چکیده تحقیق پایانی با عنوان نقش تربيتي زنان اسوه در قرآن

در تاريخ نمونه‌هاي ممتازي از زنان وجود دارد كه حتي در حراست از پيامبران الهي ، گوي سبقت را از ديگران ربوده‌اند ، زناني از همين جامعه دعوت شده‌اند كه با تربيت نفس خويش و حركت در راه رضايت محبوب ، چنان ذوب در معشوق شدند كه از آنان بايد به عنوان «الگو» نام برد.
حضرت حوّا8در کنار حضرت آدم7چه در بهشت برین و چه در دار امتحان دنیا، پا به پای همسرش حرکت کرد. آسیه همسر فرعون اوّلین و بزرگترین قدم را در حفظ و حراست از حضرت موسی7 برداشت، همانطور که خواهر موسی7 در ورطه‌ای خطرناک گام نهاد و در نجات و تربیت برادر به عنوان یک زن شایسته الهی انجام وظیفه کرد. هاجر در بنیانگذاری مناسک حج این بزرگترین « کنگره حج » شرکت فعال داشت. مریم8دخت عمران با تحمل مشقت طاقت فرسای بهتان و تهمت یهودیان کافر ، به مقام «آیت اللهی» رسید.
در فصل دوم به بررسي پيرامون زنان نمونه به عنوان الگو و اسوه در مراحل مختلف زندگي پرداخته مي‌شود بر فرض مثال زن نمونه را از بعد تربيت اعتقادي و عبادي او مورد بررسي قرار داده كه در اين زمينه داراي هويت فكري مستقل مي‌باشند ، اعتقادات آن‌ها بر مبناي تحقيق و ساختار فكري خود را بر اين اساس قرار مي‌دهند. در برابر دستورات الهی تسلیم محض می‌شوند . از نظر تربیتی عبادی خلوص و جدیت در عبادت دارند.
از نظر تربيت الگويي در ابعاد اجتماعي ، سياسي و اقتصادي حضور زنان برگزيده الهي در متن جامعه با مردان در مقاطع بسيار حسّاس اجتماعي به چشم می‌خورد . از نظر الگوی اقتصادی نیز، می‌توان این نمونه تلاش اقتصادی را در دختران شعیب مشاهده کرد.
واژگان كليدی: تربيت ، زن ، اسوه و قرآن.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.