چکیده پایان نامه با عنوان سیری در سیره ی اخلاقی حضرت زهرا(سلام الله عیها)

این نوشتار تحت عنوان سیره اخلاقی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می باشد که در سه حیطه ( فردی ، خانوادگی واجتماعی) مورد بررسی قرار گرفته ومواردی به عنوان مثال ذکر شده است .ابتدا مفاهیم بررسی شده است.
سیره در لغت راه و روش است، سیره اخلاقی حضرت زهرا منش حضرت می باشد ، هدف از این نوشتار معرفت وشناخت منش حضرت وبه کار گیری آن در زندگی وارائه الگویی مناسب می باشد .اگر چه در قرآن به طور صریح از حضرت زهرا (سلام الله علیها) بنابه مصالحی نامی برده نشده است ولی با توجه به دیدگاه مفسرین آیاتی در شأن آن حضرت نازل شده که لسان روایات هم گویای این امر می باشد که این دال بر عظمت مقام شامخ آن حضرت می باشد.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) دربعد فردی دارای صفاتی چون حلم، زهد، عفت، شفاعت وعبادت با کیفیت خاص می باشند. ودر بعد زندگی خانوادگی نسبت به مادر، پدر ، همسر وفرزندان منش خاصی را اتخاذ می نمودند که موارد متعدد گویای این امر می باشد.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) در بعد زندگی اجتماعی ، فعالیت زیادی داشتند ولی هیچ گاه از پرده حجاب خارج نمی شدند . فعالیتهای ایشان در دفاع از ولایت ومبارزه با ظلم وجور وافشای چهره نفاق بارز است ، در کمک رسانی به دیگران پیشقدم بودند وآن را یک ارزش می دانستند.
برای رسیدن به سعادت دنیوی واخروی ابتدا باید معرفت خود را نسبت به حضرت زهرا (سلام الله علیها) ودیگر معصومین گسترش داده واز روش آنان الگو گیری نمود. ودر این مسیربرهمه آحاد بشر خصوصاً نهادهای فرهنگی لازم است روشهای لازم را بکار بسته تا الگوهای حقیقی از کاذب متمایز گردند وزمینه های هدایت فراهم گردد.
کلید واژه : سیره ، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در قرآن، اخلاق، سیره فردی ، سیره خانوادگی ، سیره اجتماعی.

 

  • 4 stars
    نظر از: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران)
    1391/05/18 @ 12:36:17 ب.ظ

    موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) [عضو] 

    با سلام
    موفق باشید
    یازهرا

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.