موضوع: "پژوهش"

اهميت و جايگاه پژوهش و تحقيق در توسعه


اهميت و جايگاه پژوهش و تحقيق در توسعه همه جانبه جامعه بر كسي پوشيده نيست، زيرا تحقيق و پژوهش دروازه ورود به خودكفايي و استقلال همه جانبه است. تا جامعه اي از نظر علمي جايگاه مورد قبولي در جهان كنوني نداشته باشد نمي تواند از استقلال سخن گويد. در جهان كنوني جامعه اي مستقل است كه در داد و ستد اطلاعاتي تنها گيرنده و مصرف كننده نتايج تحقيق و پژوهش ديگران نباشد زيرا در اين صورت آنچه لازم دارد در اختيار او براي يك زندگي سعادتمند قرار نمي دهند بلكه آنچه ديگران مي خواهند و با منافع ملي آنها سازگار است ارائه مي دهند. در اين نوشته فرض بر اين است كه اهميت تحقيق و جايگاه پژوهش براي سياستگذاران كلان جامعه روشن است و همگان بر ضرورت اين امر حياتي اذعان دارند، لذا آنچه در اين نوشته به دنبال آن هستيم كه بر فرض صحت چنين تصوري، چرا تحقيق و پژوهش محور فعاليت هاي جامعه نيست و تقريبا دربسياري از موارد آن را يك امر تحميلي يا نمايشي براي توجيه تصميمات از پيش گرفته شده مي دانند؟براي اين سوال مطمئنا پاسخ هاي متفاوتي ارائه مي گردد از جمله:
1- عدم اعتقاد قلبي و عميق بسياري از مسوولان به ضرورت تصميم گيري و برنامه ريزي بر پايه تحقيق و پژوهش
2- نبود متولي مشخص در امر تحقيق و پژوهش در كشور.
3- كمبود اعتبارات لازم براي فعاليت هاي تحقيقي و پژوهشي.
4- عدم به کار گیری مفید و موثر و بجا از نتايج تحقيقات و پژوهش هاي صورت گرفته كه پس از صرف عمر عزيزترين انديشمندان كشور نهايتا در سمينار يا كنگره اي خلاصه اي از نتايج تحقيق و پژوهش ارائه مي شود و در كتابي به چاپ مي رسد و تمام!
5- پيچ و خم هاي اداري در تامين هزينه تحقيق و پژوهش كه باعث دلسردي محققان و پژوهشگران مي شود و علل ديگر كه در حوصله اين نوشته نمي گنجد.

ادامه »

علم و تحقیق کلید قطعی پیشرفت کشور

مقام معظم رهبری:

- علم و تحقیق کلید قطعی پیشرفت کشور است.
- تحقیق علمی فقط به معنای فراگیری و تقلید نیست، تحقیق ضد تقلید است.
- پیشرفت کشور نیازمند حرکت علمی بسیار قوی است.
- تولید علم و تحقیقات، حیات آینده کشور است.
- برای خدمت رسانی بهتر به مردم، کارهای دقیق پژوهشی لازم است.
-عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد.
-اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد; نتیجه اش یک جا ایستادن، در جا زدن و با دنیای پیرامون خود به تدریج بیگانه تر شدن است.
-تولید علم، فقط انتقال علم نیست؛ نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است. این را من از این جهت می‏گویم که باید یک فرهنگ بشود. این نو اندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست؛ مخاطب آن، دانشجویان و کلّ محیط علمی هم است. البته برای نوآوری علمی - که در فرهنگ معارف اسلامی از آن به اجتهاد تعبیر می‏شود - دو چیز لازم است: یکی قدرت علمی و دیگری جرأت علمی. البته قدرت علمی چیز مهمی است. هوش وافر، ذخیره علمی لازم و مجاهدت فراوان برای فراگیری، از عواملی است که برای به دست آمدن قدرت علمی، لازم است؛ اما این کافی نیست. ای بسا کسانی که از قدرت علمی هم برخوردارند، اما ذخیره انباشته علمی آنها هیچ جا کاربُرد ندارد؛ کاروان علم را جلو نمی‏برد و یک ملت را از لحاظ علمی به اعتلاء نمی‏رساند. بنابراین جرأت علمی لازم است…. اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید. استاد و دانشجو باید از قید و زنجیره جزمیگری تعریفهای علمی القاء شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند.

« ‏بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در مراسم مشترک دانش‏آموختگى دانشگاههاى افسرى ارتش »

آوای پژوهش

برشور فیش نگاری

 

نمایش فایل های پیوست:

آوای پژوهش