چکیده پایان نامه با عنوان شرك و ريا از منظر قرآن و روايات

از بدو ظهور اسلام موضوع توحيد و شرك مورد توجه بوده است و مهمترين پيام كتاب هاي آسماني و انبياء-عليه السلام_ دعوت به توحيد و دوري از شرك و همه ي اقسام آن است و آنچه در ميان هزاران موضوع قرآني و ديني مورد بحث و گفتگوي دانشمندان ديني قرار گرفته است موضوع شرك خفي و مصداق بارزش رياست.
هدف از آشنايي با شرك خفي آن است كه انسان بداند در زندگي دنيايي به سبب عوامل گوناگوني مانند عدم خداشناسي و فقدان بصيرت و احاطه ي ماديات و… دچار غفلت و بيماري خطرناك شرك خفي(ريا) شده است و درنتيجه گرفتارآثار زيانبار دنيوي و اخروي آن مي شود و اهميت موضوع از اين جهت است كه بيماري مبتلابه جامعه كنوني ماست ،حتي در بين متدينين ، همانطور كه پيامبر اكرم-صلي الله عليه و آله فرمودند: « شرك خفي از راه رفتن مورچه سياه در شب ظلماني بر روي سنگ سياه هم پنهان تر است.»، زيرا انسان مبتلا به شرك خفي ،اعتقاد به خداوند دارد اما غير خداوند را مؤثر در امور مي داند و از آن جهت كه ريا به منزله شرك است و شرك، قائل شدن شريك براي خداوند است و شرك از گناهان كبيره مي باشد.
آنچه مهم است پس از شناختن شرك خفي(ريا) به دست آوردن راه و روش علمي و عملي براي علاج ريا و به دست آوردن فضائل انساني است. از اين رو در اين پژوهش بااستفاده از قرآن و روايات و كتب اخلاقي علما و فضلا مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
در اين پژوهش ابتدا به تعريف و تبيين شرك و اقسام و مصاديق آن و زمينه هاي ايجاد شرك خفي(ريا) و دلايل بطلان آن و آثار زيانبار دنيوي و اخروي شرك خفي به رشته ي بحث كشيده شده است.
در ادامه نقش اخلاص و نيت خالص در قبولي طاعات و اعمال انسان و ارزش نگهداري اعمال و حقيقت اخلاص مورد توجه قرار گرفته است .
سپس به تعريف ريا و اقسام آن و ذكر حكم آن در عبادات و غير عبادات و ذكر آيات و روايات در نكوهش ريا و بيان نشانه هاي رياكاران كه بهترين محك براي شناخت اعمال ريايي از غير ريايي و نيز شيوه هاي دوري از وسواس در ريا و ارزش نگهداري اعمال مطرح شده است.
در پايان روش هاي معالجه ريا به صورت علمي و عملي كه به وسيله شناخت اصل و اساس ريا و شناخت خداوند ونيز پنهان داشتن عبادات و اعمال است مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

  • نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران)
    1391/05/22 @ 10:58:53 ق.ظ

    موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 

    با سلام
    موفق باشید

  • 5 stars
    زینب
    نظر از: زینب
    1391/05/15 @ 06:34:56 ب.ظ

    زینب [بازدید کننده]

    سرزدیم خدا قوت

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.