چکیده پایان نامه با موضوع عروج از جمال به کمال در باند وحی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

هستی بداند و دانستن آن ، زمینه ی عبودیت و بندگی را فراهم می نماید. ودراین مجموعه سعی شده اهدافی همچون ؛ بررسی جایگاه انسان در نظام آفرینش ، بررسی ویژگیهای مثبت و منفی انسان در آیات قرآن ، پی بردن به عوامل و عواقب خود فراموشی درک خداشناسی از طریق خود شناسی و… دنبال شود. خداوند انسان را از خاک بی جان و از آبی پست و بی ارزش و پس از تکمیل این جسم، از روح خود در وجود او دمید، این جسم مادی و خاکی را خدایی و معنوی ساخت و انسان را با شأن انسانی پا به عرصه ی هستی نهاد و برای بقای نسل اوانسانی دیگر از جنس خوداوخلق کرد تا با اوآرامش بگیرد.

>

قرآن کریم آیات فراوانی را به بیان اوصاف وویژگی های انسان اختصاص داده که صفات پسندیده انسان عبارتند از: خلیفه الله، مسجود فرشتگان، امانتدار خدا، مسخر موجودات … ویکی از مهمترین این اوصاف برخوردار بودن ار فطرت الهی است ، فطرتی که چراغ پر نور خدایی که خود زمینه ساز بسیاری از ویژگی های انسانی می باشد.

در مقابل این صفات پسندیده انسان اوصافی نکوهیده در قرآن ذکر شده که عبارتنداز: هلوع، نا امید، خود خواه درمقابل سختی ها ، عجول، طغیانگر و… نیز می باشد که یکی از خطرناکترین اوصاف ناپسند انسانی را می توان غفلت و خود فراموشی دانست که بسیاری از رذایل اخلاقی تحت الشعاع این صفت نیز قرار دارد و منجر به شقاوت انسان می گردد.که از مهمترین آثار و پیامدهای غفلت ، خود فراموشی و غفلت از خداوند را می توان نام بردوهمانگونه که خود فراموشی باعث خدا فراموشی می گردد، خود شناسی نیز هم مقدمه و کلید خدا شناسی می با شد و هر چه خلیفه خدا بهتر شناخته شود، خدا نیز بهتر شناخته می شود.

و نتیجتاً اینکه خود سازی برا ی تکامل انسان ضروری است، و هر کس ارزش انسانیت خود را درک کند و صفات نیکو را در خود تقویت کرده وبه فعلیت برساند در تکامل به « افق اعلی» و مقام « أوأدنی» می رسد که حتی از مقام فرشتگان هم برتر است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

  • 5 stars
    نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران)
    1391/04/24 @ 11:02:46 ق.ظ

    موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 

    موفق باشید

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.