انتظار

دراين بازار پرآشوب وصد رنگ كه همه ادعاي يكرنگي دارند وجوانهادرمرداب غفلت خفته‌ند، انتظارمعناي خودراپيدا مي‌كند. صحبت از انتظارشخصيتی والاست كه از اولين وآخرين منحصراست وداراي ويژگيهايي مي باشدكه خداوند او را به آن امتياز داده است.

شخصيتي والاگهركه همه آشوبها وفتنه‌ها، نيرنگها وخودخواهيها را محو مي‌نمايد.آن مصلح جهاني كه همه آمدنش رامژده داده‌ند و ستمديده‌ها به اين دلخوشند كه بالاخره روزي منتقم حقيقي مي‌آيد وبا انقلاب جهاني خود مستضعفين رابرمستكبرين چيره خواهدكرد. بايادآوري زمان ظهورش به خودتسلي مي دهند، مولود مسعودي كه يادش تسكين بخش آلام دردمندان است.

انتظار مفهومي اسلامي وارزشي فرهنگي است كه از آن، رفتار فرهنگي معيني سرچشمه مي گيرد.[1]

انتظار آماده بودن وحالت آماده باش وداشتن وتهيه مقدمات براي وقت وزماني است كه انتظارش را داريم وچيزي نيست جزتهيه مقدمات ظهوروآمادگي براي طرفداران حق.

انتظار يا آينده‌نگري به حالت كسي گفته مي‌شودكه از وضع موجود ناراحت است وبراي ايجاد وضع بهتر تلاش مي‌كند.[2]

انتظار در واقع مركب ازدوعنصر «نفي» و«اثبات» است.نفي همان بيگانگي با وضع موجودواثبات خواهان وضع بهتر بودن است.اگر اين دوجنبه درروح انسان به صورت ريشه‌دارحلول كند سرچشمه اين دورشته اعمال دامنه دار مي‌شود كه عبارتنداز: ترك هرگونه همكاري با عوامل ظلم وفسادونفي مبارزه ودرگيري با آنها ازيك سووخودسازي وخودياري وجلب آمادگي هاي جسمي ورواني ومادي ومعنوي براي شكل گرفتن آن حكومت واحدجهاني ومردمي ازسوي ديگر[3].

دوران انتظار، دوران كوشش براي مطلوب است.آن هم مطلوبي فراتر از خواسته معمولي وروزمره. هرچه هدف برتر باشد مشكلات راه نيز بيشتر خواهد بود وانسان نيز براي رسيدن به مقصد دورتر به وسيله اي برتر توسل مي جويد. پس براي مهياشدن براي ظهور بايد ازتوقع ها كاست وبرتحمل افزود.

درزمان انتظار براي ظهور منجي عالم، شدت فتنه ها آنچنان برمنتظران مي بارد كه عجز و استيصال، آنان رابه دعا متصل مي نمايد و ازخداوند استقامت مي طلبند. اين استقامت ازآنجاكه براي دين ودرراه آن است، تنها با رسوخ معرفت درانديشه ودل حاصل مي شود وبه همين علت معرفت وشناخت از مطلوبات مهم در زمان غيبت است[4].

اما همين انتظار آماده باش اثرخودرامي گذارد و«صبر» دربرابر مشكلات وبرخوردهاو«ذكر» دربرابر فتنه هاي غفلت زا و«بصيرت » دربرابر «شبهات» مهاجم را فراهم مي‌آورد[5].

درواقع انتظار، راهبردي است براي دوران غيبت كه با«فرج» پيوستگي داشته وبكارگيري درست ادبيات آن، خود، فرج وگشايش رابراي منتظران به ارمغان خواهد آورد.

هرآنچه درفرج وظهور رخ خواهد داد ازتلاشهاي پيگير براي تحقق عدالت جهاني و… بايد درحد توان، در دوران انتظار وغيبت صورت پذيرد تابتوان گفت : انتظار فرج، خودهمان فرج است.



1- واحدپژوهش بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود (ع)، « جزوه سپید امید»،ص 9.

2- صادق سهرابي ، (( با انتظار درخيمه اش درآييم)) ،فصلنامه انتظار ،ش 5،سال دوم ،ص 196.

3- واحد پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع)، همان، ص 9.

4- عزیز الله حیدری، ” مهدی(ع) تجسم امید و نجات"، ص 223.

5- صادق سهرابی، ” با انتظار در خیمه اش درآئیم"، فصلنامه انتظار، ش 5، سال دوم، ص 206.

  • mirkarimi
    نظر از: mirkarimi
    1391/02/21 @ 08:20:28 ق.ظ

    mirkarimi [بازدید کننده] 

    - اى عقده‏ گشاى دلِ ديوانه من … اى نوِر رخت، چراغ كاشانه من

    - بــــــردار حجاب از ميان تا يابد … راهى به رخ تو چشم بيگانه من
    (امام خمینی)

  • نظر از: الزهرا (س) نصر
    1391/02/20 @ 12:46:23 ب.ظ

    الزهرا (س) نصر [عضو] 

    امام باقر علیه السلام :
    ـ لسَلَمَةَ بنِ كُهَيلٍ والحَكَمِ ابنِ عُتَيبَةَ ـ: شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلما صَحيحا إلّا شَيئا يَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَيتِ؛
    اگر به شرق و غرب برويد، هرگز دانش درستى را نخواهيد يافت، مگر همان چيزى كه از ما خاندان صادر شود.
    بحار الأنوار : ج2، ص92، ح20

  • نظر از: الزهراء(سلام الله علیها)
    1391/02/20 @ 11:25:54 ق.ظ

    الزهراء(سلام الله علیها) [عضو] 

    دلی دارم به شوقش در تکاپو/تمام هفت روز هفته ام او/چه شوقی دارد این دل روز جمعه/تمام هفته یکسو جمعه یکسو/اللهم عجل لولیک الفرج

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.