ناشي از اسراف و تبذير و رسيدن به زندگي ايده‌آل و توأم با عزت و آرامش خواهد بود.
واژگان كليدي: اسراف،‌ تبذير، افراط، تفريط، اتراف، اتلاف، اقتار و تقتير، اقتصاد، اعتدال، انفاق و قناعت مي‌باشد.

متن کامل تحقیق

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.