[,جواد الائمه (علیه السلام)

هشتم امام جان به قربانش ، یک گل شکفت از گلستانش ، آمد جواد سرو بوستانش ، ولادت با سعادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام جواد الائمه علیه السلام بر تمامی شیعیان مبارک باد .

درس های آموزنده از زندگی امام جواد(ع)

محمد بن ریان گوید: مامون هر نیرنگى که داشت براى دنیاطلبى امام جواد علیه السلام بکار برد ولى نتیجه اى نگرفت . چون درمانده شد و خواست دخترش را براى زفاف نزد حضرت بفرستد، دویست دختر از زیباترین کنیزان را خواست و به هر یک از آنان جامى که در آن گوهرى بود داد تا وقت حضرت به کرسى دامادى نشیند به او تقدیم کنند اما امام علیه السلام به آنها توجهى نکرد

trong>

مردى آوازه خوان و تارزن را که مخارق نام داشت و از ریش بسیار بلندى برخوردار بود طلبید و از او خواست تا کارى کند که امام جواد علیه السلام به امور دنیوى سرگرم شود.

مخارق گفت: اگر آن حضرت مشغول کارى از امور دنیا باشد من او را آن گونه که بخواهى به سوى دنیا مى کشانم . سپس در برابر امام علیه السلام نشست و از خود صداى الاغ در آورد و بعد از آن ساز مى زد و آواز مى خواند و امام علیه السلام به او توجهى نداشت و به راست و چپ هم نگاه نمى کرد اما وقتى حضرت دید آن بى حیا ادامه مى دهد سرش را به جانب او بلند کرد و فریاد زد: اتق اللّه یا ذا العثنون (از خدا بترس اى ریش بلند)

مخارق از فریاد امام علیه السلام آنچنان وحشت زده شد که ساز و ضرب از دستش افتاد و تا آخر عمر دست او بهبوده نیافت .

راه تنگ نبود تا من با رفتم آن را وسیع کنم و گناهى هم نکرده ام که بترسم گمانم این بود که تو به کسى که جرمى نکرده است آزارى نمى رسانى

مامون از حال او پرسید، جواب داد هنگامى که آن حضرت بر سرم فریاد کشید آنچنان وحشت زده شدم که هیچگاه این حالت از وجودم بر طرف نمى شود.

 

کمک به گرفتاران

فردى بیکار بوده و دنبال کار مى گشت ، به فکرش رسید از امام جواد علیه السلام بخواهد تا براى او کارى انجام دهد، از این رو به اباهاشم داود بن قاسم گفت : وقتى نزد امام علیه السلام رفتى از او بخواه مرا به کارى گمارد. من هم وقتى به محضر امام علیه السلام شرفیاب شدم خواستم در این باره با او صحبت کنم که دیدم غذا مى خورد و گروهى نیز نزد او هستند و نشد سخنى بگویم .

امام علیه السلام فرمود: اى ابا هاشم ! بیا غذا بخور و مقدارى غذا نزد من گذارد، آنگاه بدون آنکه من سؤ ال کنم فرمود: اى غلام ! ساربانى را که ابا هاشم آورده است نزد خود نگهدار.  

 

شیوه سخن گفتن

روزى مامون به قصد شکار بیرون آمد و با جاه و جلال سلطانى عبور مى کرد، عده اى از بچه ها در راه بازى مى کردند و امام جواد علیه السلام هم که حدود یازده سال داشت در کنار آنها ایستاده بود. بچه ها که چشمشان به مامون و اطرافیانش افتاد از ترس فرار کردند اما آن حضرت از جاى خود حرکت نکرد.

مامون به او نزدیک شد و با یک نگاه آثار متانت و بزرگى را در چهره او مشاهده کرد. آنگاه به او گفت : چرا مانند بچه هاى دیگر فرار نکردى ؟

حضرت جواب داد: راه تنگ نبود تا من با رفتم آن را وسیع کنم و گناهى هم نکرده ام که بترسم گمانم این بود که تو به کسى که جرمى نکرده است آزارى نمى رسانى .

مامون از سخنان شیواى او در شگفتى فرو رفت و گفت : اسم تو چیست ؟

حضرت پاسخ داد: محمد.

مامون : فرزند على بن موسى الرضا علیه السلام .

مامون از خداوند براى پدرش که خود او را به شهادت رسانده بود طلب رحمت کرد و به راه خود ادامه داد.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.